> auto jsou uměle cca od 80 let znevýhodněna a brutálně zdaněna
Není to spíš odpovídající zpoplatnění negativních externalit a omezení konzumace vzácného (jak se překládá scarce?) zdroje (místa, vzduchu)? Nikdy jsem tam nebyl, ale z fotek a článků mi nepřijde, že by tam bylo nějaké minimum aut - spíš takové zdravé množství, které ještě nezpůsobuje extrémní problémy (na rozdíl např. od Prahy).
Můžete se postavit na hlavu, ale je to jiná služba než klasická půjčovna. V té se kola půjčují příležitostně a většinou minimálně na 1 den. Bikesharing se používá často (někdo i denně) a na jednotky až desítky minut - typicky na poslední 1-2km od stanice metra či vlaku do cílového místa. Správnější termín by mohl být "automatizovaná půjčovna pro poslední míli", ale holt se ujal termín bikesharing.
Tak hlavně v té Kodani je to Potěmkinova vesnice. Tam to "cyklo" funguje jen proto, že ti lidi jinou možnost moc nemají. MHD je tam v horším stavu než u nás, auto jsou uměle cca od 80 let znevýhodněna a brutálně zdaněna jak při nákupu tak hlavně při provozu, tak lidi byli městem a úředníky donuceni postupně sednout na kola. Aspoň ten terén tam je relativně placatý. Za vše hovoří slova jednoho toho architekta, co na tom pracoval, řekl něco ve smyslu "prostě jsme to zkoušeli tak dlouho, než jsme lidem změnili myšlení"..... Komunisti hadra...
Spočítejte si třeba čísla u Rekol. Žádné odlehčení MHD či počtu aut v ulicích se logicky nekoná. Je to naprosto minoritní záležitost, která naopak způsobuje množství dalších problémů. Od nanynek a hipsterů co ani netuší, jak se mají v provozu chovat (a tak pak často ohrožují a omezují chodce na chodnících, často dost bezohledně a nebezpečně) přes odstavování těch kol na nejblbějších místech (v Brně mají hodně v oblibě to strkat ke značkám a zábradlím k přechodům nebo úzkým chodníkům s velkým pohybem lidí) po sypání peněz z eráru - jinak by celá Rekola dávno skončila. A je celkem jedno, jestli tam ty prachy sype město či různí "investoři", kteří potřebují daňově optimalizovat a chtějí vypadat "moderně", že podporují půjčovny kol. Dále je vhodné se podívat, kdo stojí za těmito firmami a na koho má vazby. Buď je to, jako v případě Rekol, různí "neziskoví" aktivisti a cyklofanatici, kteří se takto chtějí dostat k dotacím (hlavně v Brně, kde teď sedí jejich kamarádi na radnici Středu i na Magistrátu. Podobně to, za čím stojí Hlavenka - Zelený chce prosadit svůj "sdílecí" projekt u.... Zelených. Nebo naopak OFO či ta červená kola, kde to zase dotují přímo investoři ze své vedlejší činnosti a chtějí z toho vystřískat zase podporu a dotace od měst. MHD to nenahradí ani náhodou, to je nesmysl. Stačí se podívat do Vídně, jak je tam MHD "odlehčená" že se tam kolikrát ani nedá nacpat.
Nejlepší sdílení kol měli v Kodani. Na zakázku postavené nezničitelné plečky s nekompatibilními náhradními díly, takže se nikomu nevyplatilo to ukrást nebo očesat. Strčila se do toho dvacka jako do nákupního košíku, jelo se kam se potřebovalo a tam se to píchlo do stojanu, aby vám dvacka zase vypadla. Jinak byla služba zdarma, údržbu zajišťovalo město. Kola byla zkrátka součástí městského mobiliáře.
Jenže na tom se zřejmě nedalo nic nakrást, takže to nedávno zrušili a dneska tam mají kola s integrovanou elektronikou a za jízdu na nich se platí po minutách. :-P
Správně, takto je to označeno zřejmě účelově, aby nemuseli platit poplatky za zábor veřejného prostoru za účelem dosažení zisku. Zatímco kdejaké květinářství musí platit poplatek za sebemenší ceduli "Dnes má svátek Růžena", čínský moloch městská část Praha 7 dokonce oficiálně podporuje: http://praha7.cz/path/usn/?l=1&idUsn=25656&dlOrgan=1
Nicmémě v tom dokumentu na odkazu výše se uvádí, cituji: podporu k naplnění cílů služby společnosti OFO HK LIMITED, která bude poskytovat výpůjčky jízdních kol zatímco jinde v textu je zase použit termín sdílení.