Sdílená auta klasických carsharingových poskytovatelů snižují emise ve městě díky svému průměrnému stáří. Všechny flotily sdílených aut jsou velmi "mladé", takže mají jednoznačně lepší emisní parametry než průměrná auta v ČR, jejichž stáří je kolem patnácti let.
AJO auta navíc jezdí na LPG, díky čemuž u nich nedochází k emisím prachových částic jako u benzinových motorů s přímým vstřikováním nebo u dieselů.
Nikoli, ještě je alternativou vlastní auto a to těmi přesuny netrpí.
K MHD - jednak to že využívají MHD neznamená, že mají předplaceno. Dále neříkám, že je to levnější, ale i dodatečný náklad neznamená, že to za to nestojí - když vyrazí rodinka do akvaparku, tak si rozmyslí, zda se bude táhnout hodinu s třema přestupama MHD, nebo se dostane na druhou stranu města za kilo a 3x rychleji autem. To samé když se člověk táhne s kočárem apod.
Zkrátka čím větší budete mít pokrytí a počet aut a pokud budete držet nízké ceny, tak to prostě povede k tomu, že to bude žádaná alternativa MHD, to je jednoduchý závěr. Já vám držím palce ať se daří podnikání, ale pokud vám jde o emise, tak prostě neposkytujte levnou dopravu autem, to nikdy nemůže vycházet.
>>> Nikoli, ještě je alternativou vlastní auto a to těmi přesuny netrpí.
Jistě, ale pak vůbec nemá smysl se bavit o nějakých přesunech, protože efekt "vlastního auta" znamená, že dotyčný najezdí mnohonásobně více, než kdyby kombinoval MHD a sdílené auto. A tomu budou odpovídat i emise.
Proč by měl najezdit mnohonásobně více? To přece záleží na tom jak se dotyčný chová. Já dokud žil v Praze, tak jsem auto vytahoval většinou jen na víkend a pokud bych na to používal sdílené, tak bych rozhodně najezdil více než vlastním, protože bych si ho vždy musel někde ulovit a dojet zpět domů pro bagáž.
A opět můžu použít ten argument, že sdílená auta je zpřístupní těm, co ho nevlastní a to prostě emise zvýší. Takže pak je tu akorát otázka jaký efekt převládne.
Je to tak prosté, že mě až zaráží, jak to může někdo rozporovat. Je zásadní rozdíl mezi následujícími situacemi:
1. Mám vlastní auto s fixními náklady v řádu vyšších tisíců Kč měsíčně a relativně nízkými variabilními náklady (menší jednotky Kč/km), navíc dostupné kdykoliv a blízko.
2. Mám k dispozici sdílené auto, s variabilními náklady ve větších jednotkách Kč, které si navíc musím rezervovat a dopravovat se k němu.
Situace 1. mě ekonomicky i z hlediska pohodlnosti motivuje auto využívat víc (zajet si na nákup, ve špatném počasí jet do práce radši autem, apod.) než 2., kdy si auto půjčím jen tehdy, když ho opravdu potřebuju.
Takže ve své podstatě žádné emise či parkovací místa to neušetří, protože ve většině případů jsou to lidi, co auto nevlastní nebo v případě neexistence půjčovny "carsharingu" by si ho stejně nepořizovali, když pro naprostou většinu přepravních potřeb používají MHD.
Efekt carsharingu je jen naleštěná bublina různých hipsterů a ekopozérů, co kudy chodí, tudy bojují v Brně proti zlým autům, nejraději by je zakázali a lidi nahnali na kola. A pak, protože zjistí, že MHD nebo kolo to prostě neodveze, si nevezmou taxíka, ale "sharují". Je to víc in a je na to appka.
Že zatím žádný projekt carsharingu (či bikesharingu) se v podstatě neuživí sám od sebe, ale musí být podporován ač jeho přepravní význam je naprosto mizivý, už je jen taková smutná realita. Ostatně, kdybyste měli ty auta ta úžasně vytížená a lidi je tak masivně využívali, nezavedete měsíční paušál, že. Protože většina zákazníků to vyzkouší, projezdí první kredit, pak zjistí, že to není až tak cool a super a kašle na to.
>>> Takže ve své podstatě žádné emise či parkovací místa to neušetří, protože ve většině případů jsou to lidi, co auto nevlastní nebo v případě neexistence půjčovny "carsharingu" by si ho stejně nepořizovali, když pro naprostou většinu přepravních potřeb používají MHD.
I když pro "naprostou většinu přepravních potřeb používají MHD" tak to přece neznamená, že občas to auto nepotřebují. A to je přesně ten důvod, proč v Brně a Praze stojí na ulicích hromady osobně vlastněných aut, které se pohnou párkrát do měsíce. Když nabídneme alternativu, tak tato auta zmizí a parkovacích míst přibude. To se děje v Brně, v Praze, ale řadu let i v Německu, Rakousku, Švýcarsku atd.
>>> Efekt carsharingu je jen naleštěná bublina různých hipsterů a ekopozérů, co kudy chodí, tudy bojují v Brně proti zlým autům, nejraději by je zakázali a lidi nahnali na kola.
Brněnští hipsteři a ekopozéři mají tady hodně dlouhé drápky - jen v Německu už prosadili založení stovek carsharingových firem, kterými jezdi stovky tisíc lidí ;-)
>>> Ostatně, kdybyste měli ty auta ta úžasně vytížená a lidi je tak masivně využívali, nezavedete měsíční paušál, že. Protože většina zákazníků to vyzkouší, projezdí první kredit, pak zjistí, že to není až tak cool a super a kašle na to.
V AJO nemáme měsíční paušál a co se týče našeho předplatného, tak do 30ti dnů od uzavření smlouvy umožňujeme vrácení neprojetého předplatného bez udání důvodu, viz: http://www.ajo.cz/cenik
>>> Proč pořád mluvíte o carsharingu, když je to obyčejná autopůjčovna
Carsharing umožňuje samoobslužné převzetí auta přímo na ulici ve dne i v noci. Možné jsou i krátkodobé zápůjčky např. na jednu hodinu.
To jsou zdánlivě drobné rozdíly oproti klasické půjčovně, ale jejich dopad na pohodlí používání auta je tak obrovský, že carsharing je pro řadu lidí opravdu alternativou k vlastnění auta. To klasická půjčovna neumí a umět nechce - krátkodobé pronájmy jsou pro ně opruz.
>>> Navíc je carsharing využitelný jen pro jízdy po městě, ale rozhodně neřeší delší cesty, dovolené, atd. Tam se to už dost brutálně prodražuje.
Co se týče ekonomiky, tak má smysl řešit to, kolik najedete km ročně. Pokud bydlíte v Brně nebo Praze a ročně najedete méně než 10-15 tisíc km, tak budete mít na auto srovnatelné kvality vyšší náklady než kdybyste jezdil s námi. To je celé. A je šumák jestli ten nízký roční nájezd km uděláte po městě nebo mimo něj.
Možná by se to chtělo odprosit od módního užívání některých slov a věnovat pozornost tomu co je sdílení a co běžné půjčování.
Informační platforma , ani místo není něco co z půjčovny udělá sdílení. Sdílení je nejčastěji o sdíleném vlastnictví. Vlastníte kus firmy , nebo té věci....
S pojmem sharing se bohužel šermuje jako s cloudem...
Proč se to jmenuje kár-šéring Halík ? protože to je eko-doplň vše co tě napadne. Myslenka to nené špatná ale trochu kulhá - auta se neobjevují kde je potřebuji a navíc a to co mě štve nejvíc - v době nejvyšší poptávky auta stejně nebudou dostupná (efekt že všichni jedou na víkend). A co je nejhorší zase to zaplatí "jiní" - pomocí různých dotací a nalejváren :(
Tyvole tady je zase odborniku na vsechno... bydlim v Praze, vsude kde to jde jezdim MHDckem. Rekneme dvakrat do mesice jedem nekam na vylet, potrebuju neco privest z Hornbachu nebo neco takoveho. Nestalo se mi, ze by nebylo v moji ctvrti volne auto kdyz potrebuju (car4way), vetsinou se k nemu dostanu do 15 minut od baraku, a zaplatim tak do litru za den, podle vzdalenosti a casu. Pro me je carsharing naprosto super, mam auto kdyz potrebuju, a za zlomek ceny vlastniho. A takovych lidi je urcite dost.
Ať si podnikají v čem chtějí, jejich problém, ale nemůžu se zbavit dojmu, že za tím vystrkuje růžky nějaká ideologie víc než snaha samostatně vydělávat.
Je to takové módně levicové a prosluněné, samo si to nejspíš nevydělá a bude se to hezky dotovat :-)
Tak jen doufám, že mně časem nějaký vejlupek nebude zakazovat vlastnit a používat vlastní auto.