Zájem Čechů o aktuální zpravodajství se snižuje. Až čtvrtina uživatelů se v dnešní době zprávám aktivně vyhýbá, uvádí čerstvá data z průzkumu společností ResSolution a Nielsen.
„V datech naší zpravodajské studie sledujeme od posledního sběru dat v době covidové pandemie procentuální pokles v pravidelné konzumaci zpravodajství. Část pravidelných konzumentů se přesunula do segmentu spíše sporadických čtenářů/sledujících, a nebo například snížila počet zdrojů či témat, které vyhledává,“ shrnula výsledky agentura ResSolution v tiskové zprávě.
Poměrně výrazný je podíl online uživatelů, kteří se zpravodajství jako takovému cíleně vyhýbají – aktuálně jich je necelá čtvrtina. Až polovina se pak vyhýbá vybraným zpravodajským tématům. Nejčastěji jako důvod uváděli, že je aktuální zpravodajství nezajímá nebo nebaví (39 %), často zmiňovaným důvodem (29 %) je ale i to, že jsou zpravodajská témata příliš negativní nebo depresivní.
Denní konzumenti zpráv na elektronických zařízeních stále většinově preferují chodit si pro tento typ obsahu na zpravodajské servery – platí to jak u uživatelů počítačů, tak smartphonů a tabletů. Aplikaci některého ze zpravodajských webů využívá přibližně desetina uživatelů smartphonů a podobný podíl uživatelů tabletů.
Zprávy ze souhrnu zpravodajství v e-mailu čerpá nejčastěji 8 % uživatelů počítačů či notebooků, u smartphonů to jsou 4 % a u tabletů jde o necelou desetinu.
U zpravodajských aplikací si většina uživatelů (62 %) vypíná upozornění na zprávy. Třináct procent preferuje notifikace ke každé nové či zajímavé zprávě, šest procent vítá upozornění pouze na zásadní zprávy (breaking news). Dalším 10 % nejvíce vyhovují večerní přehledy daného dne.
Důležitou platformou pro šíření zpravodajství jsou podle průzkumu také podcasty, jejichž nabídka se na českém trhu v posledních letech významně rozrostla. Nějaký typ podcastu poslouchá denně 11 % internetových uživatelů, týdně pak dalších 20 %.
Obecně nejposlouchanější jsou rozhovory (poslouchá je polovina alespoň občasných posluchačů podcastů), následované odbornými podcasty (mezi něž se řadí naučné, profesní a podobné pořady; 39 %) a zábavnými či komediálními podcasty. Z čistě zpravodajsko-publicistických formátů se nejvýše umístily publicistické podcasty na aktuální témata, jako jsou komentáře, politické kauzy a podobně, které poslouchá čtvrtina posluchačů.
Autoři průzkumu sledují návyky českých uživatelů v oblasti zpravodajství už šestnáct let. Sběr aktuálních dat proběhl v roce 2024 na reprezentativním vzorku 1012 online respondentů starších 15 let.