Celková důvěra Čechů v média dosáhla rekordně nízké úrovně. Upozorňují na to aktuální výsledky každoroční zprávy oxfordského Reuters Institute. Podle Digital News Report deklarovalo důvěru v média jen 30 procent tuzemských respondentů.
Je to o čtyři procentní body méně než loni. Na poklesu důvěry se podle autorů pravděpodobně odrazila krize životních nákladů, válka na Ukrajině, ale možná i polarizovaná kampaň před prezidentskými volbami v lednu 2023.
Důvěra v konkrétní zpravodajské značky zůstala do značné míry stejná, přičemž v tomto ohledu vedou média veřejné služby. Z 15 médií zařazených do průzkumu má nejvyšší deklarovanou důvěru Český rozhlas (59 %), v závěsu je Česká televize (57 %).
Aktuálního průzkumu se na přelomu ledna a února účastnilo 2047 respondentů z České republiky. Dotazování proběhlo online. „Průzkumy zaznamenávají chování lidí podle jejich sebepozorování, které ne vždy odráží skutečné chování kvůli předpojatosti nebo nedokonalé paměti. Jsou užitečné pro zachycení názorů lidí, ale ty jsou subjektivní a souhrnné údaje odrážejí spíše veřejné mínění než objektivní realitu,“ upozorňují autoři.
Ve dvanáctém vydání Digital News Report jsou výsledky ze 46 zemí. Pokles důvěry v média autoři pozorovali napříč různými státy. Médiím v průměru důvěřuje 40 % dotázaných, to je meziročně o dva procentní body méně. Nejvyšší důvěru mají novináři ve Finsku (69 %), nejnižší v Řecku (19 %).
Ve většině zkoumaných zemí nadále klesá zájem o tradiční televizní vysílání a tisk. Tento pokles ale zároveň není vyrovnán zájmem o online média nebo sociální sítě. Digitální čtenáři navštěvují zpravodajské weby méně než dřív a zároveň se o zpravodajství celkově méně zajímají. Ještě v roce 2017 tvrdilo v průměru 63 % respondentů, že se značně zajímají o zpravodajství. Letos toto číslo kleslo na 48 %.
Naopak 36 % respondentů uvedlo, že se často nebo alespoň občas úplně vyhýbají zpravodajství. Dělí se v zásadě na dvě skupiny. První cíleně ignoruje všechny zdroje zpravodajství, druhá omezuje konzumaci zpravodajství jen v určité době nebo kvůli určitým tématům. V České republice například 60 % těch, kteří se vyhýbají konkrétnímu tématu, uvedlo válku na Ukrajině.