Projekt takzvaného 5G koridoru Mnichov – Praha, který v roce 2020 rozjel bývalý dvojministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (ANO), a ke kterému se později připojila 5G aliance, je živý. V chodu je několik aktivit.
Konsorcium kolem koridoru nedávno popsalo projekt 5GCarolina. Je zaměřený na dálnice schopné zajistit autonomní provoz vozů. Jde o konsorcium třinácti partnerů vedené českými operátory T-Mobile, CETIN a Vantage Towers. Připojily se rovněž ŘSD, Die Autobahn nebo Škoda, BMW a Audi.
Součástí koridoru je také výzkumný projekt Traffic Talk, který se zabývá využitím 5G v senzorových dopravních sítích pro komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou, neboli V2X-Vehicle-to-Everything. Ministerstvo průmyslu a obchodu na projekt poskytlo 550 tisíc eur (program TREND), celkový rozpočet je 800 tisíc eur.
Na akci dělají Fakulta dopravní ČVUT v Praze, Technická univerzita v Ingolstadtu a česká společnost VDT Technology.
“Systém Traffic Talk se skládá ze senzorových bodů mimo síť, serverové infrastruktury pro zpracování dat s využitím algoritmů umělé inteligence a databáze mobilních aplikací, které zobrazují relevantní informace řidičům. Pro testování systému bude využito zkušební pole First Mile Ingolstadt pro automatizovaná vozidla poblíž Ingolstadtu v Německu/Bavorsku. Jako součást testování bude použito také automatizované vozidlo Technické univerzity v Ingolstadtu (THI),” shrnula VDT.
“Vzhledem k tomu, že mobilní komunikační systémy budou hrát klíčovou roli v budoucím dopravním ekosystému, multifunkční sítě 5G poskytují, umožňují a podporují širokou škálu digitálních služeb ve vozidlech a jejich okolí, včetně služeb souvisejících s bezpečností, efektivitou dopravy a dalších. Propojená vozidla ve všech typech dopravy získají přístup k důležitým informacím v reálném čase, což přispěje ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, snížení uhlíkové stopy a poskytování široké škály digitálních služeb pro řidiče a cestující,” doplnil Lubomír Šembera, ředitel divize Telematika ve VDT.