Google dá Univerzitě Karlově milion eur na boj s dezinformacemi

4. 5. 2023

Sdílet

Václav Moravec Autor: CEDMO, Univerzita Karlova

Univerzita Karlova dostane od společnosti Google milion eur na výzkum misinformací a dezinformací ve středoevropském prostoru. Finanční podpora je součástí dnešní dohody o partnerství a spolupráci.

Výzkumu informačních poruch se na univerzitě věnuje pracoviště Central European Digital Media Observatory (CEDMO). Peníze od Googlu použije na posílení a rozšíření výzkumu a ke zvyšování úrovně mediálních a digitálních dovedností v Česku, na Slovensku a v Polsku.

Hlavním koordinátorem projektu je Václav Moravec. „Chceme rovněž posílit výzkum problematiky dopadu aplikací umělé inteligence v ekosystému digitálních médií a dále pokračovat ve spolupráci s projektem E-Bezpečí Univerzity Palackého v posilování různých typů gramotností, jež eliminují dopad informačních poruch na společnost,“ řekl.

Ve střední Evropě se cítí být silně ovlivněno dezinformacemi 29 % lidí. Ukázal to průzkum společnosti Ipsos, který vznikl ve spolupráci s projektem CEDMO. Konkrétně v České republice se 27 % dotázaných obává, že jsou dezinformacím vystaveni pravidelně, 59 % se s nimi setkává občas a jen 13 % dotázaných si myslí, že se s nimi nesetkává vůbec.

Podpora centra CEDMO navazuje na loňský závazek společností Google a YouTube bojovat proti dezinformacím na internetu. V Česku podpořil Google platformu pro ověřování faktů Demagog.cz, aby její pobočky lépe spolupracovaly napříč Českem, Slovenskem a Polskem. Česká tisková kancelář pak díky podpoře Googlu vyškolila přes 100 místních novinářů a studentů v oblasti ověřování faktů.

Na podporu ověřování faktů po celé Evropě poskytl Google dotaci ve výši 2,5 milionu dolarů organizaci TechSoup Europe, která pomůže neziskovkám působícím v oblasti boje proti dezinformacím rozšířit a škálovat činnost pomocí technologií. V globálním měřítku pak Google podpořil částkou 13,2 milionu dolarů organizaci International Fact Checking Network sdružující 135 fact-checkingových organizací napříč 65 zeměmi.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).