Český telekomunikační úřad plošně zkontroloval smluvní podmínky 240 operátorů, zda mají správně zapracovány podmínky vztahující se k přenositelnosti čísla a změně poskytovatele. Kontrola ukázala nedostatky, které bude úřad řešit pokutou. Vysočanský regulátor o tom informoval v říjnové monitorovací zprávě.
„Především menší poskytovatelé se ne vždy zcela orientují ve svých zákonných povinnostech, případně se domnívají, že uzavírají-li smlouvy s menším počtem zákazníků, postačí úspornější smluvní dokumentace. To vedlo k neuvedení OKU kódů nebo nezapracování dalších zákonem stanovených údajů,“ uvedl ve zprávě úřad.
Upozornil také, že nestačí zveřejnění pouhého odkazu na příslušný právní předpis, konkrétní zákonné ustanovení nebo související vyhlášku nebo nařízení. „To nemůže být považováno za adekvátní splnění zákonné povinnosti,“ varoval.
Pochybení bylo zjištěno u všech tří zákonných povinností. První z nich je sdělení OKU kódu již při uzavření smluvního vztahu, aby měli účastníci kdykoliv možnost změnit svého dosavadního poskytovatele. Druhá je zajistit, aby každý účastník, který o to požádá, si mohl ponechat své číslo bezplatně. A třetí povinností je informovat účastníky ve smlouvách o jejich právu na paušální náhradu, „dojde-li k přenesení čísla či ke změně poskytovatele služby přístupu k internetu se zpožděním, dojde-li ke zneužití přenosu či změny v důsledku porušení povinnosti přejímajícího nebo opouštěného poskytovatele, nebo nebudou-li dodrženy dohodnuté termíny opravy a instalace.“