Evropská komise (EK) spustila oficiální šetření online tržiště Temu. Bude prověřovat zda čínská služba neporušuju ustanovení Nařízení o digitálních službách (Digital Services Act, DSA).
Vyšetřování se má zaměřit na čtyři témata (možné porušení článků 27, 34, 35, 38 a 40 DSA). Prvním je, jaké mechanismy Temu používá k tomu, aby tržiště zamezilo prodeji nevyhovujících produktů v EU, a zda dokáže dostatečně zabránit tomu, aby se nevyhovující výrobky či jejich prodejci na platformu vraceli i po jejich zablokování.
Druhým tématem mají být možná rizika vyplývají z návykového designu služby. DSA tuto oblast řadí mezi tzv. systémová rizika, která regulované služby musí zohlednit a přijmout opatření, aby jejich riziko minimalizovaly. V případě Temu jde patrně o prvky typu časově omezených nabídek, možnosti získávání různých slev a kupónů a dalších gamifikačních postupů, které mají zákazníka přimět k co největším útratám.
Třetím tématem je podle Komise dodržování pravidel pro doporučování zboží. Podle DSA by Temu mělo uživatelům jasně popsat, jak jeho doporučovací systém funguje a nabídnout jim alespoň jednu možnost, která není založená na analýze jejich chování.
Poslední prověřovanou oblastí má být podle Komise dodržování závazku poskytnout výzkumníkům přístup k veřejně dostupným datům o fungování platformy.
Otevření formálního vyšetřování neznamená, že se Temu skutečně provinilo. Firma teď dostane možnost na výhrady Komise reagovat, teprve potom zástupci EU v případu rozhodnou.
Na Temu a další zahraniční tržiště si stěžují i čeští e-commerce hráči a organizace na ochranu spotřebitelů. Například dTest se připojil ke stížnosti Komisi na chování Temu. Možnými riziky spojenými s čínským tržištěm se zabývá také Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).
Obdobná šetření Komise vede z různých důvodů i s dalšími velkými platformami jako jsou sociální sítě TikTok nebo X. Další firmy prověřuje kvůli možnému porušení Nařízení o digitálních trzích (Digital Markets Act, DMA). Jde například o společnosti Google, Meta nebo Amazon.