Společnost Meta oznámila velké změny v tom, jakým způsobem moderuje obsah na Facebooku, Instagramu a Threads. Mají se nejprve dotknout jen uživatelů v USA. Firma tam plánuje ukončit ověřování obsahu nezávislými organizacemi, mezi které patří například agentury AFP a Reuters, a místo něj postupně zavést obdobu komunitních poznámek (community notes) známých z konkurenční sítě X.
Komunitní poznámky se na X zobrazují u příspěvků, které podle hlasování komunity potřebují uvést na pravou míru nebo neobsahují potřebný kontext. Poznámka se zobrazí jen pokud se na ní shodne více uživatelů z různých názorových směrů. Zájemci o účast v obdobném programu firmy Meta se mohou už teď hlásit na čekací listinu.
Factchecking se podle firmy neosvědčil zejména v USA. „Experti, stejně jako všichni ostatní, mají své vlastní předsudky a perspektivy. U některých se to projevilo na jejich výběru, co a jakým způsobem ověřovat,“ říká firma s tím, že postupem času ověřením procházelo příliš mnoho obsahu, který byl součástí legitimní politické debaty. „Náš systém jej pak trestal rušivými štítky a omezením dosahu. Program, který měl informovat, se příliš často stával nástrojem cenzury,“ píše Meta.
Společnost plánuje také zmírnit moderování obsahu. Podle oznámení, pod kterým je podepsaný nový ředitel pro globální záležitosti Joel Kaplan, je dosavadní systém příliš složitý a produkuje příliš mnoho chyb. Z milionů smazaných postů a komentářů loni v prosinci podle něj bylo 10 – 20 procent smazáno neprávem.
„Rušíme řadu omezení, která se týkají témat jako jsou imigrace, genderová identita a pohlaví, které jsou často předmětem politických debat,“ oznámil Kaplan. „Není správně, aby věci, které se mohou říkat v televizi nebo v parlamentu, byly na našich platformách zakázány,“ dodal.
Automatické moderační systémy se nově také mají soustředit jen na vyhledávání zásadních porušení pravidel a zákonů, jako jsou například projevy terorismu, sexuálního zneužívání dětí, ditribuce drog nebo podvodů. Na méně závažné prohřešky chce Meta reagovat až ve chvíli, kdy je někdo nahlásí.
Firma také v budoucnu nebude tak často omezovat dosah obsahu, který by mohl porušovat její pravidla. A slibuje, že zrychlí proces obnovení účtu. Chce k tomu více používat technologie na rozpoznávání obličeje.
Další změnou má být zrušení omezení zobrazování obsahu týkajícího se politiky, voleb a společenských témat, které Meta zavedla v roce 2021. Lidem, kteří mají o takový obsah zájem, se nově bude zobrazovat více, slibuje Meta.