Názory k článku
Český jednorožec Mews pokračuje v jízdě, koupil dvanáctou západní konkurenci

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 1. 2025 0:11

    KarelE

    Nikdy jsem pořádně nepochopil, proč to ty společnosti dělají. U několika případů jsem byl a interně to bylo prezentováno obvykle jako:

    • vyplnění díry v nabízených službách - pokrýváme CRM a ERP a moc by nám pomohlo mít i něco pro transakce, pokladny atd.
    • cross sell - koupená firma sice dodává služby, které s těmi našimi nesouvisí, ale máme podobné zákazníky. Určitě se nám podaří svým zákazníkům prodat produkty kupované firmy a naopak zákazníkům kupované firmy produkty naše.
    • místo škálovatelného produktu mít dva prakticky stejné produkty, ale každý na jiném "levelu". Prodáváme ERP pro velké firmy, ale pro střední se to nehodí a malé to ani nezaplatí. Tak koupíme jinou firmu, která prodává ERP pro střední firmy. Protože když budeme mít co nabídnout středním i velkým firmám, tak se nám to vyplatí. Například svého času Axapta a Navision.
    • náš produkt je špatný a prodává se spíše jen marketingovým zázrakem. Je jen otázka času, než si to zákazníci uvědomí a zbaví se nás. Musíme rychle koupit firmu, které se sice tak dobře nedaří, ale její konkurenční produkt funguje. A pak to rychle zákazníkům prohodit.
    • koupíme firmu, která dodává něco, co naše služby doplňuje. Například dodáváme ERP a kupovaná firma dodává nástroje pro výrobní dokumentaci a integraci s CADem. Když se o to budeme starat sami, tak určitě nabídneme zákazníkům lepší služby a peníze půjdou nám.
    • koupíme firmu, která dodává něco, co potřebujeme my pro naše služby, ale i konkurence. A buď si to pak uděláme po svém, nebo firmu rovnou zničíme tak, aby konkurence přišla o nástroj. Příkladem budiž SAP, který koupil Crystal Reports a jako jednu z prvních věcí zařízl ActiveX komponentu, díky které si jejich konkurence nemusela vyvíjet vlastní reportingový nástroj.
    Jenže jsem nezažil, že by to dlouhodobě fungovalo. Obvykle po "investment" následuje:
    • "divestment" - prostě to zase prodáme, ideálně za více peněz
    • zákazníci utečou, protože se začnou situace bát. Buď z informací co mají, nebo po kanonádě lidí z marketingů a řečí typu "máte rok na to buď upgradovat na jiný náš produkt nebo jinam"
    • zákazníky odepíšeme sami - odstřihneme ty, co nejsou lukrativní nebo si myslíme, že nám nepomáhají k úspěchu. Ve výsledku to tedy vypadá tak, že koupíme firmu s 1000 zákazníky a z nich si necháme jen 50. Viz ale bod výše - ti nám utečou sami.
    • pokusíme se integrovat stávající tým s týmem koupené firmy a po měsících šílených problémů nám zbyde půlka lidí. Zbývající odejdou, protože jim diktujeme změnu nástrojů (Slack ne, teď používejte MS Teams! Confluence ne, tady se používá MS Sharepoint!) nebo změnu chování (chceme naučit prodávat lidi, kteří úspěšně prodávali 5+ let, protože MY rozumíme jejich produktům a zákazníkům lépe, než oni sami).
    • vzdáme se snahy o nějakou integraci nebo spolupráci a necháme to jet setrvačností. Což obvykle vede k tomu, že lidé z koupené firmy se cítí na druhé koleji, nestaráme se o ně ani o jejich zákazníky a tak ta firma časem tak říkajíc "vyhnije". Aneb starý majitel se o to staral, nový na to nemá čas.
    • situace na trhu se rychle ustálí a i když jsme získali konkurenční výhodu, tak do roka vyšuměla. A my teď máme jen mrtvý produkt.

    Mnohem lépe to probíhá ve chvíli, kdy nakupuje investiční společnost. Ta prostě kupuje firmy z nějakého oboru jen proto, aby firmy dál fungovaly jako dosud a zisk šel investiční společnosti. Obvykle dojde jen k nastavení reportingu a ředitelé vlastněných společností mají nějaké fórum a schůze, kde si vyměňují zkušenosti, případně si nabízejí své služby navzájem. Chybí tam snaha ty firmy nějak slučovat nebo koordinovat. A proto to funguje. Vlastně si to investor (obvykle nějaký fond) koupí jako investici v duchu "Vlastníme teď 5 firem, co si konkurovaly a stále konkurují. Nám je to jedno, jen ať se snaží. Konkurence je zdravá a ať už se zákazníci rozhodnou pro libovolnou z těch firem, tak zisk beztak půjde nám."

    Do které kategorie patří Mews? Je to firma, která sama nějaké produkty vyvíjí a obchoduje s nimi? A jiné nakupuje v domění, že to jejímu produktu pomůže? Nebo to jsou investoři, kteří si budují portfolio nezávislých firem? Ze zprávičky to vypadá na první případ: bude růst dokud budou nové peníze, potom zkolabuje, rozprodá se co půjde a zbytek buď výhodně získá jiná firma, nebo zbydou dluhy. Případ, kdy firma roste jen díky investicím od investorů, kteří si myslí, že když firma roste, tak je to výhodná investice. Obdoba letadla, kdy na tom vydělají ti, co včas vystoupí.

    Za ošklivou otázku se omlouvám, ale děsím se kdykoliv se někde objeví "firma získala investici X milionů, což její hodnotu zvedlo na Y milionů". Protože to je nesmysl, investice jsou pasiva. A hodnota by měla vycházet z aktiv. Sice je to stejná částka, ale otázka je to úplně jiná. Kámen úrazu je zakopaný v tom, že ve škole vás učí, že peníze jsou aktiva. Podle zákona ano, ale nechovají se tak. Peníze nejsou nic, co by vám mohlo v budoucnosti přinést ekonomický prospěch. To by musela přijít deflace. Jinak řečeno: hodnota firmy se nezvedla o 110 milionů tím, že dostala investici 110 milionů. Hodnota se zvedla o hodnotu firem, které koupila. Což může být zlomek z těch 110 milionů, případně i částka záporná. Nebo, pokud to jsou šikovní investoři, klidně i mnohem více než 110 milionů. Proto ta otázka, zda je to firma co si pracuje na nějakých produktech a "kupuje si nové hračky", nebo zda je to firma zabývající se investicemi a investuje své peníze do něčeho, co nehodlá ničit ("vylepšovat"), ale buď z toho dostávat zisky nebo to časem se ziskem prodat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).