Tak ono pri jize 90 kmh v zavesu za kamionem tech nehod moc nebude...
Jinak v CR je cca 6,2 milionu aut, kdyz kazde najede v prumeru 15000 km a vezrmeme ze bylo loni 89500 nehod, tak to mame 1,04 mil. km na nehodu. Verim, ze ta Tesli statistika bude spise zamerena na jizdy nekde po dalnici apod. silnicich nez v obci, kde je v CR nejvice nehod. Kdybychom to dali bokem, vzali nejak pomerove silnice 1. tridy a dalnice, tak i ta ceska hloupa auta bouraji na podobnych cislech, jako ty chytre auta na dalnici v US apod.
Nehod je 89500 za minuly rok. Ridicaku 6,5 milionu. Ono uz jen tim, ze tam pridas a uberes to dost zmenis.
A ted je jen otazkou jaky prumerny najezd na cloveka das... zda 10k a jsi na 720tkm rocne nebo 15k a jsi na 1,1 milionu rocne. To je jedina promena...
Nicmene ono je to jedno. I kdyz to bude tech 700 000 km, tak na celem tom vypoctu je spatne to, ze nevime kde a jak to Tesla meri. Kdyz vidim jak jezdi elektromobily u nas, tak se nedivim, ze moc nebouraji. Ono pri jizde 90 kmh po dalnici 30 metru za kamionem v pravem toho clovek moc nenaboura. Stejne tak v meste.
Kdyz si predstavim typicky US provoz postaveny na dalnicich, vyrazne nizsimu tempu jizdy apod. jine ukaznenosti tak je to vuci CR nesrovnatelne.
+ velkou otazkou je taky to, co neni vyresene - kdo nese odpovednost za nehodu pokud jedu na autopilota. Zatim je to ridic, ale to je dle meho spatne do budoucna a prodejce/vyrobce tu odpovednost nikdy neprevezme.
19. 4. 2021, 09:39 editováno autorem komentáře
Ano, otázka odpovědnosti je velmi zajímavá. A podle mě dokonce ani ne tak legálně jako psychologicky. I kdyby byla technicky pravda, že je autopilot tisíckrát bezpečnější než člověk, tak pokud se stane nehoda "způsobená autopilotem", pozůstalé sotva uklidní "váš blízký sice zemřel, ale kdyby řídili lidé, leželo by vedle něj na prkně dalších 999 lidí".
A protože autopilot zcela ruší spojení mezi schopnostmi řidiče (který se stává pasažérem) a tím, co se mu v provozu děje, může si toho Černého Petra vytáhnout kdokoliv. (a zároveň je prakticky jisté, že si ho někdo v určitém časovém období vytáhne).
A možná to odpovídá i na otázku legální odpovědnosti, bude-li přechod na autonomní vozy podmíněn úvahou "v celkovém měřítku je to tisíckrát bezpečnější, byť ano, sem tam to někdo zcela náhodný odskáče", nedávalo by smysl zavést nějaký "globální fond", z něhož by se pozůstalí opravdu štědře odškodňovali (finanční kompenzace za zmařený život je sice z určitého pohledu hloupá, ale nic lepšího nemáme)?
V případě nehody by vypořádání proběhlo mezi tímto fondem a pozůstalými a odděleně by se řešila odpovědnost prodejce/výrobce, přičemž případná pokuta za "nadměrnou nebezpečnost" by šla právě do toho fondu.
Ono je to složité. Čím víc toho asistent dělá, tím spíš dojde k nehodě. Něco jiného je jet po dálnici, něco jiného je horská silnice a něco jiného je centrum města nebo parkoviště. Moc automatů nezvládne cestu z garáží pod bytovým domem, do garáží pod kancelářskou budovou, do garáží pod nákupákem. Akdyž bude lejt jako z konve, tak jsem zvědavý, jak zvládne vyhodnocovat značky, semafory, reklamy, chodce, výkopové práce... “bezpečné” asistenty jsou bezpečné, protože se problematickým situacím vyhnou a neřeší je. Problém je určit, jak moc bezpečná a jak moc soběstačná auta chceme.
Pokud mi automatické auto odmítne zajet na moje místo v garáži nebo zaparkovat před chalupou, tak je pro mě skoro nepoužitelné, i kdyby mělo milionkrát nižší pravděpodobnost nehody. A naopak nehodlám riskovat život u automatu, co má obdobnou pravděpodobnost nehody jako já, protože mám rád iluzi toho, že mám věci pod kontrolou.
Zcela jiste mas pravdu, ze celkovy pocet nehod bude vetsi. Na druhou stranu je otazkou, zda prorazene dvere na parkovisti hlasi i majitele tesly...
Hele data z nejakeho Tesliho mereni v USA jsou k nicemu. Chybi nejake relevantni srovnani, metodika apod. aby to slo porovnat, museli bychom toho vedet daleko vice, nez nejake imaginarni cislo na konci.
Navic pri poctu Tesel na trhu vuci zbytku aut, je taky otazka statisticka vyznamnost jejich dat.
Očakávam, že ten počet nehôd vychádza z policajných štatistík, takže tam chýbajú všetky "malé" nehody. Je potrebné počítať čísla poistných udalostí z povinného ručenia. Táto hodnota bude niekde okolo 30-40 poistných udalostí na 1000 vozidiel, v ČR je okolo 6M vozidiel. Takže tých udalostí by mohlo byť niekde okolo 200 tisíc ročne.