Vlákno názorů k článku
Alza začíná prodávat elektroauta přes internet. Na novinku láká VW e-Golfem od fd - Je tu jeste jeden aspekt - narozdil od...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 5. 2017 9:02

    fd (neregistrovaný)

    Je tu jeste jeden aspekt - narozdil od obsahu akumulatoru, obsah nadrze umime zmerit. Prave na Lupe jiste kazdy zcela osobne zazil, ze mu notebook (nebo telefon ci jakekoli jine zarizeni) hlasi vydrz dalsi 3, 4, 5 hodin ... nacez po dalsich 5 minutach umre.

  • 29. 5. 2017 6:37

    simik (neregistrovaný)

    "Protože fyziku neochčiješ a je úplně jedno, jestli ten výkon získáš pálením nějaké hořlaviny, nebo vybíjením baterie, pořád do té cesty těch X kW musíš investovat."

    "Já jsem spálil 8 litrů směsi N 95/ E 85 1:1 za 26 Kč/ litr, takže 208 Kč a on propálil 110 kW po 5 Kč, takže 550 Kč."

    Nějaké vysvětlení, proč si benzínový motor s účinností cca 40% vystačil s 64kWh a elektrický, který má účínnost min. dvojnásobnou, potřeboval 100kWh by nebylo?

  • 28. 5. 2017 16:20

    Kokos99 (neregistrovaný)

    A není to jedno jestli to ujede na nabití 100km nebo 300km? Oboje je to sh1t. Na jednu nádrž já ujedu s naftou bez problémů 800 - 1100km. Takže nějaká elektroauta mi mohou políbit řiť.

  • 27. 5. 2017 15:32

    krakonoš (neregistrovaný)

    Petr,včera 16:18
    Neudává se kapacita baterií čirou náhodou v Ah)Ampérhodinách?) Takže pokud chceš být věrohodný, tak napiš kolik Ah ta 32 kWh baterie má,s jakým napětím se v tom autě pracuje a kolik kW má motor hodinově a kolik trvale. Také nebude od věci, pochlubit se s váhou vozidla. Protože chtít od auta s 33 kW hodinového výkonu a váhou skoro tunu, aby jezdilo... To je asi totéž, jak nacpat motor z trabanta do hodně velkého SUV a krmit to z pětilitrové nádrže.

  • 27. 5. 2017 12:14

    krakonoš (neregistrovaný)

    Hoši, než začnete mínusovat, zopakujte si fyziku a zejména ohmův zákon a vzorce pro výpočet výkonu. A uvědomte si jednu věc: Běžné auto má dnes motor o výkonu 70 - 90 kW a váhu přes jednu tunu. Elektromobil, pokud má být aspoň trochu užitečný, bude potřebovat kufr pro zavazadla a prostor pro baterii, která také něco váží, takže počítejte s tím, že bude vážit kolem 1,4 tuny a pokud nemá na silnici překážet, tak jeho pohonná jednotka bude muset být schopna těch 90 kW, aspoň na chvíli, dát. Výkon, jak známo, je součin napětí a proudu, z čehož plyne, že pokud nemá proud při max. výkonu přesáhnout 500 A, což maximum, které je řídicí elektronika schopna s odřenýma ušima krátkodobě zvládnout, potřebujete baterii o napětí minimálně 180 V. Pokud jde o kapacitu baterie v Ah, (uvádět kapacitu baterie v kW je naprostý nesmysl), tak pokud má aspoň ty tři roky vydržet, musí mít minimálně 5.000, (slova pět tisíc!)Ah. Ano, pro běžný provoz stačí mnohem méně, ale pokud má ta baterie vydržet, musí být dimenzovaná nikoli na průměrný, ale na maximální odběr, jinak její životnost, čili počet cyklů nabití/vybití, velmi rychle klesá. Což je sice všeobecně známo, ale všeobecně se na to dlabe, protože pro obchodníky a výrobce je ,,kurvítko" které zákazníka nutí každé tři roky baterii vyměnit, velice žádoucí. Jak se budou ty vyhozené baterie ekologicky a bezpečně likvidovat, sice nikdo neví, ale zatím to nikoho nezajímá, protože ještě nejsou plné skládky. Takže počítejme dál: pokud tady někdo tvrdí, že s 30 kW výkonu ujede 200 km, jaké jsou náklady na provoz? Dejme tomu, že s novou baterií a šnečím stylem jízdy, kdy nepředjíždím, ale jsem soustavně předjížděn a jedu tak pomalu, že brzděním rekuperuji i ze sebemírnějšího kopce, těch 200 km opravdu ujedu a v baterii mi zhruba 1% energie zbyde. Na plné dobití budu potřebovat výkon minimálně 40 kW. Ze zásuvky 230 V/16 A vyždímu max. 3,45 kW, takže dobíjet budu 11,6 hodin. Z třífázové zásuvky dostanu 3 x 25 A při 400 V, Ale protože výkon po usměrnění těm 3x25 A neodpovídá, musím počítat s max. 10 kW a tudíž čtyřmi hodinami nabíjení. za 1 kWh, pokud mám běžný tarif, zaplatím, podle dodavatele, se všemi paušálními poplatky celkem 4 - 6 kč za kWh. takže celková částka za dobití bude obnášet 160 - 240 Kč, což je sice zhruba polovina ceny benzinu, ale vzhledem k životnosti baterie a ceně nové, je to ekonomicky velice nevýhodné.

  • 26. 5. 2017 16:22

    fd (neregistrovaný)

    Vskutku? To je zajimave, ja mel za to ze fyzikalni zakony se vztahuji i na elektromobily ... a ono pry ne.

    Pokud je mi znamo, tak onen "az" dojezd, je (stejne jako spotreba kterou mate v technickem prukazu) uvazovan za idealnich podminek - tudiz rozhodne netopite, nechladite, jedete po idealne rovne silnici, se specialnim obutim za idealni teploty kolem 20 stupnu a mate zcela novy akumulator.

    Mate-li pak elektromobil s aku rekneme 70kWh, tak 80% dela nejakych 56kWh, takze pokud neco takoveho chcete ziskat behem 30 minut, potrebujete v 230V siti neco kolem 500A. Ovsem v "siti" toho elektromobilu, pri nejakych +- 50V ... je to zhruba 2,5kA. Pri 10A/mm2 na to potrebujete "vodice" s prurezem 250mm2 - 25x10mm.

    O redukci poctu cyklu v pripade pravidelneho dobijeni takovymto zpusobem ani nemluve, bez potizi se zivotnost redukuje na 30% bezneho stavu.

  • 26. 5. 2017 16:18

    Petr (neregistrovaný)

    Přestaň se tu ztrapňovat a vymýšlet si příběhy. Stará i3 měla 22kWh baterku, novější má 33kWh, ale tvůj známý projel na 80km 110kWh, to je zajímavý, asi měl troje další baterky na vozejku za autem.

  • 26. 5. 2017 15:57

    krakonoš (neregistrovaný)

    Martin P:
    Když budeš baterii vybíjet hodinu okamžitým výkonem 90 kW, čili nějaké napětí x nějaký proud, budeš do ní muset nacpat minimálně 100 - 110 kW nějakého napětí x nějakého proudu. Takže si spočítej maximum, které vyždímeš z domácí třífázové přípojky, (400 V a 3x25 A) a spočti si, jak dlouho to budeš muset krmit a kolik tě to bude stát, protože průměrná cena elektřiny z takovéto přípojky je od 4 do 5 Kč za kilowatt.

  • 26. 5. 2017 15:40

    krakonoš (neregistrovaný)

    Petr dnes 13:24
    Ono když je v zimě + 10°C, tak je to o něčem jiném, než když je - 20. Já jsem si dal s jedním nešťastníkem závod z Prahy do Turnova a zpět po dálnici a skončili jsme už v Turnově. Dohrabal se tam z posledních sil půl hodiny po mně, auto strčil do stodoly na chalupě, připojil do zásuvky a zpátky jsem ho svezl, protože neměl čas tam do druhého dne zůstat. A finanční bilance? Já jsem spálil 8 litrů směsi N 95/ E 85 1:1 za 26 Kč/ litr, takže 208 Kč a on propálil 110 kW po 5 Kč, takže 550 Kč. Ona i3 se na 130 km/h vyškrábe s bídou po rovině a když se musí šlapat na plyn na doraz, tak se v té baterii udělá okamžitě pořádný vír. Kdyby se mohl courat šedesátkou po okresce a s kopců brzdit rekuperací, tak by tu baterku tolik nevycucl, ale dobíjet by musel stejně. Protože fyziku neochčiješ a je úplně jedno, jestli ten výkon získáš pálením nějaké hořlaviny, nebo vybíjením baterie, pořád do té cesty těch X kW musíš investovat. Jenže ten spalovací motor má v nádrži k dispozici mnohem víc energie, než elektromotor v baterii, navíc jede s plným výkonem i když máš v nádrži poslední litr paliva a životnost toho spalovacího motoru, (6 let záruka bez omezení ujetých km) je také mnohem větší. Baterka půjde do kopru po max. 3 letech a za ekologickou likvidaci a nákup nové zaplatíš mnohem víc, než za G. O. spalovacího motoru.

  • 26. 5. 2017 15:24

    krakonoš (neregistrovaný)

    Petr 12:00
    Omyl. Těch ,,okolo 300 km je v laboratoři, v běžném provozu ujedeš s bídou sto. Nabití na 80% trvá 30 minut pouze ve specializované nabíjecí stanici, doma, kde máš přípojku s max. 3 x 25A budeš muset s těmi šesti hodinami počítat a s 1x16 A (běžná zásuvka), to bude o hodně víc, než 12 hodin. V zimě nejseš omezen jen když parkuješ ve vytápěné garáži; VŠECHNY akumulátory totiž ochlazením ztrácejí kapacitu. A protože topení sežere průměrně 10 kW, což je totéž, jako průměrná spotřeba při jízdě devadesátkou po rovné silnici, sníží se dojezd v zimě minimálně o 50% což tragické je, protože když někde skejsneš, vybije se baterie dřív, než dorazí pomoc, takže nejen že zmrzneš, ale po vyhrabání ani neodjedeš. A i ty njekvalitnějěí Li baterie ztratí po 500 cyklech nabití/vybití minmálně 30, ale spíš 40 - 50% kapacity, takže těch 300 km dojezdu si dlouho užívat nebudeš, ostatně proti 600 - 800 km u benzinu, nebo nafty je to pořád zoufale málo a nevím, kde budeš shánět dobíjení třeba cestou k moři do Chorvatska. Tohle auto je dobré leda jako nákupní taška na popojíždění po městě a na to je i za 100.000 Kč moc drahé, zejména, když parkuješ na ulici, takže když bude baterka poloprázdná, musíš všeho nechat a odjet k nabíječce, protože když necháš baterku týden vybitou, bude na vyhození, pokud rovnou nevybouchne. A také nesmíš bourat, protože ty baterky mají vodní chlazení a když se po bouračce voda setká s náplní článků, tak je auto i posádka okamžitě na odpis. Ony ty PR kecy jsou hezké, a vypadají zajímavě, ale chudák, kdo jim uvěří. Všechno, kromě té bouračky, chudák kamarád na vlastní kůži s BMW i3 vyzkoušel).

  • 26. 5. 2017 14:06

    Martin P.

    eGolf má mnohem lepší dojez a rychlejší nabíjení. Hlavně kdo má na eGofla ten +/- milion s DPH opravdu nebude mít problém s nabíjením.

    eGolf, Bolt, Volt, Ampera, Leaf ,i3 atd... ...jsou určené jako třetí auto "do rodiny" kde hlavní auto je minimálně něco nového z D , nebo E segmentu .
    Jen u EV je drobný problém s Rogers' bellovou křivkou. Kde počet lidí v množině inovátoři a early adoptéři je moc nizký, pro nakopnutí trhu pro nižší ceny a pak vyšší počet prodaných\vyro­bených kusů pro další skupiny skupiny které jsou součástí trhu.

    Jinak nejen co se týká elektromobilů , pro žádnou automobilku nebudou cílovka "borci" co kupují 20let starou TDI Audinu, nebo jinou protézu na malé sebevědomí.

  • 26. 5. 2017 13:24

    Petr (neregistrovaný)

    Takže to, že mi BMW i3 jezdilo v zimě 200 km byla asi chyba ve výrobě. Viděl jsi to někdy jinak než na obrázku? Teoretik od pohledu. Neříkám, že to ekonomicky a i ekologicky dává smysl, ale to nedává hromada věcí co kupujeme, protože to prostě chceme.

  • 26. 5. 2017 12:57

    Lopata (neregistrovaný)

    tak i kdyby ho zdrazili na 2M a dali 70% dolu, tak je to porad o tretinu nizsi cena ;)

  • 26. 5. 2017 12:00

    Petr (neregistrovaný)

    Toto se nezakládá na pravdě. E-Golf má dojezd okolo 300km. Nabití na 80% trvá snad 30 minut. Ani v zimě nejste nijak omezení (viz test Rasto Chvaly). Samozřejmě topíte, takže se baterie vybijí rychleji, nicméně to není nic tragického.

  • 26. 5. 2017 11:29

    krakonoš (neregistrovaný)

    A počítáš s tím, že po ujetí max. 100 km budeš zoufale shánět nějakou třífázovou zásuvku, potom minimálně dalších 6 hodin nabíjet, v zimě klepat kosu, protože baterie topení neutáhne; když vystydne, sníží se její kapacita až o 70%, (podle toho, jak moc mrzne) a po pětistech cyklech nabití/vybití klesne její kapacita natolik, že ji budeš muset vyměnit, což vyjde na polovinu ceny nového auta? Dokud nebudou k mání dostatečně ,,objemné" kapacitory, jsou to vyhozené peníze, každopádně mají elektromobily pořád ještě tolik ,,much" že se nevyplatí do nich investovat, problém je v tom, že na ty mouchy běžný uživatel přijde až po skončení záruky.

  • 26. 5. 2017 9:20

    tom (neregistrovaný)

    Super počkám až bude Black Friday a koupim s 70% slevou :D

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).