Je to klasika postupneho vzniku IT ve starych objektech a u statnich instituci ještě s nedostatkem financi a podnodnocenym mistnim IT administrátorem. Nekdy v minulosti se vybral nejaky kumbal pro "serverovnu" a v následujících letech se tam roubovalo vice a vice HW. I v korporatu mas problem protlacit investici na presun serverovny z jiz nevyhovujících prostor.
Ano, podobne pribehy znam i ze sve praxe, avsak statni instituce musi predevsim delat to, co narizuje zakon. Komercni firma ma volnejsi pravidla, nebot ji staci, pokud neporusuje donucujici ustanoveni zakona, resp. pokud splnuje odpovidajici normy/certifikaty. Neni mozne, aby ve statnim existovala nejaka "nebezpecna datacentra", a je nepripustne, aby ridici pracovnici mrhali prostredky danovych poplatniku. V komercni sfere by to mohli delat, pokud by jim to nezakazovaly zakladaci listiny a usneseni dane korporace. V tom je ten fundamentalni rozdil.
Tohle vzniklo v podstate jiz davno, kdy bylo IT u nas v plenkach a tak nejak na vedlejsi koleji (obcas mi prijde, ze je IT porad na vedlejsi koleji dle prvnich polozek, co business skrtal v rozpočtech projektů). Proste zvolila se nejaka nepotrebana mistnost (i ve firmach), pote postupne zacali pribyvat pocitace, servery a zarizeni na siti, dotahovat se další datove zásuvky. atd. a najednou se stala mistnost nedostatečnou a v mnoha pripadech stavebne nerozsiritelna (hlavne ve starsich budovách), pripadne naklady na prestehovani, predelani kabelaze ve spojeni s výpadkem provozu neakceptovatelne.
Mel sem i v koproratu při planovani pro novou lokalitu problem si vydupat minimalni rozmery pro mensi serverovnu se dvouma racky. To by ses divil, co jsou v korporatu schopni skrnout v projektu, aby usetrili ted par tisíc korun, ale uz jim nevysvětlíš, ze to v budoucnu vyjde draz, protože to uz toho exceloveho managera nezajima, protože bude mit pravdepodobne po svém funkcnim cyklu a bude skodit s excelem v jiné zemi.
Tomas3 má mírně zkreslenou představu o fungování státu jako armády bezmozků konajících pouze to, co jim výslovně nařídí legislativní normy.
Je ale potřeba si uvědomit, že nejen v životě, ale i ve státní správě jsou věci, které nejprve nejsou regulovány zákonem či vyhláškou. Jinak by teoreticky stát používal asi tak do konce 90. let počítače JSEP/SMEP, které by "outsourcovaly" Kancelářské stroje, PORS (Početní a organizační služba), Podnik výpočetní techniky (PVT) a Aritma Vokovice a žádný internet by na úřadech nebyl vůbec.
Pak je to odpovednost ministra, a pokud ho podrzi premier, tak i premiera. Ministri nepracuji zdarma, netrou bidu s nouzi, a pritom podle diskutovane zpravy nakladaji nehospodarne se sverenymi prostredky. Skoda, ze jedina relativne funkcni statni organizace NKU nema dost pravomoci, aby s timhle neporadkem udelala kratky proces.