Ale stejně se divím, že inspektor i ČOI to považují za prodej na místě, když k žádnému prodeji nedošlo. Ze své vůle provedl dálkovou objednávku, je jedno kde a kdy, a pak pouze vyzvedl objednávku. Čas mezi objednávkou a vyzvednutí je také irelevantní. S personálem žádný prodej neprováděl - chci tohle, tady máte. Personál se zachoval správně, že mu nic nemohl prodat, protože ze zákona nemůže. Pouze mu jen poradil, tím to pro něj skončilo. O pár minut později vyřizoval jiný požadavek a to dodání zboží.
Tady záleží, kde k prodeji vůbec dochází. Zda na eshopu nebo v prodejně. Že si něco objednám eshopem přímo v prodejně, na tom nic nemění. Stále se jedná o prodej přes eshop.
Tady bych ČOI nachystal lest. Postup, který inspektor provedl. Může inspektor jako fyzická osoba vrátit zboží do dvou týdnu bez udání důvodu? Pokud by byla jejich odpověď kladná, pak si tím nahráli, protože toto platí jen pro nákup na dálku, nikoli přímo v prodejně. Osobní vyzvednutí je pouze typ dopravy. Rozhodující je, jak byla objednávka provedena.
To je i zde. Pokud v tesku vezmu zboží z regálu, aniž bych si to předtím objednal na eshopu, pak se jedná o místní prodej. Prodavač je zde v roli "lenocha" - dobrý den, vyberte si co chcete, mně se nechce Vám to podávat, pak přijďte k pokladně.
V případě tesca by to platilo jen tehdy, kdyby si zboží objednal internetem a nechal si zboží vyzvednout osobně. To by pak tesco mohl mít otevřeno pro výdej.
V případě Alzy by muselo dojít k tomu, že pošle zákazníka do skladu, aby si své zboží našel, vzal a následně u pokladny zaplatil. To by byl pak místní prodej.
Když ono jest to ještě složitější - a záleželo by na tom, zda ta prodejna vůbec funguje v režimu samoobsluhy, tedy že zákazník si tam v regálech vybere co chce a přinese k pokladně - což třeba i malé prodejny Alzy neumožnují,i tam řekne u pultu zákazník co chce, a prodavač mu to přinese, ukáže a prodá..
Jenomže, kdyby naopak záleželo na tom, zákazník si to objedná těsně předem přes nějakej terminál a obsluha mu to u okýnka připraví a podá, tak to samé přece dělají v mekárnách a neříkají tomu eshop..
Prodavač mu poradil a současně mu poskytl notebook (patřící Alze), ze kterého na místě provedl objednávku, ne? Ten notebook byl v prodejně pro tyto účely k dispozici. To mi jednoznačně říká, že Alza se prostě snažila s nařízením vyje**t po svém. Osobně ale nechápu, proč by nemohlo být klasicky otevřeno ve svátek... Alza je pěkně otravná, nesnáším zeleného uřvaného ufona, proto v naší firmě kupuju výpočetní techniku u konkurence. ;)
Jsem proti zavirani obchodu dle svatku... ale napadlo mě možná lepší řešení - pokud stát chtěl tak mermomocí chránit pracovníky o svátcích tak měl prostě změnit zákonník práce a zvýšit odměny ve dny svátků. Protože prodavačka v lidlu nemůže prodávat ale obsluha čerpací stanice to odsere tak jako tak. Prodejna pod 199 metrů nebo jak to bylo se vejde, nad 199 nevejde ? Prostě by všem v ten den pracujícím příslušela vyšší odměna. Takže ti co musejí sluožit o svátcích by to měli aspoň částečně kompenzovaný.
Jsem otevřen úvahám co je špatně. Určitě něco je - sem s tím. Ale jsem přesvědčen, že je to o malinko lepší než zavírat některé provozy zákonem o otvérací době.
Nehledě na to, že by se dle mého názoru stát něměl kakat do hodně věcí. Co je komu po tom, jakou uzavřu s někým pracovní smlouvu ?
Já jsem pro “americkou” úpravu, kde by si zaměstnanec sám určil, které svátky slaví a sám si určil 5-10 dní v roce, kdy bude mít volno (s výjimkou kritických profesí). Jinak práce ve státní svátky by mohla být lépe placená než v běžnou neděli, ale nezakazoval bych ji. Je na lidech, jestli o svátku chtějí nakupovat, jít do kina, nebo zůstat doma.
Prodavač mu poradil a současně mu poskytl notebook (patřící Alze), ze kterého na místě provedl objednávku, ne?
Notebook sice v té prodejně byl - ale silně pochybuji, že tam byl i server, na kterém příslušná aplikace fakticky běží. Ve skutečnosti je ale úplně jedno, jestli objednávka proběhla z domova, z nějakého veřejného hotspotu, z vlastního zařízení, se kterým zrovna stojím v prodejně, nebo z alzáckého notebooku v prodejně. Jak už tu totiž někdo správně podotkl, pořád je to distanční prodej přes e-shop se všemi právními důsledky včetně např. práva na vrácení zboží bez udání důvodu.
ty notebooky tam nejsou jen kvůli objednávce, ale i kvůli hledání v katalogu, procházení zboží atd. Stejně tak mohl zákazník udělat objednávku přes svůj telefon, nebyl by v tom žádný rozdíl. Přístup z notebooků je na internet a nikoliv na nějaký intranet, který jinak není přístupný.
Ano, snažila se vyjebat a ano, postavila to na tom, jaký typ kupní smlouvy se uzavírá a co vlastně je konkrétně zakázané.