A divíte se? Z pohledu člověka, který dělá v e-commerce Google dělá jen to, co potřebujeme a naštěstí je kousek před nesmyslnými regulačními nařízeními. Dokud nebyly cookie lišty a tlak ze strany EU, tak fungovaly jednoduché cookies a každý znalý uživatel si mohl sledování vypnout, když mu to vadilo. Nyní na uživatele vyskakují na každém webu lišty, kterých se mnoho z nich bojí, neví na co kliknout a často jdou raději z webu pryč. Vůbec nechápou, co po nich ta lišta chce, za osobní údaje považují jen své jméno, věk a RČ a myslí si, že to eshop prodává nějakým podvodníkům a zmizí jim peníze z karty. Vše se nyní mění a reklamní systémy přetváří způsoby trackingu na různé fingerpritingy, aby nemuseli používat cookies a je i pro znalého uživatele mnohem náročnější sledování zamezit a zároveň nerozbít fungování webu. Navíc drtivá většina uživatelů nikde nic nenastavuje, takže když bude tracking opt-in, tak Vám ho povolí jen mizivé procento uživatelů, kteří si sami uvědomují, že raději uvidí reklamu na něco, co dává alespoň trochu smysl v jejich zájmu, místo náhodných bannerů.
Aneb jak zachovat cookies, aby koza zůstala celá. V dokumentaci mají zajímavou poznámku: "It may make sense for sites to provide their own topics (e.g., via meta tags, headers, or JavaScript) but that remains an open question discussed later". Aneb řečeno aplikace sama poskytne prohlížeči informace a ten je poté pošle jiné aplikaci, která si je vyžádá. Jak moc je tohle rozdílné proti sledování přes cookies?
Díky tomuhle si prohlížeč musí evidovat celý týden všechny navštívené stránky.
V návrhu zatím počítají s možnost smazat naučené topicy, nefungují v anonymní režimu, stránka může odmítnout generování topiců z jejich návštěv. V tomhle ohledu to je lepší než FLoC, ale pořád to je potenciálně pěkná neprůhledná díra do soukromí.
Máte pravdu. Ty informace o cookies a jejich vypínání jsou každý pes jiná ves a většina jich je spáchána tak, že nevíte a nepoznáte, zda jsou zapnuté, nebo vypnuté. Takže není nad to, nastavit si příslušné zákazy, anonymní prohlížení a zákaz sledování přímo v prohlížeči a tohle rovnou odkliknout s vědomím, že nastavení prohlížeče je přednostní.
Cookie lištu vůbec nepotřebujete, protože pro použití technických cookies GDPR nevyžaduje souhlas. Reklamní kampaně můžete vyhodnocovat z logu webserveru.
Viz moje vyjádření v článku na Podnikateli, v odstavci Výjimkou jsou technické cookies: https://www.podnikatel.cz/clanky/od-ledna-plati-nove-povinnosti-u-cookies-listy-na-co-si-musite-dat-pozor/
Ano, cookie lištu potřebujete pro retargeting, ale dovolil bych si pochybovat o tom, že to funguje, tím spíš, jak říkáte, že jsou z toho neznalí uživatelé zmatení. Vůbec mi nevadí, když třeba na Lupě vidím jen kontextovou reklamu na servery a stává se, že na ní skutečně kliknu, zatímco když na mně juknou tenisky, které jsem si prohlížel před týdnem v eshopu, řeknu si, zatracený eshop, tak to je fakt drzost se mi vnucovat na Lupě. Psal jsem si o tom před časem s panem Krčmářem z Rootu, že chápu upoutávky na Lupu, ale když na odborném linuxovém serveru uvidím upoutávku na článek o biopotravinách z Vitalie, je opravdu minimální šance, že na ní kliknu.
Až na to, že cookies z GA a dalších analytických nástrojů nejsou technické, ale statistické a na ty je souhlas potřeba, jedná se o cookie třetí strany, pokud neanalyzujete na své straně, ale kdo by si psal vlastní analytický nástroj, když už existují léta vyvíjené nástroje.
Remarketing/retargeting funguje, podle toho jak ho řídí správce, případně "AI" a samozřejmě z daleka není stoprocentní, stejně jako jakýkoliv jiný typ reklamy na planetě. Pokud jsou však kampaně spravovány správně, pak je velice účinný. Pouze "Vaše maličkost" je opravdu malý vzorek dat pro vyhodnocení, zda se Vám zobrazil proklik na článek z Vitalie správně, či nikoliv. Na vyhodnocení jsou právě potřeba ta data, o které nyní markeťáci přicházejí a čím méně těchto dat bude, tím méně relevantní reklamy uvidíte. Nelze totiž říci, že kdo čte Root, ten se nezajímá o biopotraviny, zájmové skupiny návštěvníků se prolínají a např. já si na tu Vitalii občas i kliknu.
to je nepřenost, nešlo sledování vypnout, protože jsi nevěděl jaké přesně cookies máš blokovat a blokovat všechny znamenalo, že ti nefungovalo přihlášení, nákup a jiné drobnosti.
I fingerprint je zakázaný, mimochodem.
Nebude to třeba naopak, nepřeceňují marketéři data, které získávají sledováním návštěvníků? Není cílem spíše přestat sledovat? Viděl jsem spousty "modelů" nad takovými daty (vč. těch největších našich sítí) a mohu s klidným svědomím říct, že jejich užitečnost není ani jak ověřit. Takový cpex pár let fungoval s ryze náhodným modelem a vlastně to na číslech nebylo vidět.
Jak to že nešlo? Spoustu prohlížečů má už léta seznamy cookies a jejich účelu a lze sledování vypnout, stejně tak lze najít název služby, její script a navázané cookie a přes rozšíření vypnout konkrétní cookie, případně existují rozšíření, které tyto seznamy také mají a lze nechat blokování na tomto rozšíření. Vždy to šlo.
Fingerprint je zakázaný, ale není moc prokázatelný.
Nepřeceňují. Nevím co jste viděl, ale pokud nenaměříte rozdíl mezi kampaněmi obecnými a cílenými, pak někdo nedělá svoji práci správně. S cpeX nemám osobní zkušenosti, takže nemohu potvrdit ani vyvrátit, zda s daty nakládají jejich automatizační modely nebo cílové skupiny správně, či nikoliv.
A nechápu, proč by nemohl provozovatel služby sledovat chování návštěvníků, když se nejedná o citlivá data. Fakt mě baví, jak stejní lidé, co křičí, že nechtějí být sledováni, pak křičí, že je na dané službě něco vymyšleno špatně, přitom kdyby bylo jejich chování sledováno, daný problém mohl být již dávno opraven nebo přepracován. A od jakživa se do softwaru a webu dávají telemetrické nástroje, ať už jen proto, že vývojáře potěší, že jeho software používá tolik lidí nebo proto, aby ten software mohl zdokonalovat.
Jestli pak někdo sbírá nad míru a jedná s daty v rozporu se zákony a etikou, tak v tom bude pokračovat, ať je cookie lišt klidně milión a sběr dat zakázaný pod výhružkou stamiliónových pokut. Na tom se nic nezmění, jen budou opět biti ti poctiví a dotkne se to i zážitku uživatelů.
Jejich účelu? Jak to myslíš, v prohlížeči mám jen seznam cookies, třeba tady na lupě vtipný "aam_test" s číselnou hodnotou. Takové cookies mohu smazat, ale po obnovení stránky se objeví znovu. Mohu v prohlížeči deaktivovat cookies pro tuhle doménu, ale to zmizí všechny. Mohu prohlížeč nastavit, aby se mě u každých cookies zeptal, ale pořád netuším k čemu ty cookies jsou.
Právěže rozdíl naměříš snad vždycky a interpretovat si to umíš na obě strany, tak se to interpretuje vždy ve prospěch algoritmů ať jsou jakékoliv. Statistika nestastistika.
A chování na nějakém webu není osobním údajem? Ono to není jen o tom, že jsi nějakou stránku navštívil, ale o tom jak se na ní pohybuješ, co přesně děláš, jak píšeš. Viz třeba co vše dělá Amazon (naštěstí je tak poctivý, že si ty data můžeš stáhnout a podívat se co o tobě ví).
Dneska se řeší web, až lidé (a politici) zjistí, co třeba vše sledují a ukládají počítačové hry, začnou se divit a zvedne se nová vlna proti počítačovým hrám. Co nikdo neví, kupodivu nikomu nevadí, a tak to je i s webem, začalo se o tom mluvit a některým lidem to prostě vadí.
Ano, řada firem bude se sběrem pokračovat, poslední měsíce chodí od klientů jeden požadavek za druhým jak to obejít a co ještě chtějí sbírat navíc.
Já osobně třeba nechci vidět reklamu, která dává smysl pro mé potřeby a je osobní. Důvodem je právě to, že bych byl více v pokušení koupit/udělat co chce reklama, ač o to aktuálně nemám zájem. Pokud chci něco koupit, nebo hledám zdroj informací a podobně, začnu se dotazovat a hledat a tím dosáhnu cíle. Pokud ale zrovna nechci tenisky, ale mám je rád, tak ta reklama není to, co chci vidět, protože, byť si o sobě myslím, že jsem neovlivnitelný, tak jsem nakonec pouze obyčejný člověk, kterého často ovlivní i maličkost a ani si to třeba nevšimnu.
Stačí nainstalovat Matomo, umí prakticky všechno co GA. Stáhnout, rozbalit, nakonfigurovat pomocí wizardu. (https://builds.matomo.org/matomo.zip).
A ten retargeting, ok, pro zpravodajský web, který žije z reklamy, asi chápu že ano, ale s většinou svých zákazníků se shodnu na tom, že za ten opruz s cookie lištou event s úřady to nestojí a taky nemáme moc rádi tu firmu Google a co je jí do naší návštěvnosti. Ale já dělám hlavně pro státní sektor a intelektuální nakladatele.
Např. Vivaldi, Firefox a určitě i další prohlížeče mají integrované seznamy trackingových a reklamních cookies a lze je v nastavení prohlížeče prostě zakázat. Samozřejmě asi nebudou vědět o cookie, kterou si vytvořil pro tento účel sám frantapepa a má to jen na svém webu a nikde jinde to není. Ovšem lze používat rozšíření, pro správu jednotlivých cookies skrz celý internet a mít defaultní stav block all a povolovat ručně jen technické a preferenční cookies metodou pokus omyl. Na začátku je to otravné, ale po měsíci už člověk málokdy chodí na stránku, na které ještě nebyl. Vždy se lze v případě webu nějak bránit, ale na druhou stranu, k čemu... Je to svým způsobem symbiotický vztah mezi provozovatelem webu, provozovatelem reklamního systému a uživatelem.