Co hrají česká rádia a televize? Spočítal to statistický úřad

3. 12. 2024

Sdílet

Aneta Kratochvílová, Fajn Rádio Autor: Fajn Rádio

Český statistický úřad zveřejnil výroční analýzu mediálního sektoru. Publikace se zaměřila na šest oblastí kreativního průmyslu: film a video, knihy a tisk, rozhlas, hudbu a videohry.

České domácnosti v roce 2023 vydaly nejvíc peněz za televizní, rozhlasové a streamovací služby, dohromady 22,3 miliardy korun. Na videohry, herní software, konzole a předplatné on-line her padlo 5,8 miliardy korun.

Výdaje domácností na vybrané zboží a služby kulturního charakteru v letech 2022 a 2023 (v
miliardách Kč)

Výdaje domácností na vybrané zboží a služby kulturního charakteru v letech 2022 a 2023 (v miliardách Kč)

Autor: Český statistický úřad

Úřad však kromě ekonomických ukazatelů analyzoval také obsah. Televizní vysílání v Česku v roce 2023 zajišťovalo 121 provozovatelů. Televizním divákům bylo k dispozici 6 programů ČT a 37 soukromých programů s celostátním pokrytím, soukromí provozovatelé k tomu lokálně nabízeli téměř tři sta regionálních programů.

Veřejnoprávní televize odvysílala v minulém roce přes 44 tisíc hodin vysílání, z čehož 23 % zaujímaly zpravodajské pořady, 20 % dramatické, 19 % sportovní a 17 % publicistické a dokumentární pořady. Obchodní sdělení, reklamy a upoutávky tvořily u veřejnoprávní televize necelé 1 %, zatímco u soukromých provozovatelů představoval tento typ vysílání 13 % vysílacího času. Komerční stanice také více času věnovaly hudebním a zábavním pořadům.

Nabídka rozhlasových programů s celostátním pokrytím byla zhruba o polovinu menší než u televizního vysílání. Posluchači mohli všude na území Česka naladit 10 veřejnoprávních a 14 soukromých rozhlasových stanic. Z regionálních rozhlasových programů pak měli k dispozici 14 veřejnoprávních a 58 komerčních.

Jak u Českého rozhlasu, tak u komerčních rádií převládalo hudební vysílání. „Zatímco u soukromých rozhlasových stanic v roce 2023 tvořila hudba 74 % vysílacího času, u veřejnoprávních 59 %. Větší díl vysílacího času byl na veřejnoprávních programech zaměřen na zpravodajství a publicistiku, které zde měly podíl 25 % na rozdíl od necelých 6 % na soukromých stanicích,“ uvedla Lenka Kárászová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Na stanicích Českého rozhlasu bylo také přes 5 % vysílání věnováno pořadům pro děti a 3 % kulturně dramatickým pořadům, kterým bylo na soukromých stanicích přiděleno jen mezi 1 a 2 % vysílacího času. Větší podíl na komerčních rozhlasových stanicích naopak zabíraly moderátorské vstupy a reklama.

Hudební vysílání rozhlasových stanic posluchačům nabízelo nejčastěji hudbu nahranou po roce 2020, která vloni tvořila více než 25 % z veškerého hudebního vysílání.

Hudební vysílání v roce 2023 podle roku vydání vysílaných skladeb (běžný vysílací týden)

Hudební vysílání v roce 2023 podle roku vydání vysílaných skladeb (běžný vysílací týden)

Autor: Český statistický úřad

Pouze necelá jedna třetina této hudby hrané v rádiích byly nahrávky českých nebo slovenských interpretů. Nahrávky z devadesátých let, z první a z druhé dekády 21. století zaujímaly shodně okolo 17 % hudebního vysílacího času. I u nich převládaly s průměrným 62% podílem nahrávky zahraničních interpretů.

Hudbě z šedesátých nebo sedmdesátých let věnovaly rozhlasové veřejnoprávní stanice 19 % a soukromé stanice 6 % hudebního vysílacího času. V případě těchto starších nahrávek už ale dominovali čeští a slovenští interpreti, u hudby ze sedmdesátých z 64 % a u hudby ze šedesátých let dokonce ze 75 %.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).