Dvouciferný růst ze začátku desetiletí to není, i tak ale rok 2024 skončil pro tuzemské e-shopy pozitivně. Podle dat projektu eCommerce Insider, za kterým stojí nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK), loni česká e-commerce zaznamenala celkový obrat ve výši 194 miliard Kč, což znamená meziroční nárůst o 5 %. Subjekty o tom informovaly v tiskové zprávě.
V roce 2023 přitom e-commerce scéna zaznamenala meziroční pokles obratu o 6 % a o rok dříve dokonce o 12 %.
"Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,” komentuje čísla generální ředitel Heureka Group David Chmelař.
„Při zpětném pohledu vidíme, že po extrémně úspěšných letech souvisejících s pandemií covidu došlo následně k jistému narovnání do normálu. Při běžném vývoji bychom velmi pravděpodobně byli na obdobných hodnotách obratů, jaké jsme nyní zaznamenali,“ dodává šéf APEKu Jan Vetyška.
V číslech eCommerce Insideru nejsou započteny obraty zahraničních tržišť, která v loňském roce na český trh ve větším vstoupila. S nimi by se celkový obrat vyšplhal na 228 miliard Kč, doplňuje APEK.
V doručování nákupů asociace sleduje postupný nárůst využívání doručovacích boxů. „Na začátku roku 2024 si zásilky nechalo tímto způsobem doručit alespoň jednou v měsíci 46 % on-line spotřebitelů, na konci to bylo už 63 %,“ říká Vetyška.
Počet e-shopů na českém trhu podle eCommerce Insideru loni mírně klesl z 49 900 na 49 700.
Mezi jednotlivými segmenty loni nejrychleji rostl zájem zákazníků o solární příslušenství, cyklistické kraťasy, dětský zahradní nábytek či solární sestavy. Propad zájmu zaznamenalo například příslušenství pro výrobníky sodovky, svatební šaty, dětské bundy nebo operační systémy.