Dost pozdě. Někomu to asi pomůže, ale perspektivu to nemá.
Tu mají jen onlinline aplikace. Ty jsou ale také jen v začátcích, chybí přímé napojení na systém uzavírek a senzory v terénu. Dnes se informace dozví až od nešťastníků v problémovém místě.
Úplně chybné je hlasové dopravní zpravodajství v rozhlase. To je čirý bulvár - radost z neštěstí jiných. Pravděpodobnost, že hlášení uslyší ten, kdo právě jede do daného místa, je nulová. Pro miliony ostatních, co to musí poslouchat, je to spam.
Waze má napojení na JSDI stále, ale má to pár háčků.
Data se do Waze zadávají poloautomaticky, t.j. člověk musí rozhodnout a potvrdit, že to co přišlo z JSDI se má zadat, případně u složitějších uzavírek nastavit správně, co je uzavřeno.
Z tohoto důvodu stínáme neplánované uzavírky (nehody) zadávat jen na dálnicích. Automatické zadávaní testujeme na některých tunelech v Praze.
Plánované zadáváme všechny uzavírky, ale celou situaci komplikuje kvalita dat z JSDI. Někdy není z popisu poznat, zda je to uzavřeno a co přesně, a bohužel některé obce kašlou na svoji povinnost uzavírky do JSDI zadávat, takže se k nám ani nedostanou.
Chybějící uzavírky se dají zadat i na základě uživatelského hlášení, ale to by uživatelé místo nadávání na to, že ve Waze uzavírka chybí museli poslat hlášení a pak reagovat na doplňující dotazy. Dokud si lidé neuvědomí, že Waze je komunitní navigace a tam to bez spolupráce uživatelů lepší nebude. Nás pár dobrovolníků, kteří se o mapu a uzavírky v ní starají zdarma ve svém volném čase, to nevytrhne.
Párování mapových dat by nebyl takový problém, kdyby v datech nechodily jen kódy segmentů, ke kterým nemáme souřadnicová data. Naštěstí tam jsou souřadnice začátku a konce uzavírky, takže jsme schopni to lokalizovat a automaticky najit trasu mezi nimi, což u jednoduchých uzavírek odpovídá tomu, co je uzavřeno.
Větší problém je poznat, zda je to skutečně uzavřeno nebo ne. V těch popisech jsou občas perly typu "uzavřeno, průjezdné se zvýšenou opatrností." O jednosměrných uzavírkách ani nemluvě.
Systémy ŘSD, resp. NDIC už nějakou dobu po "velkém třesku" (ransomware útok na infrastrukturu ŘSD) běží.
Dá se to ověřit např. na https://dopravniinfo.cz/
Uvedená služba RDS-TMC zde běží už léta, nyní došlo k modernizaci.
On-line služby in RDS-TMC využívají shodné datové zdroje a tím je [NDIC]. A v něm jsou i informace o uzavírkách. Ty jsou k vidění např. na webu [dopravniinfo]
Systém [NDIC] v ČR už funguje asi od roku 2005 a když to srovnám s jinými systémy v Evropě, nejsme na tom vůbec špatně. Jimi poskytované informace se dostávají různými kanály i do aplikací od Seznam.cz, Google a jiných poskytovatelů.
[NDIC]: https://www.rsd.cz/rsd/silnicni-databanka-a-ndic
[dopravniinfo]: https://dopravniinfo.cz/