Problém se základními registry potvrdila i DIA (viz doplněný tweet v článku).
není výpadek jako výpadek. Celá integrace se základními registry je divně navržená, existuje tam celá řada volání a ne vždy má druhá strana vyřešené správně timeout a znovuposílání.
Bohužel neexistuje referenční správná implementace, ale každý si to nějak dělá sám. Základní registry jsou zatím hodně vratké a rychle se zadýchají.
Ono je to zvláštní, ale když se člověk podívá sem
https://www.szrcr.cz/cs/sluzby/dostupnost
tak tam ale žádné výpadky dostupnosti nejsou.
tak státní správa není homogenní, jedna část může dělat hackatony, druhá brečet nad tím, že nemají dobře vyřešený kritický projekt a že jim nikdo nechce na to dát peníze.
Je škoda, že ty projekty nejsou robustní už od počátku a musí se vylepšovat postupně, zejména pokud ty znalosti existují a nejedná se o nějaký nový výzkum.
No pokud se ocekava, ze kdyz se za spravu a rozvoj nabidne 37 tisic hrubeho, tak sezene nekoho kdo navrhne robusni system, tak to se... asi nedockame :-) Obcas se tam objevi neco mozna i rozumnejsiho (i kdyz na Prahu porad zadna slava), ale to jsou zas uvazky na dobu urcitou "po dobu trvani projektu". Asi jakoze po roce 2026 uz nic potreba nebude. Opravdu perspektivni zamestnavatel...
IT se holt platy utrhlo ze řetězu. Stát si to teď musí nějak vyřešit, na jednu stranu chce mít pevné mzdové tabulky, aby nemohlo docházet k nabírání kamarádů za velké peníze (což se stejně děje) a na druhé straně chce (doufám) poskytovat pro občany fungující služby.
Zvýšení mzdy je za mě podmínka nutná, ale nikoliv postačující, i v komerční sféře najdu fušařinu od lidí, kteří berou horentní plat.
Na velkou část potřebných znalostí neexistuje formální vzdělání, kvalifikovanost v komerční sféře se ověřuje pouze přes stejně/více kvalifikovaného kolegu/nadřízeného nebo reference. Ač mezeru v některých dílčích částech vyplňují sami společnosti (např. struktura certifikací u cloudu je na spousty potřeba dostatečná), pořád to je málo.
Stejně jako jsme zvyklí, že máme architekty, statiky jako samostatné profese a stát si je na stavební práce prostě jednorázově najme, tak to tak bude muset asi být i s IT. Nelze čekat, že běžný zaměstnanec v IT, který se stará o správu je schopný i naplánovat a rozkreslit rozvoj a návrh. Dnes to začíná být i problém pro ty dodavatele a prostě nemají dostatečně zkušené lidi.
Nikoliv, platy v nasem state v obecne rovine spise zaostavaji. Zadne utrzeni z retezu se nekona, ba prave naopak. Stejna prace za hranicema je ohodnocena casto lepe, coz se v nekterych profesich projevuje mj. tim, ze lide radeji jdou tutez praci delat za hranice - za lepsich podminek. Tabulky jsou samy o sobe postavene na hlavu - kdy uz dnes nekdy musi nekde uz beztak dorovnavat, aby se to vubec veslo do mantinelu minimalni mzdy.
Problem outsourcingu je v tom, ze institucionalni know-how mizi ven. A ve finale to casto vychazi i draz, nez kdyby si na to ty lidi stat zamestnaval naprimo. Jenomze holt si hrajeme na hromadky - kdy se zvlast resi hromadka penez za lidi a zvlast hromadka penez za sluzby. Stat je dost velky na to, aby mel svoji zastresujici organizaci, co tyhle veci bude resit meziresortne. Ani ekonomicky nedava smysl, aby se na jednotlivych resortech duplikovala stejna cinnost... to je proste mrhani penezi.
Nemluvil jsem o ČR vs zahraničí. Dnes půrměrná mzda v IT je s přehledem nejvyšší ze všech oborů, které ČSÚ sleduje, před 20 lety nebyla ani v top 10, před deseti lety byla v top 3. Co je ale daleko horší, násobně převyšuje ostatní obory s počtem let praxe vůči hrubé mzdě. Vývoj hrubé mzdy v IT si jede svým životem vůči ostatním oborům. Popsat to jako utržení ze řetězu je asi správné.
Každopádně platové tabulky na to ještě vůbec nereagovaly a stát v tom tahá za kratší konec, holt je na čase aby to změnil a nestanovoval plat pouze podle vzdělání a praxe.
Nemluvil jsem o outsourcingu obecně, ale o tom, že u některých specifických úkonů/částí dává smysl si na to najmout specialistu, dal jsem příklad architekt, ale prakticky to je podobné jako statik, revizák el. Jsou to specializované obory, protože je potřeba vysoká odbornost, mají své konsece a nikdo netvrdí, že tím vyvádím know-how mimo. Stejně to vidím v IT s návrhem systémů, api rozhraní atd., které běžně dělají sami programátoři při vývoji a výsledky nejsou vždy dobré. Ve státních zakázkách tohle často chtějí jen tak mimochodem od dodavatele a moc se neřeší, kdo to reálně dělá, nikdo se za to extra nepodepisuje.
Je problem i s vyrazne nizsimi pozicemi. Nesezenete poradny zdatny L1/L2 support (ktery da aspon jeden cizi jazyk) . Ti lide jdou radeji delat nabytek, delat skladnika ci jdou za na pracak na rekvalifikaci. Dalsi moznost v pohranici je moznost makat u pasu v Bavorsku nebo v Brne jet opacnym smerem...
IT platy sleduji trh. A to uz poslednich 33 let. Hned po revoluci pamatuji asi dve vlny odlivu mozku prave kvuli platum. Ta treti byla nekdy na prelomu tisicileti.
Nezapominejte na inflaci. Platy v IT ovlivnuje pomerne vyrazne nebot do urcite miry pracujete s globalnim trhem. Muzete pracovat odkudkoliv a mate mnohem mensi vstupni naklady nez treba automechanik kde pocatecni investice je minimalne hned v zakladu aspon mega.
Ten rozdil uz je tak velky ze by uz ani nepomohlo snizit dan z prijmu u vybranych profesi dejmetomu na pulku.
20. 2. 2024, 14:50 editováno autorem komentáře
To jen diky tomu, ze se v IT jednoduseji pracuje distancne, nebo chcete-li preshranicne se platy vic priblizuji k tem zapadnim. U ostatnich profesi to tak snadne neni, clovek se musi fyzicky za lepe placenou praci premistit fyzicky. Problem je nesmyslne nizke odmenovani jako takove. Jestli se neco utrhlo ze retezu, tak zamestnavatele, co by nejradsi uctovali zapadni ceny... za vychodni plat. Ne, za to IT nemuze, ze jinde plati mizerne...
Ad outsourcing - ty cinnosti potrebuje stat na ruznych mistech a casto. Obligatnim problemem je resortismus - kdy si kazdy hraje na svem pisecku - a cinnosti se realne casto duplikuji. A kazdy ten resort (urad) samozrejme s argumentem, ze se mu nevyplati zamestnat specialistu lovi ve vodach soukromych dodavatelu. Pritom by stacilo mit servisni organizaci, co tyhle ad-hoc expertni sluzby poskytuje meziresortne. Drazsi by to nebylo, odpadla by mj. spousta byrokracie se soutezemi (ktera taky neni zadarmo). To, ze politici po takovem reseni nesahnou ma zrejme duvody... v takovem rezimu by se omezil prostor pro prihravani kseftiku firmickam kamaradu.
To je přitom pandořina skříňka, vzdáleně lze dlouhodobě pracovat pouze na živnost (a i u ní to je na hraně zákona), ale to ČSÚ v statistikách nesleduje. Jak zmiňoval Trident, mzdy v IT jsou od 90. na násobku průměrných a to se ještě nedalo pracovat vzdáleně.
Odměňování není nesmyslně nízké, ale inflace ho zvedá tempem pár % ročně, což chvilku potrvá dorovnat západní trhy a vyrovnat cenovou hladinu.
Servisní organizace, mluvíš o Státní tiskárně cenin? :) Ale ano, to je asi i cíl Bartoše, jak jsem pochopil, udělat servisní organizaci, která bude moci mít tržní ceny, ale pořád výrazně od MD sazbou u soutěžených zakázek. Vždyť máme problém i v soukromém sektoru mít erudované lidi pro každou pobočku a musí se to sdílet i v rámci velkých společností a ty si stejně část lidi najímají. Stát jde dlouhodobě v tomhle proti větru, dipsy je pak výsledek.