Americká Federální obchodní komise (FTC) zažalovala společnost Amazon kvůli dlouholetému přihlašování uživatelů do placené služby Prime bez jejich souhlasu. Podle komise navíc Amazon vědomě komplikoval zrušení předplatného.
Přístup na Prime kombinuje několik služeb – například videotéku Prime Video, streamování hudby anebo rychlejší doručování zboží.
FTC v žalobě píše, že Amazon vědomě podvedl miliony spotřebitelů. Konkrétně prý používal „manipulativní, nátlakové nebo klamavé návrhy uživatelského rozhraní“, takzvané dark patterns, aby uživatele přiměl k automatickému obnovení předplatného Prime.
Vedení společnosti Amazon podle žaloby zpomalilo nebo odmítlo změny, které by uživatelům usnadnily zrušení předplatného, protože tyto změny měly nepříznivý vliv na výsledky hospodaření.
Žaloba je zatím na mnoha místech začerněna, ale FTC už sdělila soudu, že žádné větší utajení podle ní není potřeba. Dokument dokládá, jak Amazon bránil tomu, aby uživatel mohl vyjádřit nesouhlas s přihlášením k službě Prime. Řada uživatelů nemohla jednoduše nakoupit zboží, aniž by se stali zároveň předplatiteli služby Prime, o kterou nestáli.
Kdo chtěl předplatné Prime zrušit, ten musel nejdřív komplikovaně najít, jak se to dá udělat. Jakmile uživatel zahájil deaktivační proces, přesměroval ho Amazon postupně na několik dalších stránek, a teprve po jejich proklikání mu umožnil službu úplně zrušit.
„Vedení nepodniklo žádné smysluplné kroky, dokud se nedozvědělo o vyšetřování Federální obchodní komise,“ upozornila FTC v tiskové zprávě. I toto vyšetřování se Amazon pak pokoušel zdržet a zkomplikovat. Amazon na oznámení FTC zatím nereagoval.