"Díky za poučení,"
Bylo nebylo, prisel do jedne nejmenovane firmy mladik uchazejici se o pracovni misto. Dorazil oden v obleku a vubec se snazil vzbudit dojem sporadaneho ovcana. Pohovol byl rozdelen na dve casti a o prestavce napadlo osobu pohovor vedouci, ze by se mohla podivat po tem internetu ... a stacilo zadat mladikovo jmeno...
Nebyl vubec zadny problem, ve druhe casti pohovoru doslo ke konstatovani, ze o osobu s takovym krasnym "profilem" firma nestoji, a nejspis nebude stat vubec zadna.
A to slo jen a pouze o verejne dostupne veci ... parkrat uz sem videl ze si firmy prave za vytazeni toho zminenho profilu zaplatily. A zjistily o tom cloveku i to, co si on myslel ze vubec nikdo, vcetne jeho nejblizsich, nevi.
pokud si ve facebook mobilní aplikaci na Androidu otevřu nějaký odkaz, kde se mi otevře jiný web a tam budu na něco klikat, budu tam něco psát, tak facebook posílá k sobě všechny napsané znaky, každý kliknutý odkaz, každé scrollování stránky a to i v případě, kdy daná stránka vůbec nepoužívá facebook (a nemá jeho scripty).
Facebook si tam prostě násilně vnoří svůj vlastní script, který to vše zajišťuje. Ano, tohle je špehování a to doslova.
Přesně proto by toto mělo být součástí IT školení o bezpečnosti. Protože většině lidem hlava nebere, co je to za problém. Problém je, že o vás mají data, která neví často ani vaše manželka. A ten Facebook vůbec mít nemusíte a nemusíte jeho stránku ani nikdy navštívit, říká se tomu stínové profily. Stačí pak nějaký známý, který třeba sesynchronizuje své kontakty (ve kterých vás má uloženého) s Facebookem a ze stínového profilu rázem může být dost konkrétní profil, klidně včetně fotky. Facebook (a i jiní) dokáže na základě těchto dat sestavit takový profil, jaký by psychologové mohli jen závidět. A dá se to použít všemožně, pokud vám nic neříká název Cambridge Analytica, tak si to dohledejte - třeba na Netflixu je k tomu dokument Velký hack. A to je jen ukázka možností, jak tato data využít nejen pro reklamu.
Nechápu ty výrazy jako "špehování" a podobně, které asociují nějaké nekalosti. Facebook je sociální síť, na které je každý dobrovolně, prostě když tam jsem, mají nějaká pravidla a něco s mými daty dělají. A co je na tom špatného? Nevšiml jsme si za ty hromady let, že by mi to v čemkoliv, byť sebemenším, uškodilo. Spíš naopak, když už mi skáče reklama (a ona skákat bude tak jako tak), je aspoň trochu relevantní. Co je v tom za problém, fakt mi hlava nebere.