Jaky je rozdil mezi youtuberem ktery kazdy mesic natoci video ktere vzhledne 1M lidi, na reklame vydela balik penez, na merch vydela spoustu penez a soukromou TV ktera natoci video ktere vzhledne 1M lidi a na reklame taktez vydela balik penez? Podle me zadny, akorat z pohledu soucasnych zakonu ta TV ma spoustu povinnosti ktere ten youtuber nema. Zakon by podle me nemel omezovat lidi kteri maji z reklamy par drobnych (klidne treba 250tis Kc rocne) ale zaroven by mel nastavit stejne podminky pro tvurce obsahu kteri vydelavaji nad tuto hranici. Zdanovani neresim, tam je snad kazdemu soudnemu cloveku jasne ze pravidelny prijem je nutne zdanovat. Nejlepe vydelavajici youtuber v CR vydelava sice jenom ~4% toho co treba TV Nova ale povinnosti nema vicemene zadne.
Rozsahem je kanál na YT jediným pořadem v TV, běžná TV ale má desítky, stovky, tisíce pořadů.
Ten zákon neřeší jen regulaci reklamy, ale spoustu jiných povinností, které by najednou měl dělat každý youtuber sám, to z toho pohledu nedává smysl. Zkoušel jsem si přečíst ten zákon (podle definice RRTV se tam vztahuji také - mám kurzy na udemy a moje přednášky jsou na YT také dostupné, jedná se o kategorii vzdělávání) a prostě ty povinnosti pro jednotivce nedávají valný smysl. Všechna argumentace, kterou čtu je o tom, že musí danit a že se musí reklama regulovat, ale ten zákon daně vůbec neřeší, částečně řeší regulaci reklamy, ale k tomu přidává spoustu jiných povinností, pořady pro zrakově a sluchově postižené, mix pořadů, informování o nových pořadech měsíce dopředu, roční akční plány atd. atd. Vždyť i v komentáři k zákonu se mluví o příkladu Netflixu jako video na požádání.
Proč máš potřebu dávat povinnosti někomu, jen kvůli tomu, že vydělává?
Zrovna regulace reklamy
je poměrně dost problematická, protože tou si to prostrkává YouTube podle svého. A řešit product placement
u videí, která jsou buď unboxingem nebo recenzí či návodem ke konkrétnímu produktu je taky nesmysl.
Videa na YouTube prostě nejsou televizní kanály!
Fungují jinak - je potřeba je regulovat jinak!
Tohle je asi tak na úrovni předpisů, jak má být správně okované auto.
ano, ale kanál na YT přece není televizní stanice, tak proč pro ně chceš stejné povinnosti?
Ten zákon tady není pro yutubery, má 14 let a zaměřen byl na Netflix a podobné služby, které právě dělají přímo konkurenci celoplosným televizím (vč. toho, že jsou i shodně dostupné na televizi přímo).
RRTV se úplně zbláznila.
Protoze kdyz 2 lidi delaj to same akorat to nazyvaji jinak tak by meli mit stejne povinnosti. Kdyz si zalozim cukrarnu potrebuji splnit hygienicke predpisy a samozrejme me bude stvat kdyz nekdo bude prodavat doma upecene cukrovi pres internet bez nutnosti splnit nejake minimalni hygienicke predpisy. Asi se vsichni shodneme ze ten zakon je spatny (jako spousta zakonu v CR.
To je obvyklá zastaralost legislativy, která silně reguluje tradiční média (noviny, rozhlas, tisk) a těch nových (YouTube, Instragram, Twitch) si jen velmi pomalu všímá. Je tam možné dělat v podstatě to samé s hodně velkou regulací nebo s prakticky žádnou regulací.
Je to dost podobné jako u hotelů a Airbnb, hotel musí splňovat velkou spoustu regulací (hygiena, požární předpisy, kolaudace prostor, poplatky apod.), Airbnb prakticky nic, když reálně dělají v podstatě to samé.
ten zákon je šitý na míru společnostem, které mají celý řetězec pod kontrolou a mohou ledacos ovlivnit, na YT a jiných platformách prostě nejsi schopný ovlivnit reklamy, které jsou do videa strčeny, to dělá provozovatel (stejně jako autor pořadu, filmu, obsahu do televizí nejsi schopný ovlivnit, jaké reklamy ti tam televize kolem tebe pustí).
Můžeme se bavit o komerčních spolupracích a reklamách přímo v obsahu pořadu, to si určitě nějaká pravidla a odpovědnost zaslouží, ale k tomu ten zákon není prostě určený. Tam dává asi smysl obecný zákon, který by dával pravidla pro jakoukoliv formu něčeho, co mám placené a sdílím to dále.