Nevím, jestli máme oba dva stejnou představu o tom, co je B2B a B2C.
Za B2B považuju jakékoli doručování do firem, i když je to třeba jen jeden balík. Podstatné je, že v takové firmě typicky je někdo po celou pracovní dobu, firma se nestěhuje, a ve velké většině případů bude mít nějakou recepci, podatelnu nebo něco takového, kde jsou na přijímání zásilek připraveni a zvládnou to rychle, a je tam někdo celý den. Tj. dopravce tam nemá moc co řešit – vezme balíček, doveze ho na místo, tam ho někdo převezme, jede dál.
Naproti tomu B2C je doručování do domácností, kde adresát není na písknutí k dispozici, v průběhu dne se mění, kde je – takže když dopravce zkusí doručovat jen tak na blind, je dost pravděpodobné, že neuspěje a poveze to znovu podruhé nebo potřetí. U takového doručování by dávalo smysl nabídnout nějaké časové sloty, ze kterých si zákazník vybere, kdy je schopen zásilku převzít. Nebo dokonce mohl určit i různé adresy a určit, že 8–14 dokáže zásilku převzít v práci a 18–20 doma.
Tyhle dvě formy doručování mají dopravci oddělené tak, že B2C vůbec nenabízí. Občas někdo nabídne „večerní doručování“, které ovšem začíná třeba už v 16:00, takže pro mnohé je to stále nepoužitelné jako „doručení po práci“. Navíc to nabízel třeba jen jeden dopravce pár měsíců – už hodně dlouho jsem to nikde v nabídce nepotkal. A i když to dopravce nabízel, nefungovalo to.
Před Vánocemi si určitě zase přečteme rozhovory s řediteli přepravních společností, kteří si budou stěžovat, jak toho mají před Vánocemi moc. Vždycky si u toho říkám, že kdyby zásilky vozili v dohodnutém termínu na dohodnutou adresu, nedoručovali by každou zásilku na tři pokusy a bylo by to, jako kdyby měli třetinu zásilek. Ale současní dopravci asi do skutečného B2C jít nechtějí, vybudovat nového dopravce není jen tak – a pořád si nejsem úplně jistý, zda by vlastně čeští zákazníci o kvalitního a dražšího B2C dopravci stáli.
Rohlík s Košíkem jsou asi na našem trhu B2C nejvýše, ale pořád mají řádově méně zásilek než běžní dopravci.
Alza, to je jiná písnička, by do toho nelili neskutečné peníze a chvilku to vypadalo, že jim odejde celé oddělení. Dnes se primárně zaměřili na praividelné rozvozy svých boxů a přesuny mezi pobočkami. Kvalita šla hodně nahoru, ale muselo se trochu vyměnit vedení. Něco jsem tam pro ně s tímhle dělal.
Oddělené B2C od B2B má velká část dopravců (DHL, DPD, PPL atd.). Ty požadavky jsou jiné a nemělo by se to spojovat, pak to dopadá jak zásilkovna.
Každopádně je tady pořád na našem trhu místo pro dalšího dopravce, trh není saturovaný. Začíná sezóna, Zásilkovna jako obvykle zavírá, pošta letos má klinickou smrt, PPL pořád nedokončila digitalizaci třídírny, DPD má roadmapu na modernizaci, ale chybí jí implementace, DHL asi vzdala B2C v cz. Letos na vánoce se asi hodně pobavíme.
tedy mají i řádově menší potřebu řidičů (a i na ty zmíněné se nějaké ty stížnosti najdou)
Jezdí menší oblasti, ale nečekal bych, že v nepokrytých oblastech se budou řidiči chovat zásadně jinak.
Stížnosti se samozřejmě najdou vždy. Podstatné je to, zda je to nějaký exces a dopravce se snaží, aby se to neopakovalo, nebo zda se to děje vlastně systematicky. A často jsou to podle mne i systémové problémy, protože to, že třeba 80 % žádostí o přesměrování na jinou adresu nebo termín nedopadne dobře, to už těžko svádět na konkrétní řidiče, to je chyba procesu. (A je to pravděpodobně dané nastavením na B2B, kdy zejména změna termínu doručení je výjimečná, protože ve firmě je někdo prakticky pořád. Takže proces je nastaven pravděpodobně tak, že se z rozvozového depa vždy odveze všechno, co se vejde do auta. Naproti tomu u B2C je potřeba doručovat v dohodnutém termínu, tedy nechat balík v rozvozovém skladu třeba několik dnů a pak ho naložit v ten správný den a pokud je to nutné, upřednostnit ho před balíky bez dohodnutého termínu doručení. Tohle je podle mého pozorování něco, co PPL podle mého pozorování vůbec neumí, nebo alespoň velmi věrohodně předstírá, že to neumí.)
Nenechte se mýlit, ale Rohlík má cca 2500 kurýrů, což není zrovna málo. :-) Kromě toho obsluhuje mnohem více časových slotů. Taková Česká pošta leckdy nezvládá ani jeden mezi 8. a 18. hodinou. :-) A co do rozsahu doručování mají pokryta všechna krajská města s okolím, výjimku tvoří České Budějovice a jižní Čechy celkově. Na počet obyvatel ale zasahují určitě 6-7 milionů.
Právě proto jsem psal o tom, že by ta cena dopravy musela být vyšší, než dnes. Jinak na trhu rozhodně jsou, protože to rozhodně umí Košík, Rohlík na tom nejspíš bude podobně; na doručování, co si dělala (či dělá?) sama Alza nebo Mironet jsem také nikdy neslyšel stížnosti.
Další možnost je třeba oddělit B2C doručování od B2B – připadá mi, že dost problémů vzniká tím, když se dopravce k B2C chová jako k B2B.
Ano, to se objevuje v diskusích opakovaně, že záleží na konkrétním řidiči. Můj komentář byl o tom, že by bylo fajn, kdyby vznikl dopravce, který to bude garantovat a bude mít 100 % řidičů, kteří doručují a komunikují rozumně. A zároveň pochybuju o tom, že něco takového v nejbližší době vznikne – protože postavit to na zelené louce není jen tak a poptávka zřejmě není velká, protože spousta lidí neváhá obětovat půl hodiny času, aby ušetřili 10 Kč na dopravě.
Jestli vy máte ze strany B2B dobrou zkušenost s PPL, pak vám gratuluju. Já mám jako adresát – soukromá osoba zrovna s PPL zkušenost, že opakovaně doručují jinam nebo v jiném termínu, než bylo určeno.
Občas jsou velké anomálie kvůli řidičům, například jsem slyšel, že v určitém regionu pracovník pošty volá a bere telefony, dalších 200 oblastí ne apod. Českou poštu všichni známe, Balíkovna funguje, do ruky z 80% ne. DPD má aplikaci, vidím kde je řidič. PPL sice ne, ale totální spolehlivost. Dokonce když PPL Parcelshop zavolá řidiči, který už u nich na svozu byl, že toho právě nabrali hodně, jestli nechce přijet, tak on prostě přijede podruhé. Zásilkovna nepřijede na svoz dva dny "protože toho mají hodně" (ne do výdejního místa, tam snad každý den jezdí, ale na svoz do firmy). Firma má 120 balíčků B2C na vrátnici a oni prostě pro to nepřijedou. (takže jim druhý den bude volat 50 lidí, kde je balíček, protože ho nevidí v tracking). Pak jsou tu low level dopravci, co už snad pokrachovali a tam zmizí balíček na týden a nikdo o něm neví a z 1000 jich ztratí 25.
Asi je to pro B2B jiné. Moje zkušenosti s doručováním do domácnosti jsou s PPL výrazně horší, než s Českou poštou. U PPL nikdy nevím kdy ani kam zásilku doručí, někdy netrefí ani správný den. A mobil na řidiče je akorát k tomu, abych se dozvěděl, že to odvezl na parcel shop, který má po cestě (což zdaleka není ten nejbližší k původní adrese).
Samozřejmě že ano a to významně. Jednak jsem B2B zákazník, jednak jsem ve skupině, kde to dalších 2500 lidí řeší na denní bázi. Je to o 50 Kč dražší a všichni ví proč. Už třeba to, že zákazník má mobil na řidiče a ten bere telefony je rozdíl komfortu o řád. Stejně jako dodržování okna a to, že okno má hodinu a ne 8 jako u ČP apod.
Zatím co vím to drží a je to rok. Já jsem reagoval na to, že přijít na trh -> nabídnout kvalitní službu za + 30 Kč nedává smysl, proto už teď jsou tu kvalitní spedice, které stojí více o dost větší sumu. Řekněme WEDO/Zásilkovna/ČP za 50 Kč náklad pro eshop kontra PPL, DPD které v koncových cenách stojí i o 50 Kč víc. Ten kdo by přišel z venku, by měl obrovské logistické náklady na infrastrukturu, to je pravda a trh je plný a prostor na to není. Ale 30 Kč nahoru to nevyřeší. Mimochodem, když tu před 15 lety přišla silná firma Gebrüder Weiss, zlákala první zákazníky, nájezd služby byla samozřejmě hrůza a do týdne jim někdo (zaměstnanci) přes noc ukradl všechny balíčky z krajského depa, už to vypadalo, že to vzdají. Pro B2C si nedovedu přestavit, že by z venku někdo přišel něco stavět a české peníze z nuly teprve ne ...
UPS: doručují “někdy během dne”, někdy o den dřív, někdy o den později než avizují. Teď zrovna doručovali, doručovali a když už jsem měl toho dřepění doma dost, koukám na stav na stav v jejich webu, a tam že “neplatná adresa”, prý “chybí číslo ulice”… přijeli druhý den, v náhodný čas, nejsem doma a kurýr že jako v pohodě ať mu hned řeknu kam a kdy má přijet. Neměl jsem čas to na místě vymýšlet tak se ptám, jestli to můžu přesměrovat po Internetu…. prý by to mělo jít. Tak k tomu večer v klidu sednu, stav je “zákazník se přestěhoval, zjišťujeme novou adresu”, webový formulář na přesměrování chce “ číslo avíza nad čárkovým kódem”, nic takového pochopitelně nemám… ok, co se dá dělat, zvolám jim… zákaznická linka funguje pouze v pracovní dny v úřední hodiny… takže v pondělí ráno do telefonické fronty, skvělý.
Zlatá pošta, tam to po notifikaci v aplikaci přesměruju na nejbližší pobočku kde si to v klidu vyzvednu jak se to hodí mně a ne zásilkové službě.
To je velmi teoretická úvahy. Rozdíly v cenách kurýrů jsou o mnoho vyšší než 30 Kč. Já platím PPL 109 Kč, GLS se nabízeno snad za 43 Kč nebo něco podobného. Mraky firem posílají méně věci, ale je to křehké, případně je nutná spolehlivost (navazuje na to třeba nějaké sestavení) a je jim prakticky jedno kolik to stojí (dokonce jsou schopni s tím poslat svého chlapa s autem, což je 3000 Kč náklad třeba), myslím že UPS vozí něco za 350 Kč. Kurýr pak přijede +- 10 minut, vypadá že má maturitu a antirespirant a do práce nešel z herny. Jinak mne posílají balíky s DPD ze Slovenska a je to tu do druhého dne +- 30 minut. Práh vstupu je velmi vysoký, aktuálně končí spedice https://www.123kuryr.cz/ , co expandovala z Slovenska..
No nevím. U nás PPL, DPD, UPS, Zásilkovna, ... vše v pohodě, funguje jak má. Zato Česká pošta nejdřív nedoručovala a házela lidem do schránek oznámení "adresát nezastižen". Když si lidi moc stěžovali, že z nich dělají blbce, tak začali házet "pokus o doručení nebyl proveden z technických důvodů".
Tak to šlo mnoho let. Poté následovalo krátké období zhruba jednoho roku, kdy opravdu doručovala. Zázrak ale neměl dlouhého trvání. Teď opět nedoručuje vůbec a navíc nedává nijak vědět, že na poště něco je. Takže buď o zásilce víte, znáte její číslo a sledujete v aplikaci, kdy si proti ní máte dojít na poštu (a vystát tam půlhodinovou frontu). Nebo vám píše naštvaný odesilatel, proč jste si zásilku nevyzvedli. Fakt "skvělé" služby.
Problém je, že tam je velká bariéra pro vstup na trh. Snad všechny služby doručování pro retail v ČR jsou tragédie, zachraňují to sem tam konkrétní kurýři, když máte štěstí, že jste zrovna v jejich rajónu. Jenže postavit novou takovou službu na zelené louce není jen tak – potřebujete depa po celé ČR, logistiku pro svoz mezi depy, kurýry s dodávkami po celé ČR. Přičemž ti kurýři např. nemohou reálně fungovat jinak než s neustálým porušováním zákonů, protože tam, kde by měla v ulicích být parkovací místa pro zásobování, jsou místo toho „otevřené garáže“ pro dlouhodobé parkování.
Navíc v tomhle oboru se v ČR neustále řeší co nejnižší cena, protože levná doprava je něco, na co se e-shopy snaží nalákat zákazníky. Zajímalo by mne, jestli by se uchytil dopravce, který by nabídl třeba o 30 Kč vyšší ceny dopravy, ale doručoval by skutečně v dohodnutý čas a na dohodnuté místo a nechal adresáta vybrat si, kdy to bude (třeba aspoň po dvouhodinových slotech). Je zvláštní, že třeba Košík nebo Rohlík to umí, za nižší ceny dopravy.
Letos září, balík za 15tis, předali ho někomu u dveří paneláku, ani nevolali a nezvonili. Výmluva stejná, po vzájemné dohodě předáno třetí straně. Doteď nemám balík a ani peníze.
Už jsou skoro stejní jako WeDo, který je schopný se neozvat, balík dát do výdejního místa nějakého kadeřníka, který má těsně před dvoutýdenní dovolenou.
Kvalita doporučovacích služeb s jejich masivním využíváním výrazně klesá. DPD sice masivně investuje do rozvoje, ale nevím, jestli to je dostatečné.