Legendární vývojář John Carmack, který spoluzaložil firmu id Software a naprogramoval enginy pro tituly Wolfenstein 3D, Doom a Quake, považuje českou hru Beat Saber za mnohem důležitější titul pro růst byznysu s virtuální realitou (VR) než Half-Life: Alyx od Valve, provozovatele na PC dominantního digitálního herního obchodu Steam.
Carmack tento týden napsal na sociální síť X krátké vyjádření ohledně stavu trhu s VR. Prodejům VR brýlí vévodí společnost Meta Platforms, a to díky modelům Quest. Ty sice nejsou nejvýkonnější na trhu, ale fungují samostatně bez nutnosti je připojit k výkonnému počítači, a navíc jsou oproti high-endu levnější. To odstraňuje bariéry pro běžné uživatele, které nutné dávat pryč, protože VR i tak stále překážek má dost, což brání většímu rozšíření.
Objevují se ovšem názory, že VR primárně potřebuje více velkých tříáčkových titulů s drahou produkcí, jakou přinesl Half-Life: Alyx. Takové hry ale potřebují dobrý počítač a k němu připojené dražší brýle (Quest lze k PC připojit také). To výrazně zvyšuje cenu a komplexitu zprovoznění pro normální zákazníky. High-end brýle, jako třeba Somnium VR1 od pražské firmy Somnium Space, tak zůstávají výrazně méně rozšířeným produktem než Quest.
“Samostatné VR brýle byly pro obor virtuální reality největším vítězstvím, a to o hodně. A Beat Saber byl mnohem důležitější než Half-Life: Alyx,” uvedl Carmack. “Používání PC pro provoz VR je okrajová věc. Je to věc stále hodnotná a jednoznačně stojí za podporu jako bonusová funkce, ale není to něco, co VR zajistí úspěch na úrovni prodejů (herních) konzolí.”
Beat Saber je zřejmě nejúspěšnější hrou na VR v historii. Je to díky jednoduchosti a přístupnosti a možnosti provozu i na základních headsetech typu Quest. Beat Saberu se jen na Quest prodalo 10 milionů kopií. Tento úspěch potvrzuje Carmackova slova.
Původem českou firmu Beat Games, která Beat Saber vytvořila, v roce 2019 koupil Facebook, dnes Meta. Tento obr z českého titulu udělal hlavní nástroj pro prodeje Questu, který se do Mety dostal akvizicí firmy Oculus. Beat Saber je jedničkou nejenom na brýlích od Mety, ale také na HTC, Steamu či PlayStation VR.
Sám Carmack se ve VR sám angažoval, nějakou dobu v Metě působil jako technologický ředitel a následně konzultant. V minulosti řekl, že Beat Games je jeho nejoblíbenější hrou všech dob.
Half-Life: Alyx je nicméně dalším z titulů, které VR trh potřebuje. Jde o jednu z killer aplikací schopnou prezentovat, co tato platforma zvládne. Oproti Beat Saberu jde o menší věc. Podle odhadů se VR verze Half-Lifu prodaly přes dva miliony kopií. Podle propočtů SteamDB možná něco přes tři.
Tržby z Beat Saberu jdou do miliard. Meta nadále rozvíjí vývojové centrum v Praze. Tomu ale o tržby o miliardy spadly, protože mateřská společnost převzala většinu obchodů.
Jak vypadají české high-end VR brýle Somnium VR1: