Je to klasika postupneho vzniku IT ve starych objektech a u statnich instituci ještě s nedostatkem financi a podnodnocenym mistnim IT administrátorem. Nekdy v minulosti se vybral nejaky kumbal pro "serverovnu" a v následujících letech se tam roubovalo vice a vice HW. I v korporatu mas problem protlacit investici na presun serverovny z jiz nevyhovujících prostor.
Ono totiž to nejsou datacentra. Co jsem byl na několika ministerstvech, tak v době divokých 90tek někdo vybral ve sklepě kumbál, co nepotřebovala uklízečka a v lepším případě tam dali rack. Jak to rostlo, tak se dobastlila klimatizace. Bohužel, co jsem vysledoval, tak jednotlivé ministerstva nebyly schopna se domluvit, většinou ani jednotlivé oddělení. Takže rozpočet byl rozdroben, nákup technologie v zásadě neřízený, každý admin si dělal co chtěl. A teď tomu dejte nějakou profi fazónu.
Spis chybejici [irony]
Ted vazneji:
Zariznuti, de facto uz osekani kompetenci, ministrstva informatiky, byla silena chyba, na kterou stat bude jeste hodne dlouho doplacet. Stav, kdy je kazdy pes, jina ves a jednotlive systemy se neumi (nebo za cenu rovnaku na vohejbaky) vzajemne domluvit, je, slusne receno, nevyhovujici. A naprava, pokud tedy nekdy prijde, bude stat zase hezkych par mld :-(
Ano, podobne pribehy znam i ze sve praxe, avsak statni instituce musi predevsim delat to, co narizuje zakon. Komercni firma ma volnejsi pravidla, nebot ji staci, pokud neporusuje donucujici ustanoveni zakona, resp. pokud splnuje odpovidajici normy/certifikaty. Neni mozne, aby ve statnim existovala nejaka "nebezpecna datacentra", a je nepripustne, aby ridici pracovnici mrhali prostredky danovych poplatniku. V komercni sfere by to mohli delat, pokud by jim to nezakazovaly zakladaci listiny a usneseni dane korporace. V tom je ten fundamentalni rozdil.
Tohle vzniklo v podstate jiz davno, kdy bylo IT u nas v plenkach a tak nejak na vedlejsi koleji (obcas mi prijde, ze je IT porad na vedlejsi koleji dle prvnich polozek, co business skrtal v rozpočtech projektů). Proste zvolila se nejaka nepotrebana mistnost (i ve firmach), pote postupne zacali pribyvat pocitace, servery a zarizeni na siti, dotahovat se další datove zásuvky. atd. a najednou se stala mistnost nedostatečnou a v mnoha pripadech stavebne nerozsiritelna (hlavne ve starsich budovách), pripadne naklady na prestehovani, predelani kabelaze ve spojeni s výpadkem provozu neakceptovatelne.
Mel sem i v koproratu při planovani pro novou lokalitu problem si vydupat minimalni rozmery pro mensi serverovnu se dvouma racky. To by ses divil, co jsou v korporatu schopni skrnout v projektu, aby usetrili ted par tisíc korun, ale uz jim nevysvětlíš, ze to v budoucnu vyjde draz, protože to uz toho exceloveho managera nezajima, protože bude mit pravdepodobne po svém funkcnim cyklu a bude skodit s excelem v jiné zemi.
Jako danovy poplatnik platite dane, a proto neni empatie na miste. Nejste ani zodpovedny za to, ze jsou nekteri vedouci predstavitele statni spravy diletanti neschopni ridit sve podrizene a nakladat se sverenym majetkem. Chtel bych znat jmena prislusnych odpovednych vedoucich predstavitelu a chci mit jistotu, ze uz ve statni sprave nepusobi.
To ministerstvo by to ale (ne)vyresilo uplne stejne, jen by to stalo dalsi hromadu penez navic.
Nebylo by nahodou lepe se vratit k tomuto zpusobu prace? https://youtu.be/ldsTArSHHVs?t=126 Urednici by se nenudili a neobtezovali obcany nezakonnymi nesmysly. https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Financni-sprava-zada-po-manzelich-udaje-o-jejich-svatbe-pry-kvuli-EET-Danovi-poradci-jsou-zdeseni-546858
Tomas3 má mírně zkreslenou představu o fungování státu jako armády bezmozků konajících pouze to, co jim výslovně nařídí legislativní normy.
Je ale potřeba si uvědomit, že nejen v životě, ale i ve státní správě jsou věci, které nejprve nejsou regulovány zákonem či vyhláškou. Jinak by teoreticky stát používal asi tak do konce 90. let počítače JSEP/SMEP, které by "outsourcovaly" Kancelářské stroje, PORS (Početní a organizační služba), Podnik výpočetní techniky (PVT) a Aritma Vokovice a žádný internet by na úřadech nebyl vůbec.
Pro dodavatelske spolecnosti je nevyhodne optimalizovat statni spravu (neboli dojnou kravu). radeji tam dodaji 5 serveru o ktere se nasledne staraji za mesicni pausal a nikdo nevi co to vlastne dela. Interni IT vlastne neni IT, protoze jakykoli schopnejsi admin pude radeji do komercniho prostredi za 3 4 nasobek platu nez tam zustat. tim tam jsou jen "podrztasky" ktere se daji lechce ovlivnit marketingem, ktery je smerovan na zist externich spolecnosti nikoli na celkovou optimalizaci.
I v korporatu de dlouhodobou strategii vysochat optimalni a krasne prostredi, pokud to nekdo umi, ale za 10 let. a nebo trisknout do stolu a jit do cloudu (privatniho, community nebo verejneho podle miri standartizace procesu)
Pak je to odpovednost ministra, a pokud ho podrzi premier, tak i premiera. Ministri nepracuji zdarma, netrou bidu s nouzi, a pritom podle diskutovane zpravy nakladaji nehospodarne se sverenymi prostredky. Skoda, ze jedina relativne funkcni statni organizace NKU nema dost pravomoci, aby s timhle neporadkem udelala kratky proces.