Ta automatizacni, zabezpecovaci a dorozumivaci zarizeni ale nepotrebuji prenaset takove objemy dat. Takze si realne vystaci s tim, co nabizi GSM (v -R mutaci) - na telemetrii to staci, na youtube holt uz ne :-) LTE-R je teprve ve (standardizacnich) plenkach...
Navic i to GSM-R mame vicemene jen na koridorovych tratich, na cele rade trati zustava analogove TRS s 25kHz kanaly ci SRV s 12,5kHz kanaly... tam se toho veru moc neprenese :) A jak vidno z toho schematu, na nekterych tratich vlastne neni zadne radiove spojeni s jedoucim vlakem (vyjma mobilu na strojvedouciho)...
Vyzarovaci kabel podel trati je zajimava myslenka - lec v praxi z nasich luhu a haju by dlouho nevydrzel a casto by byl tercem novodobych tezaru barevnych kovu - kterym casto neodolaji ani kabely zakopane pod zemi, takze o jejich delsi zivotnosti na sloupech ja pochybuju :-)
Dost záleží v jakém voze/soupravě jedete. Jsou mezi nimi značné rozdíly v útlumu signálu (až 40 dB útlum!). Viz oficiální měření ČTÚ - https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/clanky/71391/soubory/20160420vysledkymereniutlumustenzeleznicnichvozu.pdf
"SŽDC je úplně ukradené, jestli mají cestující internet nebo ne, protože jeho zákazníky jsou dopravci a ti nemají jinou možnost, takže není ani potřeba přidávat nové služby, protože zákazníci nemají kam utéct."
Tak SZDC bude delat to, cim ho poveri stat. Kdyz nebude, stat muze vymenit reditele. Pokud se stat rozhodne ze by na koridorech chtel mit kvalitni signal, tak mu v tom nemuze nikdo zabranit.
"I z dlouhodobého hlediska si nemyslím, že by to bylo ekonomické, protože to nebude o tom, jen natáhnout přes 9000 km kabelů, ale bude k tomu potřeba ještě další technika, lidi atp."
Mluvim jen o koridorech ze kterych navic muzete vynechat prujezdy mest a jejich okoli, kde rozumny signal byva z podstaty. Podle me se celkem jedna max o cca 1000 km.
SŽDC je úplně ukradené, jestli mají cestující internet nebo ne, protože jeho zákazníky jsou dopravci a ti nemají jinou možnost, takže není ani potřeba přidávat nové služby, protože zákazníci nemají kam utéct.
I z dlouhodobého hlediska si nemyslím, že by to bylo ekonomické, protože to nebude o tom, jen natáhnout přes 9000 km kabelů, ale bude k tomu potřeba ještě další technika, lidi atp.
Problém je ten, že vlak projíždí úseky, kde signál mobilů není nebo je slabý. Mám Vodafone, ale často tak, kde se ve vlaku nechytám na data, nefunguje ani CDwifi. To by se natažením kabelů vyřešilo. A používají se různá další zařízení pro dorozumívání, zabezpečení, automatizaci, která fungovat musí i tam, kde signál mobilů není. Je otázka - technická i ekonomická - zda by nějaká taková síť nemohla přenášet i wifinu. To ale opravdu netuším.