Na česko-slovenském trhu se rýsuje významný hráč v poskytování personalizovaného vyhledávání a doporučování produktů pro e-shopy. Slovenská společnost Luigi’s Box za řádově miliony eur koupila majoritní podíl v českém konkurentovi Persoo.
Slováci získali 81,37 procenta. Zbytek mají Pavel Pinkas (11,47 procenta), Michael Knapp (pět procent) a Martin Štrbák (2,15).
Luigi’s Box do obchodu vstupuje z pozice většího hráče. Firma v roce 2022 měla tržby přes 2,8 milionu eur. Persoo naposledy zveřejnila čísla za rok 2021, kdy měla tržby něco přes devět milionů korun. Slováci patří mezi nejrychleji rostoucí firmy v žebříčku Deloitte Fast 50 ve střední Evropě, Češi se tam zařadili v případě lokálního trhu.
Luigi’s Box má několik majitelů. Jde o český fond Leverage Holding (Matěj Boruta nebo Václav Liška z Aukra), Slovak Venture Fund, slovenské firmy p95, crutch a zigus (Luigiho šéf Gejza Nagy) a v USA zapsanou Wraxle.
Luigi’s Box a Persoo dodávají obchodům jako Alza, Kytary.cz, Acer, O2, Astratex, Košík.cz, Pilulka, CZC.cz, Benu, Dr.Max, Makro nebo Snowbitch. Společně chtějí pokračovat v expanzi po Evropě. Akvizice má pro Luigi’s Box zajistit růst nad rámec dosavadní organické expanze.
“Do společnosti Luigi’s Box jsme vstoupili v roce 2018. Za tu dobu dokázala společnost sedmdesátkrát navýšit tržby a rozšířit portfolio pravidelně platících zákazníků na stovky e-shopů. Akvizici Persoo vnímáme jako další krok k posílení pozice na trhu ve střední Evropě,” okomentoval Matěj Boruta z fondu Leverage.
Luigi’s Box a Persoo pro doporučování a vyhledávání používá prvky umělé inteligence. Přes vyhledávání obecně probíhá velká část prodejů, proto je důležité se této oblasti věnovat.
“V průměru prodej přes tuto funkci představuje čtvrtinu jejich (e-shopů) celkového obratu, v některých segmentech dokonce více než polovinu. Při jejím správném nastavení končí podle zkušeností Luigi’s Box pouhých jeden až pět procent výsledků bez vyhledávání. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 10 až 20 procent, v některých případech dokonce až 40 procent. Řešení společnosti Persoo zase firmám zvýšilo konverzní poměr z vyhledávání v průměru o 10 až 15 procent,” uvedly firmy.