souhlas s vyse uvedenou kritikou, ze statni CEZ nema na neco takoveho vynakladat nase penize
Tož ČEZ není státní
ani podle zákona, dokonce ani ve smyslu státem provozovaná
společnost, není placený z našich daní - naopak ten zisk odvádí majoritnímu akcionáři, tedy státu.
Z čehož plyne, že neutrácí naše peníze
, tedy peníze daňových poplatníků.
A do čeho investuje zisk z jiných podnikatelských činností, do toho nám, co nejsme akcionáři, v podstatě nic není.
CEZ neni statni, jen polostatni. Debatu o tom, ze i minoritni akcionari maji sva prava a stat si tam proste nemuze delat, co se mu zlibi vedeme jinde. Zrovna ona potencialni redukce zisku je sama o sobe pod dohledem i tech drobnych akcionaru - protoze i oni maji zajem na tom, aby jejich dividenda byla co mozna nejvetsi. Ono ale predstava, ze se jen bude rejzovat na dividendach s tim, ze neni potreba nikde investovat je takova... no jak z dob komunismu, kdy nam tu proletariat znarodnoval fungujici fabriky od zlych vykoristovatelu... s tim, ze prece delnicka trida nejlepe vi, jak s fabrikou nalozit. Za ctyricet let to predvedli podobne - jen rejzovali a z technologicke spicky se ty fabriky za ctyricet let vlady delnicke pesti zdegradovaly na uroven nekonkurenceschopneho technolickeho skanzenu. A podobni noumove dnes opakuji argumenty, co meli jini noumove pred skoro osmdesati lety. Neni nad to, kdyz hlupaci chteji vladnout :-)
Ono je to (v mém případě!) spíš tak, že s obchoďákem uzavřu smlouvu, kde je sepsané, co má fungovat, jak má fungovat, a co za to budu platit. Dorazí technik, zapojí, nastaví - a funguje. Za pár desítek měsíců se něco pokazí, volám support, dostanu se k technikovu, který problém vyřeší...
Nebo u velkého se domluvím s obchoďákem, který balíček služeb jsem ochoten koupit, dorazí technik, zapojí - a za pár měsíců se ozve obchoďák, že změna podmínek, úprava balíčku, atd. Když se vyskytne technický problém zavolám (v pracovní době Po-Pá 8-16, kdy nejsem na místě) na helpdesk, kde to slíbí předat dál - a ozve se mi obchoďák s nabídkou úpravy balíčku, která prý pomůže, případně jejich nového routeru a set-top-boxu. (Netuší, že třebas jen rozhrabali IPv6 - nerozumí tomu.)
Ti malí se prostě snaží vyřešit problém, aby nepřišli o zákazníka, aby to fungovalo; velcí jen hledají, jak na zákazníkovi více vydělat.
6. 5. 2024, 08:57 editováno autorem komentáře
"Šlo mi spíš o to"
Znam nekolik pripadu, kdy to skupovani dopadlo spise tak, ze majitele fimu prodali, obratem zalozili novou a do mesice meli zpet vsechny sve puvodni zakazniky. (neni se co divit, kdyz kuprikladu telecom vsechny obratem oslovil, ze je prevede na DSL, v mistech, kam nemel ani kabely ...)
I proto naprosty souhlas s vyse uvedenou kritikou, ze statni CEZ nema na neco takoveho vynakladat nase penize. Ostatne delaji to vyhradne proto, aby redukovali zisk, a tim i odvody ... komu jinemu nez statu.
Krach poskytovatele je spis znamka spatneho vedeni :-) Tam budou na vine trosku jine veci, treba spatna cenotvorba... vetsinou s necim dalsim, jako napriklad blbe postavena sit pravidelne pretizena ve vecerni spicce, ze ktere pricetni lide (zakaznici) utecou beztak pri prvni prilezitosti, coz ma samozrejme dopad na ty prijmy take. No a prodat nemusite, kazda nabidka se da odmitnout.
Samozrejme, ze v garazovce se budete bavit s nekym, kdo je zrovna po ruce, takze technik co sleze ze strechy s vama pak resi i smluvni papirovani - je to takova devka pro vsechno :) Ale je take otazkou jak dlouho ho takova "hybridni" prace bude bavit - ono proste kdyz mate rad technickou praci, tak podobna byrokracie muze byt odrazujici faktor, co vam zere cas na odbornou praci. Plus muze byt i prijemnejsi byt od zakaznika odstinen... on ten chleba ma taky dve kurky :-)
Šlo mi spíš o to, že ti malí obvykle budují síť tam, kde se to velkým (dostatečně) nevyplácí. Pak nastane jedna ze dvou situací: jsou úspěšní, rozvíjejí se, a nakonec dostanou nabídku, kterou nelze odmítnout
od někoho z velkých, nebo se jim nedaří, zkrachují, a spadnou do portfolia někohoa velkého.
Následuje konsolidace, kdy jsou zákazníci převedeni pod standardní balíčky (místo služby, kterou si objednali a platili...), kdo se nepřizpůsobí, toho se zbaví, oseká se rozvoj a údržba (protože bylo třeba zaplatit za odkup...), atd.
Je zajímavé, že u malých se nejčastěji bavím s technikem, ale u velkých výhradně s obchoďákem.
Jenomze ti mali to zabali... treba proto, ze regulace co se snazi "kocirovat" ty velke stejne dopada i na ty male. Takze zatimco se vsichni placaji po ramenou, jak to tem velkym "nandali", tak ti male to drive ci pozdeji dozene do stavu, kdy na to uz proste prestanou mit silu... prodat to je lepsi varianta, taky to muzete proste zhasnout vypnout a ty se koncaku starej jak chces.
Ovšem moje zkušenosti jsou spíše toho charakteru, že existují budovatelé sítí
, které následně odkoupí investor do svého portfolia poskytovatelů služby
.
Například v našem domě půdobil místní poskytovatel, který tu natahal infrastrukturu (před více než 15 lety), kterého následně koupilo O2 a kvalita upadala až do té chvíle, kdy to celé zrušilo.
Pak tu máme druhého lokálního hráče, který byl odkoupen velkou společností a následně převeden k ČEZu, přičemž každá další změna majitele znamenala stagnaci, omezení investic do údržby a zhoršení služeb.
A do třetice kabelovka, později UPC, nově Vodafone - jako přes kopírák, na rozvodné krabici jsou přelepené samolepky s logem, zákazníkům vždy vyměnili set-top-box/router a změnili balíčky služeb tak, že to podstatné vypadlo a je za příplatek, pokud vůbec.
Technicky se infrastruktura bud postavi vlastni silou... a nebo si koupite nekoho, kdo uz ji ma :-) Trh se konsoliduje tak jako tak. A pote co nam vse skoupila Nejka s tim, aby to nakonec spolkl Cetin a rozporcoval si to spolu s O2 neni az takovy nesmysl, aby nam tu rostlo neco obdobne kapitalove zajistene.