 
Paní Šmuclerová si nevidí do úst. Díky komu ty data mají? Vždyt jim je i dnes poskytovatelé obsahu doslova rvou horem dolem. Před 15 lety byly celosvětově stovky možná tisíce služeb, které dělaly třeba analytiku návštěvnosti. Nebyly cross financované a názor byl "Proč bychom platili, když nám milý Google uděla grafy ZADARMO".
mno, tim, ze budes koukat 15 roku dozadu a resit co bylo a co se mohlo udelat jinak ten rok 2021 a budouci nezmenis. Ano, je zde situace, ktera nejak vznikla a jen kvuli toho nerezignujeme na to, aby se to napravilo.
A nezbude nez to, ze prijdou silne regulace (a tim nemysim trapne digitalni dane, co nic neresi), rozdeleni tech firem apod. ala MS ve sve dobe.
 
Poskytovatelé obsahu to nejspíš vidí jinak. Kdyby to mysleli vážně, tak první, co by mohli udělat, přestat ty data posílat. V opačném případě to zní dost pokrytecky: "Google a Facebook jsou ti zlí. My za to nemůžem, že jsme svoje weby zapráskali jejich kódem."
Ano, nejspíš je to teď bude stát o hodně víc než kdyby před těmi 15 lety trochu přemýšleli.