Systémy ŘSD, resp. NDIC už nějakou dobu po "velkém třesku" (ransomware útok na infrastrukturu ŘSD) běží.
Dá se to ověřit např. na https://dopravniinfo.cz/
Uvedená služba RDS-TMC zde běží už léta, nyní došlo k modernizaci.
On-line služby in RDS-TMC využívají shodné datové zdroje a tím je [NDIC]. A v něm jsou i informace o uzavírkách. Ty jsou k vidění např. na webu [dopravniinfo]
Systém [NDIC] v ČR už funguje asi od roku 2005 a když to srovnám s jinými systémy v Evropě, nejsme na tom vůbec špatně. Jimi poskytované informace se dostávají různými kanály i do aplikací od Seznam.cz, Google a jiných poskytovatelů.
[NDIC]: https://www.rsd.cz/rsd/silnicni-databanka-a-ndic
[dopravniinfo]: https://dopravniinfo.cz/
Párování mapových dat by nebyl takový problém, kdyby v datech nechodily jen kódy segmentů, ke kterým nemáme souřadnicová data. Naštěstí tam jsou souřadnice začátku a konce uzavírky, takže jsme schopni to lokalizovat a automaticky najit trasu mezi nimi, což u jednoduchých uzavírek odpovídá tomu, co je uzavřeno.
Větší problém je poznat, zda je to skutečně uzavřeno nebo ne. V těch popisech jsou občas perly typu "uzavřeno, průjezdné se zvýšenou opatrností." O jednosměrných uzavírkách ani nemluvě.
Waze má napojení na JSDI stále, ale má to pár háčků.
Data se do Waze zadávají poloautomaticky, t.j. člověk musí rozhodnout a potvrdit, že to co přišlo z JSDI se má zadat, případně u složitějších uzavírek nastavit správně, co je uzavřeno.
Z tohoto důvodu stínáme neplánované uzavírky (nehody) zadávat jen na dálnicích. Automatické zadávaní testujeme na některých tunelech v Praze.
Plánované zadáváme všechny uzavírky, ale celou situaci komplikuje kvalita dat z JSDI. Někdy není z popisu poznat, zda je to uzavřeno a co přesně, a bohužel některé obce kašlou na svoji povinnost uzavírky do JSDI zadávat, takže se k nám ani nedostanou.
Chybějící uzavírky se dají zadat i na základě uživatelského hlášení, ale to by uživatelé místo nadávání na to, že ve Waze uzavírka chybí museli poslat hlášení a pak reagovat na doplňující dotazy. Dokud si lidé neuvědomí, že Waze je komunitní navigace a tam to bez spolupráce uživatelů lepší nebude. Nás pár dobrovolníků, kteří se o mapu a uzavírky v ní starají zdarma ve svém volném čase, to nevytrhne.
Dost pozdě. Někomu to asi pomůže, ale perspektivu to nemá.
Tu mají jen onlinline aplikace. Ty jsou ale také jen v začátcích, chybí přímé napojení na systém uzavírek a senzory v terénu. Dnes se informace dozví až od nešťastníků v problémovém místě.
Úplně chybné je hlasové dopravní zpravodajství v rozhlase. To je čirý bulvár - radost z neštěstí jiných. Pravděpodobnost, že hlášení uslyší ten, kdo právě jede do daného místa, je nulová. Pro miliony ostatních, co to musí poslouchat, je to spam.