Aniz bych se vas chtel nejak dotknout, tak pokud mam vyjadreni od soudniho dvora EU, ktery to dle meho nazoru pomerne jednoznacne pripousti a vyjadreni diskuteru na Lupe, spise se priklonim k nazoru soudniho dvora.
Kazdopadne je nejspis jen otazkou casu, nez se dozvime, jak to opravdu je. Tento postup Facebooku bude s velkou pravdepodobnosti predmetem dalsiho posuzovani.
.
Problém je že pod zástěrkou reklamy , ale jde o prodej dat firmám a polickým stranám.
FB opravdu nevydělává jen na tom, že Vám ukazuje reklamu. Vydělává na datamingu kde se snaží sehnat voliče , nebo opačně pro pojišťovny a banky třeba seznamy problémových klientů, to samé pro pracovní agentury. atd..
Je to primárně šité na míru USA a některé informace v EU nemají tu váhu . Ale o reklamu tu opravdu nejde. To není lineární medium bez zpětného kanálu jako televize , nebo audio\video streamy.
Berka:
Reklamu beru jako čisté zlo a protože o žádné zlo nestojím, tak si ji do počítače prostě nepouštím. Kupuji jen to, co opravdu potřebuji a navíc téměř výhradně v cizině, (jsem chudý důchodce a nakupovat české šmejdy za české ceny je luxus, který si nemohu dovolit, pokud mám s důchodem jakžtakž vyjít), takže k čemu by mi reklama, byť inteligentní a pravdivá, (zlatý voči!), byla???
Beru reklamu jako nutné zlo. Pokud už reklama na FB je, chci ji personalizovanou. Nechci být obtěžován reklamou na něco, co mi vadí- náboženství, ezo, ... nebo nezajímá- sport, auta... nebo není pro mě, ale např pro ženy. Současný stav ovšem dobrý není- něčemu se vysměju smajlíkem a jsem označen jako příznivce jen proto, že jsem reagoval. Člověku vadí ezokraviny, vleze do skupiny, kde se ezo vysmívají- a okamžitě mu začnou chodit horoskopy, nabídky ezoterických kurzů a bionáramky, co vysílají frekvence..
Občas mě ale reklama upozornila nebo mi připomenula, že jsem si chtěl něco koupit- i když jsem si nakonec koupil něco jiného, než bylo inzerováno... :-D
3. 11. 2023, 11:41 editováno autorem komentáře
"Kuuuupte si praavo na sledovani reklamy".... "Kuupte si reklamuuu..." ... reklama jako sluzba... Jedinou alternativou pro me, je podilnictvi. Pokud mam sledovat reklamu, chci podil, nikoliv platit. Jen takovy detail. FB nenabizi vlastni obsah, je jen technickym provozovatelem a tak by se tak mel chovat.
Obecně se nelze smluvně vyvázat z povinností daných legislativou..
To znamená že smluvně a to i jen formou EULA jako například ...zákazníka souhlasí jen s roční zárukou,... ...zákazník chce telefon s kabel Apple Ligting... ...uživatel souhlasí s FB zadarmo s tím, že jeho data budou.... ....nemá oporu v legislativě EU, je to podle "amerického práva".
Jinak ani placené členství nebude bez reklamy , bude jen bez té personalizované.
V tom rozhodnuti soudniho dvora EU, ktere je ve zpravicce odkazano se vcelku jasne hovori o tom, ze primerena odmena je pripustna. (konkretne bod 150) nejsem pravni odbornik, nevim, nakolik to slouzi jako precedens, ale rozhodne bych se zdrahal prohlasit, ze "samozrejme ze narazi". Co bych spise cekal, je pre o to, co je primerena odmena.
Sluzbu zrejme nesmite uprit, ale smim-li citovat ze zvyse zmineneho bodu: "což znamená, že uvedeným uživatelům bude nabídnuta, případně za přiměřenou odměnu, rovnocenná alternativa"
Ono taky nejde o to, aby to fungovalo. Jen je potřeba ukázat, že umožňujeme i bez reklam.
Paradoxem je, že data, která musí FB (u nepřihlášeného uživatele) pracně sbírat, jim platící uživatel vyplní dobrovolně - a ještě si zaplatí. (Až jednou platit přestane, to bude ta reklama teprve dobře zacílená!)
"Jeste me napada, ze by prepsali smlouvu"
To by neklaplo, protoze tomu uzivateli urcite primarne reklamu neposkytuji. Nehlede na to, ze ten kdo jakakoli data zpracovava musi byt schopen presne vyjmenovat jaka a jakym zpusobem (a prave s tim muze a nemusi uzivatel souhlasit). Coz oni zcela jiste neumi. Nelze totiz v zadnem priapade pouzit nejakou vseobecnou deklaraci ze neco nejak zpracovavaji.
"Je otázkou, zda princip „buď plaťte, nebo nám dejte osobní data“ nenarazí u evropských regulátorů na odpor."
Samozrejme ze narazi, protoze je zcela jasne v rozporu s GDPR. Tam je vyslovne a naprosto jasne receno, ze pokud poskytujete jakoukoli sluzbu, muzete bez souhlasu zpracovavat pouze data technicky nezbytna a i ta pouze zpusobem nezbytnym k poskytnuti sluzby. Vse osatni pouze s extra souhlasem, pricemz nesmite sluzbu uprit tem, kteri vam souhlas nedaji.
Pokud by postup s placenou alternativou nevysel, tak jsem celkem zvedav, co se bude dit dal. Predpokladam, ze cilena reklama je mnohem vynosnejsi nez reklama naslepo, tudiz se Meta bude muset vzdat podstatne casti vynosu, coz jiste nebude chtit. Muze samozrejme radove navysit obem slepe reklamy, ale tim mozna odradi spoustu uzivatelu. Zpoplatnit to vsem, coz treba Facebook v EU muze pohrbit, protoze docela podstatne pro nej je, ze je tam skoro kazdy, navic to nejspis bude obnaset zase pokles vynosu, protoze jen tezko si predstavit, ze ti, kteri na siti zbydou, budou ochotni platit tolik, kolik dnes vynasi reklama od vetsiho mnozstvi uzivatelu. Taky to muze v EU zabalit, ale to by samozrejme pohrbilo vynosy zcela jiste a je otazkou, zda by lide dokazali EU presvedcit, ze chteji site zpatky a ma tedy uvolnit pravidla.
Jeste me napada, ze by prepsali smlouvu tak, ze primarnim ucelem je sireni perzonalizovane reklamy, vlastne by to ani nebyla zadna lez a pro ucely plneni smlouvy by se tedy sber osobnich dat stal zcela nezbytnym :-)
2. 11. 2023, 10:32 editováno autorem komentáře
Cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly. Většině lidí je úplně ukradené co Meta a spol. dělají s jejich daty. Na kvalitu jejich života to nemá žádný vliv. Naopak se může stát, že velké firmy se z Evropy začnou stahovat, protože přestane být komerčně zajímavá, kvůli extrémní byrokracii a chudému obyvatelstvu, zchudlému následkem nucené dekarbonizace za každou cenu.