To muselo být ohromné neštěstí, že půl hodiny nešla Alza. Taková UniCredit Bank už nefunguje 9. den a italští soudruzi se vůbec nevzrušují. Nasraným klientům odpovídá chatbot a vymalováno. :-P
Ten problém Unicreditu nemá s Alza a vlastně ani tím SAPem ŠA nic společného. U Unicreditu nešlo o nečekaný technický výpadek, ale o předem plánovanou (a předem korektně avizovanou) akci, která se jaksi nepovedla. Slušná ostuda, i když není tak docela pravda, že to nejede 9 dní, já minulý týden nějaké příkazy dělal a vše OK, šlo spíš o "díry" - na začátku týdne nejelo mobilní bankovnictví, ale z počítače vše OK, pak tam byly jiné zmatky, nicméně tvrzení, že někdo nemohl týden podat příkaz, bych označil za dost nadsazené.
Každopádně dost poučné a téma na samostatný článek, zatímco Alza je o závislosti na providerovi, tak Unicredit zase o rizicích aktualizací a zřejmě slušně nezvládnuté přípravě podobné akce...
Ten bankovni vypadek je daleko zajimavejsi nez Alza. Krasne poukazuje na tragedii soucasne implementace SW - "funguje to = je to OK". Domnivam se, ze to meli i otestovano - ve 2-3 lidech. Ale jaksi pozapomeli, ze tech lidi co budou chtit aplikaci zaroven vyuzivat bude spise 20 - 30 tisic. A nejspis nepredpokladali, ze "novinka" bude 10x, mozna 100x narocnejsi na HW nez puvodni aplikace.
Znam nekolik lidi kteri se opravdu minimalne cely tyden nedostali k tomu, aby neco odeslali. Vzdy jim to nekde cestou ukoncil timeout.
Smutne je, ze se velmi podobne chova "nove a uzasne" bankovnictvi RB. Misto funcionality spousta animaci, plovouci okna, ze kterych nelze skopirovat text, informace o jedinem platebnim prikazu pres 2 stranky, a odezvy v destitkach sekund.
Rollback asi dost těžko jde dělat po skoro dvou týdnech v prostředí, kde neustále nabíhají transakce. Jinak na FB lidi stále řvou, že se nedostanou do mobilního bankovnictví, včera nefungovaly platební karty, peníze mizí z účtů a zase se objevují, příkazy odcházejí a neodcházejí podle počasí... opravdu "odborníci". Ale vem to čert, nicméně ta katastrofální komunikace a krizový management, to je teda něco. Na FB odpovídá nějaký najatý dement, co ani neumí česky, na infolinku se nedá dovolat a na pobočkách nevíme, neděláme, neumíme, nic vám neřekneme a v pátek si zavřeme v 16.00 a hurá na víkend. Při tomhle průseru. WTF.
A ano, z tohohle fiaska by rozhodně byl zajímavý článek.
Oni taky ten rollback měli udelat hned a je jasne, ze po skoro 2 týdnech je to uz asi i nemozne. Myslim, ze hrube nezvladnuty change managment a procesy co když... . A s tim názorem na clanek nanejvýše souhasim je to jiste zajimava situace, která by si zaslouzila samostatny clanek. Ale kdy, kde, co, jak a proc to se asi nedozvíme :)
V (hypoteticky) spravne fungujici firme existuje pro kazdou variantu pripraveny scenar. Tzn - zmena se nasadi a vse bude fungovat, pripadne se zmena nasadi a objevi se dilci potize, ... az po "nastane konec sveta a fungova nebude nic".
Kazdy takovy scenar ma urceno, co se za dane situace bude dit a kdo co bude delat, ale predevsim, u kazde varianty se predpoklada navrat do puvodniho stavu. Nebot i v pripade ze vse funguje, se vam muze stat, ze napriklad zakaznici zmenu naprosto odmitnou.
U kritickych aplikaci (za jakou bych si dovolil povazovat nektere casti bankovnicvi) se pak cela vec (v te hypoteticke firme) resi tak, ze se po nejakou dobu vsechny operace provadeji jak v novem tak starem systemu, a porovnava se, zda maji oba stejne vysledky.
Pokud pak jde pouze o potize UI, coz ale vzhledem k tomu jak se to chova je spise nepravdepodobne, je navrat k puvodnimu primitivne trivialni. Blizsi informace se nejspise nedozvime, nebot mluvci (prelozeno - placeny lhar) se racil vyjadriti v tom smyslu, ze je to prilis slozite a koho ze by neco takoveho zajimalo.
Podle meho nazoru by mnohem vhodnejsi bylo cele bankovnictvi proste vypnout, nez situace, kdy se lidem (tedy dle mluvciho jednotlivcum) zobrazuji naprosto nesmyslne udaje.