To je právě ono: jaký mobil vlastně potřebujete?
U nás (v rodině) je motivací to, že ten předchozí dosloužil - což v poslední době znamená, že to banka odmítne pro přihlášení do bankovnictví.
A protože opravdu nechceme utrácet několik tisíc každých několik let, máme tu hranici někde u ne o moc víc, než 5000 Kč
, s tím, že by to mělo vydržet alespoň pět let.
Kolegové mají tendenci kupovat nový mobil zhruba po třech či čtyřech letech, ale také nevybírají mezi drahými modely.
Z čehož plyne, že většina lidí v mém okolí má mobil průměrně dva roky starý, s malým interním úložištěm. Představa, že by měl mobil stát s přes 10 000 Kč a mít čtvrtterabyteové úložiště, je nám vzdálená.
(Mému synovi se na třídní skupině v sociální síti posmívali, že má levný mobilů
. Když se mu to doneslo - sociální sítě nevede - tak se nechápavě ptal, proč by to mělo být špatně. Děcka se mu snažila vysvětlit, že přeci potřebuje iPhone - ale nebyla schopná mu dovysvětlit, v čem je telefonování z iPhonu lepší, než z jeho levného mobilu...)
To je otázka, co si představujete pod tím "běžně", seženete mobilní telefon za pár stovek, ale i za padesát tisíc, záleží, kolik jste ochoten zaplatit za funkce, kvalitu, značku, pocit, že máte to nejlepší na trhu... Za 6500 Kč můžete mít iPhone 8 Plus (rok 2017) nebo řadu aktuálních telefonů s Androidem z "nepremiových řad", které ale plně pokryjí potřeby běžného uživatele. Za 18000 Kč můžete mít iPhone 15 (rok 2023) či Samsung Galaxy Z Flip5 s ohýbacím displejem. A pokud byste chtěl to nejlepší, co nabízejí nejrenomovanější značky, tak si cenu ještě minimálně zdvojnásobte.
Sám jsem si kupoval mobily za těch osmnáct tisíc, před dvěma lety jsem potřeboval nový a zrovna jsem měl finančně náročnější období, tak jsem si koupil nižší řadu za těch šest a půl... a světe div se, nepozoruju žádné zhoršení. I dnes je svižný a umí vše, co chci, tak aktuálně řeším akorát nový kryt a mým největším problémem je, že ten který mám a jsem na něj zvyklý, už se neprodává.
Pokud strejc vyrukuje, že jde o platbu, že se chovám legálně, potom jde o bezdůvodné obohacení.
Navíc tenhle dinosauří spolek je úplně odtržený od reality. Jak si představují platby zpětně? jako policije plošně bude prohledávat lidem kapsy ? nebo to udělají na na způsob, jak chtěla ČT čmuchat v tom, kdo má internetové připojení (a obtěžovat se svými byznysovámi problémy ISP, kteří s tím namj nic společného) a na základě toho implikovat , že ne jenom když má přístroj, nástroj, ale i si dovolí mít internet, že sleduje českou televizi? (ačkoli by to asi bylo jen užito proti těm, kteří nespadají do kategorie bez prohlášení)
kdyby to hypoteticky platilo, bude cenová parita s s výpalným s HDD per GB? aby se nestalo, že by bylo jednodušší si koupit základní model s 8GB ROM a zbytek dohnat microSDXC
No, neco se da najit... treba to, ze prumerna rezie je nejakych 12%... a jen u tech prazdnych nosicu 7,65% stopi sama organizace - tzn. jde o penize, ktere k autorum neprijdou. A pokud se tam otoci celkove 1,3 miliardy za kolektivni spravu... tak ~12,9% "rezie" je uz slusne zaopatreni pro spoustu lidi, kteri ale v realu zadne dila netvori. Nektera cisla jsou jeste horsi - takze treba sice prijem z rozmnozovani pro osobni potrebu je nejakych skoro 87 milionu, ale rozuctovano bylo jen 55... protoze tam jsou okolo i dalsi "povolene" srazky. Ten system neni nastaven efektivne tak, aby se co mozna nejvic opravdu dostalo k samotnym autorum, spis nahrava ruznym parazitum (neautorum)... Uz jen to, ze ta "rezie" se pocita pevnym procentem z vybrane castky... k zadne efektivite nenuti - urcite neplati, ze by naklady rostly linearne s vybranou castkou - zrovna u tech nosicu to je rekneme tak trochu blbost...
To je vlhky sen a ne realita... :-) Ostatne, ze OSA z pohledu autoru zas takovy trhak neni jde dokazat i tim, ze nekteri autori se radsi ani zastupovat nenechaji, protoze v tom prinos nevidi. Mimoto i clenstvi toho spolku je omezene - skutecnym clenem spolku se muzete stat jen tehdy, pokud za ctyri po sobe jdouci roky otocite aspon 80 tisic rocne a nebo milion za poslednich pet let... a soucasne podminka byt zastupovany (mit smlouvu) alespon pet let.
Aneb to, ze vas zacne OSA zastupovat jeste neznamena, ze se hned zacnete (coby clen spolku) podilet na jeho chodu. Rozhodne bych si nedelal i s ohledem na cisla ad vyse iluze o tom, ze by bohulibe podporovali nejakou zkomirajici kapelu... kdyz duvodem pro automaticky zanik clenstvi je i pokles obratu pod ty cisla ad vyse.
Jakékoliv ankety typu chcete platit poplatek, zvýšit daně, postavit za barákem elektrárnu, čističku, dálnici, spalovnu, skládku, obchvat, .... jsou naprosto neprůkazné, protože se ptáte na polovinu problému. Vyznívá to negativně a skoro až "nečekaně" je většina lidí proti, protože lidi neradi něco platí a nemají rádi změnu. zvláště v situaci kdy je ta změna zpravidla k horšímu (pokud by byla k lepším kupodivu… na to nikdo referendum/ankety nechce dělat).
Je to mimo jiné základní problém jakýchkoliv referend, jsou položena velmi ploše "Chcete toto: Ano/Ne", ale bez jakýchkoliv doplňujících informací, a většina lidí nemá čas trápit se tím problémem do detailu a odpoví bez základních znalostí problému. Proto máme zastupitelskou demokracii, protože ti politici mají možnost seznámit se s problémem.
Pokud na jakéhokoliv manažera vyplivnu svůj problém a řeknu mu: "rozhodni". Tak on odpoví: "tak počkej, počkej… nejdříve mi udělej pořádnou rešerši kladů a záporů jednotlivých řešení, nejlépe ve finančních ukazatelích a číslech, a pak se můžeme bavit o tom, jak já rozhodnu".
Nechci tvrdit, že v této situaci zrovna by to dopadlo jinak kdybychom znali všechny detaily toho, co znamená odpověď ne, ale pokud se mě ptá někdo, zda chci platit určitou daň navíc... nečekaně odpovím, že ne!
Ale, vím já, co znamená, pokud tu daň začnu platit? Třeba díky tomu OSA podpoří určitou kapelu, která by jinak skončila a já ji budu poslouchat a těšit se z její tvorby dalších 20 let jen díky tomu, že jsem začal platit poplatek 90 Kč k telefonu, který mě u toho telefonu za 18 tisíc téměř nebolí...
Většina běžných uživatelů ani nemá tušení že už téměř 20 let v ceně každého disku, flešky nebo SD karty odvádí poplatky OSA - někdy je ten poplatek skoro polovina ceny média.
Tím, že se nyní OSA zviditelňuje, tak se hodně lidí dozví nejen o tom, že se mají zpoplatnit úložiště mobilů, ale že už dávno se platí i za karty. To může zvednout vlnu nenávisti i vůči těmto poplatkům a k tlaku ke zrušení.
To je takový OSA paradox, zatímco míra pirátství u nás klesá, podle studie Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví z roku 2023 za posledních 5 let u filmů o třetinu (Netflix a spol.), u hudby dokonce o dvě třetiny (Spotify a spol.), tak OSA vybírá za prázdná média víc a víc (a ještě je jí to málo).
Trochu se rozhlédněte, naleznete:
- Palmknihy prodávají knihy se soft DRM, takže si je můžete (smíte) zkopírovat třebas na ten mobil (a louskat na 6" obrazovce romány),
- Supraphonline prodává hudbu (alba...) bez DRM, takže si je můžete (smíte) zkopírovat třebas na ten mobil (a zkoumat, co udělá BT s FLAC audiem),
- KVIFF.TV umožňuje zakoupit a stáhnout filmy bez DRM, takže si je můžete (smíte) zkopírovat třebas na ten mobil (a užívat si Full HD na 6" obrazovce).
Faktem je, že kdo tyhle služby využívá, obvykle nemá potřebu si to kopírovat do telefonu - byť by byl sebechytřejší.
Nicméně: měl-li by někdo někdo potřebu sledovat film z telefonu, mohu mu doporučit vhodný model: Unihertz Tank 3 Pro s vestavěným DLP projektorem. ;oD
No, když to berete takhle: zhruba polovina lidí v mém okolí má ve svém smartphone SD kartu, na kterou ukládá data, protože to velké interní úložiště mají zaprasené nainstalovanými aplikacemi.
Byť jsou ta interní úložiště v telefonech/tabletech velká, na ukládání sbírky hudby je nepoužijete - jsou i na systém malá.
Mohl by pan Strejček ukázat, jak si mohu legálně zkopírovat autorské dílo na své zařízení? Moc rád bych to viděl. Moje hloupá televize, stejně jako většina SmartTV, šifruje všechny nahrávky svým privátním klíčem, takže je nelze přehrát na žádném jiném zařízení (ani jiném kusu téhož typu). DVD i BD obsahují různé formy ochrany, které aktivně brání mému zákonnému právu získat kopii pro soukromé účely. Streamovací nástroje a portály se snaží taky (s různou mírou úspěšnosti) aktivně bránit mému právu kopírovat pro soukromé účely streamované pořady.
Rozumím tomu tedy správně, že pokud se tyto poplatky zavedou, je na čase žalovat všechny streamovací služby i výrobce DVD/BD za zavádění těchto "ochran"?
Paradox je, ze mozna na tech tlacitkovych mp3 mobilech lide meli vic stazene hudby nez na dnesnich chytrych se Spotify (nebo jinou sluzbou). Na druhou stranu ty telefony vetsinou nemely zadnou pamet, ktera by stala za rec, tak to lide mely na microSD karte, ze ktere platitli poplatek.
Osobne neznam nikoho, kdo by dnes mel hudbu v telefonu lokalne, ale to muze byt jen nevhodnou bublinou.
"přirozený technologický pokrok"
ajťáci fušujou do teologie ;-))))
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99irozenost
26. 1. 2025, 18:26 editováno autorem komentáře
Podle mě by prostě stačilo ten poplatek snížit proporcne se zlevněním úložiště za tu dobu a byl by pokoj. Dát tam strop nižší než 90kc nebo max 1% ceny média aby většina ceny nebyl ten poplatek a byl by pokoj.
Taky si myslím že je to blbost , ale ještě větší blbost že ta částka absolutně neodpovídá. Místo snahy OSU zrušit zaříznout ten penězovod , tím se stanou přežitkem a nikdo je nebude brát vážně , ale nebudou moc řvát že je šikanují piráti, protože jde jen o přirozený technologický pokrok.
Když na jedné straně tvrdí že dobře mobily se změnily, tak ano souhlasím ale cena za úložiště dat se také změnily a nemůžou si vybírat jen ty technologický změny které se jim hodí do krámu.
26. 1. 2025, 16:50 editováno autorem komentáře
Abych byl pro nebo proti, musel bych se dobrat k číslum. Kolik současně vybere, kolik z toho jde na režie, kolik z toho jde umělcům podle jejich hratelnosti v médiích. Kolik jakým (kvalitativně) umělcům.
A pak bych musel vědět co chci (co chtějí oni vím ), tedy systém jako byl kdysi, že kdo vydal LP a to se prodávalo, měl dost a nemusel ani koncertovat a nebo má být částka od OSY jen přilepšení a umělci musí sbírat prachy po koncertech, v TV, rádiích, streamovacich službách.
Teprve pak bych dal zapravdu OSE nebo ji poslal s jejich požadavkem ..no tam .
Nikoliv, zrovna tohle neni v zakone, to je jen ve vyhlasce (488/2006 Sb.) - ktera je v gesci Ministerstva kultury. A jak patrno i ze samotne zpravicky, urad se k novelizaci stavi... ponekud liknave. Ke snizeni uz jednou doslo - v roce 2008, od te doby reflexe technickeho pokroku jaksi stagnuje.
Ono je stejně zvláštní, že není spíše slyšet názor, že se doba změnila a mělo by se to v EU spíše začít rušit ty náhradní poplatky. Než tu řešit za co je ještě platit. Problém je, že ty poplatky jsou u věcí takové drobné, že nad tím většina lidí mávne rukou a ani si toho nevšimne, ano u těch paměťových medii už to je kolikrát i polovina ceny, ale jinak moc ne.
Ale těch lidí co si stahuje hudbu je dneska už fakt málo, však dávno zanikly servery jako mp3s, právě na úpadek zájmu, dneska spíše frčí servery na stahování z youtube a ty jsou spíše pro nárazové použití, protože ono kopírovat, stahovat nikoho nebaví :)
Sám si radši zapnu radio, než abych si stahoval hudbu nebo platil za spotify apod. Neznám nikoho kdo by stále stahoval fyzicky hudbu, i důchodci co mají doma hromadu CD a frčeli v tom před pár lety, dneska mají nějakou streamovací službu nebo je to přestalo bavit pálit a jedou youtube.
Nedávno jsem přemýšlel si vypálit do auta nové CD do changeru co tam mám, nakonec jsem se na to vykvákl, protože přesně nenašel sem žádnou pohodlně dostupnou knihovnu a vytvořit takové CD by mi zabralo nesmírné množství času to stahovat z youtube :) Do mobilu si to něco stahovat, to je ještě méně pohodlné než na PC.
A jak tu byla námitka na to co lidi mají v telefonu, ano vlastní tvorbu z 512Gb v mém telefonu zabírají většinu mnou tvořená cestovní videa, které pak sestříhám do klipu a použiji k tomu nějakou hudbu co mi nesestřelí copyright na sociální síti, přitom podle logiky když je to pro mou osobní potřebu, zaplatil bych si to v tom médiu a dal si to na svůj profil, tak by mi to ten copyright sestřelit spíše neměl... ale sestřelí tak fakt nevím za co přesně platíme, kdyby mohli tak nám to mažou i telefonů :D
Však taky když se kouknete kousek níže, uvidíte, že ten poplatek podle kapacity média na nesprávný též považuji.
Nicméně v zákoně to tak je, takže - nezmění-li se zákon - platím, co platí. Spor se vede jen o to, zda je chytrý telefon ještě stále telefonem, nebo je to něco jiného.
Kupříkladu můj služební iPhone slouží výhradně jako OTP k přihlášení do firmy, a nikdy jsem z něj netelefonoval, nelezl na internet, neposlouchal žádnou hudbu, nevím, jakou má kapacitu úložiště.... Jsem ochoten připustit, že ten přístroj neslouží jako mobilní telefon.
Na druhou stranu: soukromé mobily v naší rodině slouží většinou k telefonování, psaní krátkých zpráv, čtení e-mailů a placení v bance - a hudbu tam nikdo neukládá (kromě vyzváněcích melodií).
Vy porad (stejne jak ta OSA) aplikujete narativ, ze ten tablet se pouziva jako offline uloziste. Ale ono se zmenily i zpusoby, jakym se tahle zarizeni dnes pouzivaji.
Aneb sice na jedne strane chcete videt, ze "z telefonu se jen netelefonuje", ale uz nechcete videt, ze ta hudba se pousti z online zdroju, za ktere uz ten poplatek v nejake forme odvedeny je.
Ano, poplatek odvozeny z kapacity uloziste jen nespravny v principu. S temi formaty jen potvrzujete, ze OSA mentalne zakrnela v minulem tisicileti a i kdyz se pripusti skutecnost, ze uzivatele teda dila do offline podoby sysli, pak dnes vysoce pravdepodobne v prepoctu na minutovou stopaz jedno dilo alokuje vice prostoru. Aneb prostor pro snizovani poplatku tu racionalne je - jen to se OSA libit moc nebude, zeano ;-)
Víte, já mám pocit, že jádro pudla netkví ani tak v tom, zda z telefonu hudbu poslouchat lze, ani v tom, jak velké je to úložiště, ale v otázce, zda lze smartphone primárně charakterisovat jako zařízení určené k telefonování
, či nikoliv.
Pokud ano, pokud jde stále o telefon
, pak by poplarky vybírány být neměly.
Pokud ne, pokud je to miniaturní tablet s možností provést hovor
, potom mají výběrčí šanci. (Ale já pak odmítám takové zařízení používat k telefonování, když k tomu není určeno. Prosím, vysvětlete to mému zaměstnavateli. ;oD )
Mimochodem: poplatek podle velikosti úložiště je stanovený nesprávně: z pohledu ochrany autorských děl je podstatné, že je máte možnost uložit a použít, nikoliv v jaké formě a kvalitě. I před 25 lety se do mobily vešly desítky, možná stovky skladeb - jen tenkrát to byly MP3 s bitrate 96 kb/s, dnes vícekanálové FLACy s vyšším a přesnějším vzorkováním.
(A stejně se to z toho telefonu obvykle dostane v kvalitě mizerné.)
Jak uz jsem psal, poslouchat hudbu z mobilu slo uz pred petadvaceti lety. Pred dvaceti lety to uz nebyla ani zadna exotika. Kapacita ulozist roste, ale take se meni zpusob jejich pouziti. A to je vec, kterou diskutujeme...
Aneb ono je na miste vest diskuzi o tom, ze ten poplatek per-gigabyte proste klesne, protoze dnes ty uloziste v telefonech nezabira ani tak zkopirovana tvorba tvurcu chranenych kolektivnimi spravci... ale spis se tam nachazi "tvorba" vlastni... aneb lidi si foti ci dokonce toci kdejakou blbinu. Zatimco muziku si pousti z internetu...
OSA se chova tak, ze majoritu uloziste pouzijete pro kopie del pro vlastni uziti. To mozna platilo u MC kazet, ale rozhodne to nejde aplikovat na mobily v roce 2025.
OSA jsou amateri, ja bych sel dal… takova dan z kazdeho gramu zeleza, uhliku, zlata, stribra,… z toho vseho se preci da vyrobit neco na cemz pak muzu udelat kopii… nebo preventivne u narozeni kazdeho ditete otevrit ucet s minus 1M CZK na jmeno ditete a ten milion dat OSA at ho muzou efektivne vyuzit… samozrejme ten minusovy ucet bude banka urocit treba 25% rocne at banky taky nestradaj…
Pokud si OSA nárokuje poplatky za možnost kopírovat autorská díla do smartphonů, nemělo by to tedy platit i obráceně? Autoři tímto ušetří za náklady za datové nosiče, jelikož využívají datový prostor v každém zařízení. Měli by tedy i oni platit za možnost využívat kapacity v zařízeních vlastníků přístrojů. Zjednodušeně řečeno, žádné autorské dílo nemůže existovat bez nějakého fyzického nosiče kde by bylo uloženo, to je jako by malíř maloval své obrazy na plátna cizích lidí a ještě za to plátno chtěl zaplatit.
Ono nejde o to, zda je ten telefon tlačítkový, či zda to přehrávat lze - ta výjimka je tam z toho důvodu, že telefon je na telefonování, nikoliv na poslech hudby
- což v době tlačítkových mobilů platilo, a navíc kapacita jejich úložiště nestála za pozornost. (Tedy: šlo o tak malou částku, že její evidování by bylo dražší.)
Se smartphony došlo (z pohledu OSA) ke dvěma změnám:
1.- jsou to multifunkční zařízení
, tedy nejen na telefonování,
2.- kapacita úložišť narostla natolik, že zafunguje horní limit, a tedy se vyplatí to vymáhat.
Tak pro nej to jsou easy money. Pochopitelne jich chce urvat co mozna nejvic. A je jasne, ze se u toho moc nenadre :-) Je ovsem okate videt, ze technologiim a chovani dnesniho uzivatele moc nerozumi... ale to u podobnych svazu platilo vzdycky, mentalne zakrneli u toho ze si lidi kopiruji kazety v obyvaku... I to, jak se sam ohani tlacitkovym telefonem.. ehm... mobilni telefon schopny prehrat ulozenou hudbu existuje od roku 1999. Ono holt na ten prehravac odjakziva stacil i pidi-displejicek, na to fakt clovek nepotreboval 6+palcovy displej. Samozrejme ze ten telefon byl tehdy tlacitkovy :D To, ze to "resi" v roce 2025 je znamka toho, ze OSA viditelne postupne vysychaji penezovody, tak holt premysli jak tu diru zalepit.
Ten poplatek (respektive odůvodnění) vychází z nesprávné logiky: odvozuje se od kapacity úložiště v telefonu, přičemž to je pro ukládání autorských děl dnes používáno jen zcela výjimečně.
Vychází to z předpokladů, které platily někdy v 90. letech 20. století - zhruba od příchodu prvního iPhone (tedy de facto od prvních on-line chytrých telefonů) se tohle začalo měnit.
U tlačítkových telefonů existuje ta výjimka proto, že jde o přístroje k telefonování, nikoliv k ukládání a přehrávání hudby
. U moderních přístrojů je možná ta první část sporná (překonaná
, ale ta druhá platí.
Ostatně, vzhledem k tomu, že drtivá většina konzumace autorsky chráněného obsahu
probíhá v režimu jeden posluchač, který si za sledování platí
(streaming...), by možná ta logika měla být obráceně: protože on-line telefon umožňuje konzumaci těch děl s adresnou platbou (vím, kdo co poslouchá / na co kouká), měli by autoři motivovat uživatele k pořízení si takového přístroje nějakým drobným poplatkem. Odhaduji, že cca 90 Kč (3.5 €, 4 $...) by bylo tak akorát.
Vyplácet by to mohly autorské svazy.
V případě poplatku za mobilní telefon to potřeba není. Zrušil bych i polatky za pevné disky a prázdná média, všechny tyto poplatky představují presumci viny, že je každý uživatel mediální pirát a to i v případě právnických osob i státních institucí.
Pokud má OSA dojem, že autři dostávají málo tak by si měli v prvé řadě odpustit své tučné platy a zeštíhlit svou administrativu.
Na hudbu používám Spotify, na filmy Netflix, na e-knihy mám separátní čtečku. Nemám uložené žádné audio nebo video soubory ani na počítači, ani na telefonu a nevidím důvod proč bych měl platit něco OSA už jen proto, že českou tvorbu prakticky nekonzumuji, natož kvůli tomu že mám potenciální nosič na autorsky chráněná díla.