Docela by mě zajímala finanční stránka věci. Co vím, tak před časem testoval ČEZ přístup do své klientské zóny přes bankovní identitu a vykašlal se na to, protože i na něj to bylo moc drahé. Pokud nějakým zázrakem nezískali astronomickou slevu, tak bych byl raději, kdyby peníze utráceli na léčbu pojištěnců a necpali je bankám.
Tak to je díku registru smluv věc veřejná. Plátce zdravotního pojištění VZP to stojí téměř 18 000 000 korun. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24709543
Se priznam, ze si po rychlem procteni smlouvy nejsem 100% jist, ale rekl bych, ze to je poplatek za zpristupneni sluzby a dal se za jeji pouziti plati dle ceniku. Tam je za Identify 20 korun za osobu a rok (za Connect 10, ale jestli to chapu, tak se plati jen vyssi sluzba), pak je tam jeste 0,49 za kazde pouziti Connect.
Prepocet na klienta je jiste fajn, ale da se predpokladat, ze drtiva vetsina klientu VZP to nikdy nevyuzije, nekteri z toho duvodu, ze uz si to zaridili jinak a jini protoze o to nemaji zajem.
Prepocet na klienta je jiste fajn, ale da se predpokladat, ze drtiva vetsina klientu VZP to nikdy nevyuzije, nekteri z toho duvodu, ze uz si to zaridili jinak a jini protoze o to nemaji zajem.
Nemyslím si, že byl VZP náklady přeúčtovávala zákazníkům podle toho, jak služby Bank ID budou využívat. Takže přepočet na zákazníka a porovnání s obvyklou (nebo třeba i minimální) výší zdravotního pojištění dává IMHO velmi dobrou představu, jak "obrovská" ta částka v praxi je. (Přesnější by samozřejmě bylo porovnat celou částku s celkovými příjmy VZP ze zdravotního pojištění, pokud je takový údaj veřejně dostupný.)
That being said…Pokud je pravda, že se do jejich portálu stejně už lze přihlásit Identitou občana, moc nechápu, co má tento krok vlastně přinášet, protože pro Identitu občana se lze autentizovat mimo jiného pomocí bankovní identity, takže každý, kdo bankovní identitu má, se pomocí ní tak jako tak mohl přihlásit už teď. Možná takhle ušetří jedno nebo dvě kliknutí, ale podstatný přínos v tom nevidím. Leda že by to bylo kvůli cizincům, kteří (možná) mohou mít bankovní identitu, ale ne Identitu občana, ale těm IIRC stále standardní zdravotní pojišťovny zdravotní pojištění poskytovat nesmějí a změna je teprve v procesu schvalování.
Právě že to není tak, že by se šlo přihlásit bankovní identitou přes Identitu občana. Jinými metodami to přes Identitu občana lze. Banky si ovšem prolobbovaly přesně takovou legislativu, která říká, že to jde jen do orgánů veřejné moci - a tam zdravotní pojišťovny nepatří, přestože jsou fakticky také výběrčími jedné z daní.
Vtip je v tom, že zatímco přes Identitu občana je přihlášení zdarma (na náklady bank), jinde se za to tvrdě platí. A to je přesně to, jak to banky chtěly. Ty jejich miliony klientů se naučí bankovní identitu používat pro komunikaci s orgány veřejné moci a budou ji chtít používat jinde (u zdravotních pojišťoven, energetických firem, mobilních operátorů...), tentokrát ale už ryze komerčně.
Právě že to není tak, že by se šlo přihlásit bankovní identitou přes Identitu občana. Jinými metodami to přes Identitu občana lze.
Díky za vysvětlení, tohle je příliš absurdní, aby mne napadlo, že něco takového někdo může vážně vymyslet. Tak to je opravdu těžké nějak komentovat, aniž bych riskoval smazání komentáře.
Ty udaje dostupne budou, ale jsem liny je hledat. Radove se bavime o stovkach miliard. 18M je z tohoto pohledu nevyznamna castka. Navic maji pojistovny pomerne omezeno, kolik penez mohou spotrebovat na provoz a kolik musi vydat na lecbu.
Logika prepoctu na klienty, kteri to nevyuziji se mi uplne nezamlouva. V extremu by mohly delat obskurni sluzbu pro jednoho klienta (u bank ID bude velmi pravdepodobne o nekolik radu vice) a tvrdit, ze to neni problem, protoze v prepoctu na miliony klientu je to mala castka.
Kolik tisicin promile klientu jakekoli ZP se svou ZP komunikuje jindy, nez pri prihlaseni/prehlaseni? A ani v takovem pripade velice casto nemusi primo s tou pojistovnou komunikovat, protoze to za ne udela treba jejich zamestnavatel.
Jinak receno, tak jako tak jsou to vyhozene penize. Specielne proto, ze se stejne dobre muze ten kdo tu potrebu ma prihlasit samostatnym uctem te ktere ZP. Coz je mimochodem i nejmene o rad bezpecnejsi, a o nekolik radu vice soukrome. Proc by mela banka vedet, ze resim neco se svoji ZP?
Komunikuji treba zivnostnici. Ale je fakt, ze na podani prehledu neni nutne resit pristup na portal. Pak cast lidi chce treba cerpat nejake benefity. No a cast lidi je treba jen zvedavych, kolik stoji pece o ne. I tak je to samozrejme mensina klientu, ale uz ne tak nevyznamna, z logru jsem vyvestil, ze muze jit o nekolik procent, mozna nizke desitky.
S tim, ze bance neni nic po tom, ze mam ZP, jakou a co s ni resim samozrejme bezvyhradne souhlasim.
Zivnostnikum byla vnucena DS
To je ale pro běžnou agendu spíš taková nouzová berlička, která to v praxi oběma stranám spíš komplikuje. (Naštěstí si to už uvědomují i na DIA, tak snad máme nějakou naději, že to tak nezůstane navždy.) Letos jem sice přehled poslal datovou schránkou, ale to jen proto, že moje zdravotní pojišťovna sice jakýsi portál má, ale bez aspoň jedné návštěvy pobočky a vystání fronty ho použít nemůžu a kdykoli jsem to v minulosti chtěl udělat, ukázalo se, že bych musel čekat déle, než jsem byl ochoten.
Nevim jak ostatni, ale ja osobne jim to s velkym poteseni zkomplikuji co nejvic. Aneb jak se do lesa vola ....
Jeste to budu muset trochu zkonzultovat, ale premyslim vazne nad tim, ze tou DS budu posilat rucne nadrasana a co nejhure nascanova podani.
Vazne totiz nevim, proc bych mel zjednodusovat praci nekomu, kdo ji komplikuje me a koho si navic velmi draze platim.
Nevim jak ostatni, ale ja osobne jim to s velkym poteseni zkomplikuji co nejvic.
Já ne. Já nemám zvrácené potěšení z toho, že úředníkům na druhé straně uškodím. Takže je pro mne mnohem důležitější, co je praktické pro mne - a vyplnit rozumně navržený formulář je pro mne mnohem pohodlnější a praktičtější, než něco čmárat na papír. Takže tam, kde mám možnost podání provést příčetnou formou (finanční správa, ČSSZ, ...), rád ji využiju.
Veřejný ceník máte zde: https://www.bankid.cz/cenik Jestli získali nějakou slevu, to asi veřejné nebude.
Každopádně tohle je přece přesně ten případ, kvůli kterému celé BankID v této podobě vzniklo. Banky si vylobovaly, že BankID nebude poskytovatel identity do NIA jako každý jiný, ale poskytují identitu jenom subjektům veřejné správy. Proto bylo možné se do aplikací VZP přihlašovat přes NIA ale jen jinými prostředky, než je BankID. Od subjektů mimo veřejnou správu si banky právě nechají zaplatit.
A nenapadá mne moc subjektů mimo zdravotní pojišťovny, které by vykonávaly působnost veřejné správy, ale byly to soukromoprávní subjekty. Tj. dalo by se k nim použít přihlašování přes NIA, ale BankID si musely zaplatit. Kromě zdravotních pojišťoven to budou ještě školy, ale ty asi za BankID platit nebudou, pak různé profesní komory, ale ty asi zase nebudou mít potřebu řešit přihlašování osob, a pokud ano, tak se klidně bez BankID obejdou.
Ehm ... to vypada, ze s bankami moc zkusenosti nemate ...
Vetsina bank nabizi moznost prihlasovani prave prostrednicvim nejakeho tokenu nebo karty s cteckou ... jenze, i kdyz si takove prihlasovani zaridite, treba pro sve zamestnance, tak vas lze prohlasit jedine za naivistu, protoze tim bezpecnost naprosto nijak nezmenite.
Oni se totiz vsichni do jednoho stejne muzou prihlasit treba vlastnim soukromym telefonem. Ano, k tomu firemnimu uctu. Staci k tomu to, ze maji u stejne banky nejaky svuj ucet. Zcela konkretni KB a CSOB. Ale nedelal bych si iluze ani jinde.
Mimochodem, prave kvuli temto dvema musi mit ti kteri pouzivaji jejich bankovnictvi povoleno TLS 1.0. Bez toho to nefunguje.
A aby tech iluzi nebylo malo, tak platebni terminaly (dodane loni vyse jmenovanymi ustavy) neumi nic lepsiho nez 3DES + MD5.
Nevím jak pro firmy, tam možná banky něco takového opravdu umožňují. Ale pro normální koncové klienty je to - až na řídké výjimky - zásadně jen volba mezi SMS a smartphone "apkou". S tím že (1) některé odbourávají SMS a nechávají pouze smartphone nebo aspoň trestají odpírače smartphonů extra poplatky a (2) většina těch, které nabízejí i něco jiného, to má jen jako historický relikt, který se chystá zrušit.
Ať to beru ze kterékoliv strany, tak bankovní identita je prostě určená pro přihlašování se do (konkrétní) banky - a používat ji k čemukoliv jinému je hodně s nouze ctnost. (Byť chápu, že pro mnohé je to jediná použitelná elektronická identita.)
Já osobně jsem u banky zablokoval použití v NIA, ale tak nějak mi to čas od času nějaká aktualizace zase povolí (zatím 2× za cca dva roky).
Docela bych bral, kdyby u NIA (na portálu občana nebo kde) byla možnost udělat si whitelist svých identit, s tím, že ostatní prostě nelze používat. Zamezilo by to problémům, kdy by si třebas někdo u některé banky založil něčí identitu (např. na kradený OP - oficiálně to jít nemá, ale fakticky taková možnost existuje) a následně měl přístup ke všemu.