prekérní problém to způsobuje třeba u plateb kartou, protože běžně se musí kontaktovat asociace typu MasterCard, Visa, která ale nemá/nemusí mít DC v ČR.
Stejně tak to může dělat fatální problémy v případě eID, kdy nebude možné komunikovat s zahraničními poskytovateli identity.
Čekám, že se tohle ještě změní nebo upřesní. Chudáci naše banky, které masivně přechází na zahraniční cloud.
ano dává, proto třeba vznikl před 10 lety projekt FENIX v rámci nix.cz.
Tady s tím je ale jiný problém, zasahuje to příliš široce dané subjekty a některé služby (které zároveň i stát vyžaduje jiným zákony) nelze snadno provozovat pouze z ČR, protože třetí subjekt nemá v ČR infrastrukturu (např. revokační listy pro certifikační autority v rámci EU).
Tak jak to je v současném textu je velice diskutabilní a zaslouží si to věnovat tomu více práce.
Ono tam je plno malickosti, proc s tim ostrovnim rezimem je v praxi velky problem. A zacina to uz u webu, co si plno serepeticek tahaji okolo i pro bezny chod tech webovych aplikaci. Sranda budou i maily, protoze ty ma kdekdo i ze statni spravy na gSuite ci Office365 a to fakt z CR nebezi. A nekteri "stastlivci" narazi uz s DNS. Zvlaste v tom ostrovnim provozu ala FENIX to je sranda, nektere kusy ceske infrastruktury nejsou ani dostupne skrze NIX - a samozrejme to, co tam je nezarucuje, ze s tim v pohode napeeruje kazdy. Takze kdyby fakt na ty "krize" doslo, tak tu jistotu, ze to bude fungovat alespon vsem v Cesku beztak nemate. Aneb urady vymysleji nesmysly, protoze netusi jak veci okolo jsou realne postavene.
Proč jste vybral zrovna řešení „fungovat lokálně“? Jste si jist, že nebude lepší řešení „zajistit i v případě problémů připojení do zahraničního cloudu“? Navíc co přesně znamená to „lokálně“? Budou všechny krize vypadat tak, že nebudeme moci komunikovat se zahraničím, ale veškerá komunikace v ČR bude fungovat? Tipoval bych, že v situaci jako byly povodně 2002, by ta část republiky, která nebyla pod vodou, podstatně víc ocenila běžící služby v cloudu v rámci EU, než to, že je vše „lokálně“ v „cloudu“ na vypnutých serverech v Praze.
V době povobní s severním Porýní a Vestfálsku byl 50% výpadek energií (elektřina, plyn) a to trvalo skoro 8 týdnů, kdy až po této době přestaly být používány dieselagregáty. Dále byla těžce poškozena telekomunikační síť, vodovodní, dopravní atd. (https://nhess.copernicus.org/preprints/nhess-2021-394/nhess-2021-394.pdf).
Takže přesně jak říkáte, ano, využívat jiné země, ale jako záložní georedundanční scénář, ne jako primární. Primárně se máme vždy opírat o naší infrastrukturu na našem území, kde stát má všechny možnosti, jak jí řídit a rozhodovat o ní.
Otázka je, zda nad daty v ČR stát má kontrolu.
Ale hlavně – z hlediska cloudu je ČR maličká a nezajímavá. Princip cloudu spočívá v tom, že tak trochu nikdo nemá kontrolu nad tím, kde jaká data jsou. Když nad tím chce mít poskytovatel cloudu kontrolu, musí pro to udělat něco navíc. Poskytovatelé cloudu dnes (obvykle) umí zařídit, aby data byla v EU – ale nebylo to samozřejmé, museli do toho investovat a udělali to proto, že EU je dost významný trh na to, aby se jim to vyplatilo. A zároveň je EU dost velká na to, aby dávalo smysl provozovat cloud v rámci EU.
Kdybyste chtěl toho samého docílit v rámci ČR, nejspíš narazíte (nebo to budou takové „cloudy“, které kompletně zatopí jedna uříznutá trubka topení). Jednak se to nikomu nevyplatí, jednak nevybudujete ten cloud jenom v ČR. A když budete chtít EU cloud upravit tak, aby existovala v ČR část, která půjde provozovat v ostrovním režimu, zavádí to další nechtěnou logiku do infrastruktury, která se stará o rozhazování toho, kde co bude uložené a kde co poběží. Protože mimo pravidel zajišťujících stabilitu cloudu, využití zdrojů, bezpečnost atd. tam najednou přibude nějaké obskurní pravidlo typu „tahle jedna miniaturní službička s milionem uživatelů musí mít alespoň X kopií dat uložených v datacentru v okrese ČR“. Navíc při provozu v cloudu se rozhodně nechcete dostat do situace, že se vám infrastruktura rozpadne na dvě či více oblastí a začnou se v nich měnit data nezávisle na sobě.
Všechno jsou to samozřejmě technicky řešitelné věci, ale stojí to peníze. A pravděpodobně vyjde mnohem levněji zabezpečit to tak, abychom do těch částí cloudu v zahraničí měli více nezávislých cest. To řešení by mělo být technické a ne politické, že si budeme hrát na to, že něco je „naše“ a něco je „cizí“. Královéhradecký kraj si také nehraje na to, že musí mít vše na svém území, protože v případě krize by pro něj byla obrovská komplikace, kdyby byl závislý na něčem z Prahy nebo z Pardubic.
Jenomze v pripade krize se na vas ostatni staty (byt v EU) vykaslou nebo budete mit nizsi prioritu a zacnou primarne zajistovat sve systemy.
Proto je dulezite mit oddelitelnou jednotku ktera muze fungovat autonomne.
Uplne stejne muzete provozovat treba elektrorozvodnou sit v ostrovnim rezimu ve vybranych oblastech nebo rizene odpojovat v pripade nouze. I start ze tmy je mozny byt slozitejsi.
Přesně, ani tu elektřinu byste nedokázal zajistit plnohodnotně pro celou ČR, jenom ve vybraných oblastech. Tak není důvod požadovat po IT systémech, aby fungovaly 100%.
Pokud nebudeme v případě krize kašlat my na ostatní státy (jako třeba v případě uprchlické krize), nebudou kašlat ani ony na nás. Když budou státy spolupracovat, zajistí toho společně víc. A znovu opakuji, že je utopie, že se my obejdeme bez ostatních států. Zajímalo by mne, jak si představujete, že si bez jiných států zajistíme třeba zkapalněný plyn dopravovaný po moři.
ČR bude co se tyce elektriny jeste cca 7 let podle analyz sobestacna. V pripade potreby regulacni elektriny je mozno odstavit velke prumyslove spotreby. Rozhodne jsme na tom mnohem lepe nez treba nemecko.
Co se tyce rizeneho odstavovani mame velmi dobre rizenou infrastrukturu.
Horovat jako proevropsky troll na nakup elektriny v zahranici se rovna alespon v mych ocich velezrade.
BTW: Jaka byla masirka od AWSka ma ministerstvu pravdy?
Sedm let neni dlouha doba, ale chapu ze nekomu zijicimu z ruky do huby to prijde v pohode. Jenze za sedm let alternativu u nas nepostavite ani omylem.
Rizene odstavovani mozna zaridi, ze vam nevychladne pivo v lednici... ale ty sekundarni skody male nebudou. Jsou provozy, co sice rychle odstavite... ale jejich zpetny nabeh uz takova legrace taky nebude.
Jenze to je presne vec, co u internetovych veci vypada jednoducha na papire, ale kdyz dojde na lamani chleba, vylamete si tam zuby. Ty veci vam prestanou fungovat treba uz jen proto, ze kus javascriptovych knihoven se taha z generickych cloudu. Vyvojari ty aplikace tak proste pisou. To jsou presne ty low-level detaily, co se u high-level plku neresi - a tohle jen zkontrolovat nezvladne kazdy.
A stejne je to treba i s peeringy siti, to je ciste obchodni vec mezi jednotlivymi providery. Rozhodne ale neplati, ze by komunikace i v ramci Ceska sla vylucne pres ceske operatory. A casto to ani jako koncovy uzivatel nepoznate. Ale taky nevite, co se stane, kdyz ty jejich trubky pres hranice useknete. Zase se pohybujeme hodne low-level...
A pokud jde o DNS, tak ty rooty zadna ceska entita primo ani neprovozuje. Ano, mame tu par anycast instanci, ale nad nimi kontrolu fakt cesky stat nema. A bez nich vam nebude fungovat vubec nic... a vzhledem k tomu, jak jsou aplikace dnes delane vam moc nepomuze ani vyhlaseni IP adresy v rozhlase... aneb zase dalsi low-level detail. A nikoliv nepodstatny.
Kdyz to shrneme, tu autonomii resite od konce ;-)
.Jojo, zrovna nedávno jsem dělal v jedné nejmenované jaderné elektrárně bezpečnostní audit core řídících systémů a že tam těch JS knihoven stahovaných z cloudu bylo. ;-)
Jinak to není o low-level, to je zásadní omyl asi stejně jako když si někdo myslí, že mikromanagement každého technického problému vyřeší všechny problémy. Je to o koncepci a systémovém přístupu a pak se člověk nemusí topit v jednotlivostech.
Aha, takže do kritické infra zahrneme Google? Nebo FB? S nimi přeci standardně a nejvíce iterují občané, tak dle vaší definice je to kritické infra. A já si bláhově myslel, že typickou základní infra státu je třeba ona energetika. Nic na tohle špičkování a slovní přetahovanou si najděte někoho jiného.
A tak zrovna Google vedle Microsoftiho Office365 oblibenym poskytovatelem mailovych sluzeb i pro firmy, a to vc. tech co uz dnes jako kritickou infrastrukturu oznacujeme. A reseni on-premise rovna se naklady navic, vc. treba i vyssich nakladu personalnich. Cloudove Office365 pak pouzivaji i nektere organy ustredni spravy. Prekopat to bude stat dost penez... ale chapu, vy rozumite jen te sve energetice a co je okolo nevidite ;-)
Aha, takže jste nepochopil ten sarkasmus ad iterace lidí. No tak nic. Ad Azure nyní CISA řeší hack na O365 a řeší se další zpřísnění podmínek pro CSP a to ty podmínky už teď mají přísně a ještě mají dedikovaný gov cloud.
Jinak nikdo netvrdí, že cloud je špatně, naopak cloud je skvělé řešení a nabízí mnoho scénářů jako zmíněné O365 a sem NÚKIB určitě nemíří. V tom nejsme vůbec ve sporu. NÚKIB podle mne míří s regulací na základní prvky jako energetika, vodárny, telco, doprava, aby jejich hlavní řídící systémy byly autonomní v ČR.
Ale nesplni to ten pozadavek o datech umistenych v CR, o kterem se tu basni jako podmince nutne. Rakousko, Nemecko ba ani Polsko tu podminku nesplni. Z pohledu infrastruktury je vse dostupne s rozumnou latenci, alejen ty data jsou fyzicky mimo republiku. Prectete si laskave i text vlastni aktuality, v nem to mate vysvetlene. Takovy vyklad zjevne mozny je a kam miri NUKIB netusite ani vy :-)
MarekIM: To, že je něco pro vás vzorový příklad, neznamená, že to nějak souvisí s tématem diskuse. Zprávička je o tom, že v případě krize znemožní navržený zákon využívat zahraniční cloudy. Přičemž jsem si jist, že core řídící systém jaderné elektrárny nevyužívá cloud ani když není krize, takže se jej to nijak netýká.
Aha, takže nový zákon míří na kritickou infra a tak nebudeme mluvit o kritických prvcích energetické sítě, protože vám se to zrovna nehodí. Jo to dává smysl. A ano nejsou, stejně jako další klíčové prvky, protože o tom to celé je, protože u nich nechcete nikdy dát "ruce z otěží" a potřebujete výhradní kontrolu nad celým tím systémem. Stejně jako to potřebujete pro další infra prvky.
MarekIM: Vy jste asi dost nechápavý, co? Vždyť jsem vám to vysvětloval. Není to proto, že se mi to nehodí. Je to proto, že se to netýká tématu, o kterém je článek. Jako klidně se tu můžete rozepsat o chovu slonů, ale o problematice využívání zahraničních cloudů to neřekne nic.
potřebujete výhradní kontrolu nad celým tím systémem
Jenže tu v případě mnoha kritických systémů dávno nemáme a mít nebudeme, ať se vám to líbí nebo ne.
Ten zákon se týká informačních systémů a telekomunikací, nespadá pod něj veškerá infrastruktura. A to je asi ten problém, že se míjíte s podstatou toho, čeho se zákon týká. Podobné principy (i když s daleko menšími požadavky na spolehlivost), jako u řídícího systému jaderné elektrárny, se používají třeba pro řízení chemických procesů v továrnách, pro řídící systémy letadel, pro zabezpečovací zařízení na železnici. A tam se cloud nepoužívá nikoli proto, že „nechceme dát ruce z otěží“, ale proto, že jsou tam požadavky např. dokazatelnost toho, jak se systém chová, na dobu odezvy apod. To cloud není schopen naplnit. A také není potřeba. Jsou to systémy, které jsou z hlediska množství možných stavů vlastně velmi jednoduché, k jejich řízení donedávna stačily (když to trochu přeženu) dřevěné páky a táhla. Cloud je přesný opak tohoto řešení – je to tak složitý systém, že už je mimo lidské schopnosti být nad tím systémem a řídit ho jako celek. Jenom tam nastavujeme určitá pravidla a doufáme, že s pomocí těch pravidel docílíme toho, aby se systém choval tak, jak chceme.
Takovéhle systémy máme, jsme na nich už teď závislí (a budeme čím dál víc), i když se vám to nelíbí. Jedním z takových systémů je třeba internet, elektrická rozvodná soustava se do takovéhoto systému překlápí. Vlastností těchto systémů je právě to, že když tam uděláme nějaký jeden dílčí zásah, nedokážeme domyslet, jaké důsledky to bude mít. A to je právě to, co se vám tu snažíme vysvětlit – že je vcelku jedno, že si napíšeme do zákona, že musí být kritické části na území ČR. Protože nikdo nedokáže domyslet všechny důsledky toho, kdybychom se od zahraničí reálně odstřihli. Akorát zkušenost s takovými systémy říká, že ta amputovaná část sama o sobě obvykle nepřežije, určitě ne ve stejně dobré kondici, jako když byla součást celku.
Tohle je zase sloh s plno spekulacemi. Úplně stejné námitky a v mnohem větší míže můžete mít pro zahraničí a hlavně se to ukázalo v C19, jak ty spolupráce fungovaly a jak všichni byli ponecháni svému osudu a jak trvalo měsíce, než se aspoň státy dohodly na nějaké základní politice a stejně to každou chvilku pořádně někdo měnil a házel do toho vidle. No nic.
Jaksi jste do toho hejtu na zahranici zapomel zakomponovat ego nasich politiku, ktere bylo tim zasadnim prispivajicim faktorem one nefunkcnosti preshranicni spoluprace. Treba na karlovarsku se zahranicni pomoc primo nabizela, ale jisty cechoslovak mel potrebu dokazovat, ze nikoho prece nepotrebuje a ze to zvladnem sami...
V době míru a klidu je vše růžové, ale když nastane problém, nemusíte se ke klíčovým službám nebo rezervám dostat.
Bylo to vidět na kauze s hmotnými rezervami nafty v Německu a jak nám Německo nechtělo uznat, že se jedná o naše nádrže (https://www.denik.cz/ekonomika/ceske-rezervy-nafty-ulozene-v-nemecku-podle-nemcu-nepatri-cesku-20150123.html).
A žádný stát by neměl chtít, aby jeho kritická infrastruktura a kritické zdroje a služby byly vázané na rozhodování a soudy v jiném státě, tedy pokud si chceme zachovat naší autonomii a suverenitu.
20. 7. 2023, 13:51 editováno autorem komentáře
Vy dokážete definovat, co to ta „naše autonomie“ a „naše suverenita“ je? Myslíte si, že úplnou autonomii opravdu máme? Myslíte si, že jsme ji vůbec někdy v historii měli? A myslíte si, že by nám byla k něčemu dobrá?
Jinak u lidí platí, že toho zvládnou daleko víc a větší krize, když se nespoléhají jenom sami na sebe, ale mohou se spolehnout i na někoho dalšího. Nevidím důvod, proč by to pro státy mělo fungovat jinak.
Samozřejmě, ta definice je známá ať již je to ve státovědě potažmo ústavním právu a ano jsme suverénní a autonomní stát. To je každý člen EU a nikdo z EU to nijak nerozporuje a naopak subsidiarita a svébytnost členů je jedním z pilířů od Maastrichtu a je takto EU prosazováno dokonce s ohledem na autonomii v době krizí. Ale vaše otázka je návodná už dle následujících otázek a v tomto duchu o tom můžeme vést nekonečné diskuze a nikdy nedosáhneme konsensu, protože si již dál sám odpovídáte.
To, co popisujete je spíše přáním otcem myšlenky, protože když půjde do tuhého, všechny země budou hájit svoje zájmy. Příklad s hmotnými rezervami nafty ukázal, jak v době naprostého klidu má stát problém a druhý stát od toho dává ruce pryč. Kdybychom ty rezervy akutně potřebovali, nemáme žádnou páku, jak se k nim dostat, protože to není v naší jurisdikci. A o tom to je, protože se tímto spoléháte na rozhodování jiné země a svoje kritické služby a zdroje tím podmiňujete.
Neumím představit, že by se např. Německo, USA, UK a další země takto vydaly do jiné země svojí kritickou infrastrukturu a staly se na nich životně závislé. A my jen proto, že jsme malinkatá zemička, tak máme jednat jinak? Právě naopak, protože jsme v historii byli obvykle v něčím područí a víme, jak jsme byli vydíratelní, tak bychom se měli snažit o udržení si autonomie právě v kritických službách.
A jak chcete zabezpecit, aby ta kriticka infrastruktura fyzicky umistena v Cesku byla doopravdy dostupna ze vsech siti v ramci zeme a za vsech okolnosti? :-) Donutite uplne vsechny poskytovatele sluzeb pro stat, aby mimo jine povinne peerovali se vsemi sitemi (protoze ani to dnes vsichni nedelaji), nebo mate jine magicke reseni? ;-) Ne, ono to fakt neni o tom, kde to bezi fyzicky, ono musite vyresit i to, jak se k tomu ty lidi dostanou... aneb podobne zjednodusujici uvahy maji vesmes urednic a snilci, co sami nemaji poneti o tom, jak internet i v Cesku funguje. Geolokace sama o sobe ten problem nezavislosti neresi.
Ale samozřejmě, že je to také o fyzickém umístění, protože potřebujete tyto služby a zdroje držet v naší jurisdikci, protože těžko budete něco rozhodovat na území jiného státu a právě aby se k tomu lidé dostali. Těžko budete zajišťovat přístup, když vám uříznou hranice jako za C19 a každý stát si to rozhodoval sám a po svém. a nikdo s jeho rozhodnutím nemohl vůbec nic dělat. A uměl si někdo před C19 představit, že se v Evropě uzavřou hranice a bude se horko těžko jednat o každé výjimce?
Úplně totéž se může stát u jakékoliv služby nebo zdroje, telekomunikace nebo nafta, kterou jsme jako hmotnou rezervu nemohli z Německa dlouho dostat. V době krize nevíte, co jiné státy udělají, jaká zavedou omezení a byla by naprostá hloupost zbavit se svébytnosti a spoléhat se na rozhodování cizí země. Proto je fyzické umístění zásadní.
Tak ono i u veci na nasem uzemi se tou jurisdikci ridit musite a rozhodne to neni dnes tak, ze by mohl stat za nekym prijit a k necemu ho donutit. I po svych dodavatelich muze stat chtit jen to, co ma zakotveno ve smlouvach, pripadne v zakonech - a ani o chlup vic. Predstava, ze stat muze vyslat ozbrojene komando a vynutit si cokoliv navic je smesna, to by fungovalo mozna v Rusku.... ale ne u nas.
Ta nafta je mimochodem fakt dost blbej priklad - to nebyl spor mezi dvema staty, ale problem byl ten samotny dodavatel sluzby, co krachnul. Stejny incident se ale muze stat i s dodavatelem v Cesku a lusknutim prstu se muzete ocitnout ve stejne situaci - protoze stat ty skladovaci kapacity sam nevlastni, ale pronajima si je od soukromych firem. Blbej priklad jsou koneckoncu i ty hranice - s C19 se sice omezil volny pohyb osob, ale to fakt neznamenalo, ze pres ty hranice nemohl projit nic a nikdo.
A zadne hranicni firewally (ala "celnice"), pokud jde o preshranicni datove toky jednotlive staty na pude EU fakt nemaji, to si pletete s Cinou :-) Ona ta infrastruktura je vesmes soukroma a diverzifikovana tak, ze neco takoveho zaridit je fakticky primo nemozne. I kdybyste chtel jen prekopat kabely na hranicich, tak to nebude uloha uplne trivialni, uz treba jen proto, ze byste takhle musel prekopat ty kabely ze vsech smeru, nejen na hranici dvou konkretnich statu... ono realne si nejspis ani nevsimnete toho, ze se nejaky kabel prekopne (coz se obcas deje), protoze se provoz proste preroutuje jinudy.
To jste jen to nepochopil, jak s tou naftou tak C19. Jak jsme psal, u C19 si to každý řešil po svém a ty výjimky, kdy někdo mohl/nemohl překročit hranice byly všude jiné a v čase se neustále měnily. Takže v době mírového stavu jsme se všichni ocitli v chaotickém chování jednotlivých zemí a nikdo nevěděl, jaká omezení daný stát stanoví a zdali budou druhý den ještě platit. A nikdo z jednotlivých zemí, dokonce ani EU neměl žádnou možnost zvrátit rozhodnutí jednotlivých zemí a státy řešili jen svoje zájmy a takové podmínky, které jim vyhovovaly. A i tak se v čase pořád měnily.
Stejně tak s tou naftou jste to opět nepochopil, protože s ohledem na civilní povahu sporu český stát mohl udělat jen to, že mohl jít k civilnímu soudu a neměl sebemenší páku, jak se ke zdrojím dostat než čekat na rozhodnutí soudu nebo na mimosoudní dohodu s insolvenčním správcem. Být v akutní krizi daného zdroje, byli bychom vydáni na milost a nemilost rozhodování institucí jiného státu.
Na našem území máme mnoho právních instrumentů, jak to řešit nouzový stav, zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních v době nouzového stavu, legislativní nouze a další krizové zákony, kdy vláda například může omezit případně zasáhnout do vlastnického práva. Aniž bychom tady museli nekonečně diskutovat o Ústavě a právním státě, jak očekávám, že byste namítal. Tohle jsou zcela standardní postupy ve všech zemích v době krize a jsou harmonizované. právě kvůli krizím a kvůli tomu, že se očekává autonomní rozhodování jednotlivách zemí a že se ty země uzavřou. Ale i tak některé země jdou výrazně nad rámec a mají podmínky ještě přísnější než my, třeba Německo.
Jinak o žádných "hraničních fw" jsem nic nepsal, jen jste nepochopil, že rozhodovací možnosti toto státu končí na jeho hranicích a neumíte si představit, že ta omezení mohou mít různou podobu. A podstatou je, že v cizím státě s tím nic neuděláte viz výše.
C19 si to každý řešil po svém a ty výjimky, kdy někdo mohl/nemohl překročit hranice byly všude jiné a v čase se neustále měnily.
Ano, a to byla chyba. Snad jsme se z toho poučili.
Stejně tak s tou naftou jste to opět nepochopil
Ale pochopil.
Být v akutní krizi daného zdroje, byli bychom vydáni na milost a nemilost rozhodování institucí jiného státu.
Ale vy nechápete, že na milost a nemilost institucí jiných států jsme vydáni stejně. Proto si Rusko mohlo dovolit zaútočit na Ukrajinu, protože mu prostřednictvím ropy a plynu byly mnohé státy vydány na milost a nemilost. A proto se po po Ruském útoku evropské státy snažily z této závislosti vymanit – a přesměrovat tu závislost na jiné státy.
Na našem území máme mnoho právních instrumentů
Ale nemáme tu dostatečné zdroje ropy ani plynu. Český stát může rozhodovat jak chce, ale ropu tím na území ČR nepřičaruje.
Jojo, ČR není UAE, a proto Státní hmotné rezervy nemají cenu, protože jeden pán přišel na to, že po nějaké době dojdou. Takže díky jeho objevu zrušíme SHR, protože to nemá cenu, když nejsou napořád, tak se na to vykašleme. Pane pochopitelně žádný scénář není neprůstřelný, ale právě proto se snažíte minimalizovat rizika, protože kdyby nám někdo před pár lety řekl, že se celá Evropa zavře, tak by mu nikdo nevěřil a myslel si, že je to blázen. On tomu nikdo nevěřil ani ve chvíli, když v únoru 2020 klepala pandemie přímo na naše dveře.
Ale stalo se a měsíce jsme řešili a nakupovali za šílené peníze předražené roušky a respirátory, řešili dopravu, protože hranice byly zavřené, tak fungovala fakticky jen letecká a protože jsme tady v ČR nic neměli a díky lidem jako vy jsme si mysleli, že to přeci v ČR nepotřebujeme. Díky lidem jako vy SHR byly vybrakované, protože podobní lidé rizika bagatelizovali. Stejně by to dopadlo, kdybychom neměli v době krize na našem území třeba tu naftu aspoň na kriticky nutnou dobu, než šok z krizového stavu se sníží, stejně jako v březnu, dubnu 2020. Ale co bych vám to tady psal, abyste si zase tahal další demagogický výklad a podsouval mi další vaše fabulace, protože podle vás SHR jsou zbytečné, kritická infra na našem území není potřeba a vše můžeme klidně třeba outsourcovat jinam do jiných států. Jen doufám, že jsme se poučili a lidé jako vy nebudou už mít vliv a nebudeme si opakovat tu drahou lekci s C19.
22. 7. 2023, 00:20 editováno autorem komentáře
Státní hmotné rezervy nemají cenu, protože jeden pán přišel na to, že po nějaké době dojdou.
Já jsem ale nic takového nenapsal. Já jenom tvrdím, že nejsme a nemůžeme být zcela nezávislý na okolních státech, ani v době krize.
právě proto se snažíte minimalizovat rizika
Jistě. Jenže minimalizace rizik znamená zamyslet se nad tím, jaký dopad by mohli mít různé situace na kritickou IT infrastrukturu, a pak vymyslet, jak se proti tomu nejlépe chránit. „Nebudeme používat zahraniční cloudy“ není technické řešení ochrany, je to jen nacionalistická propaganda.
Ale stalo se a měsíce jsme řešili a nakupovali za šílené peníze předražené roušky a respirátory, řešili dopravu, protože hranice byly zavřené, tak fungovala fakticky jen letecká
Jinými slovy se ukázalo, že zavření hranic v době krize není dobrý nápad. Takže jak se budeme chystat na další krizi? Naplánujeme zavření hranic. Už jednou se to ukázalo jako hloupý nápad, tak proč to nezopakovat, že?
podle vás SHR jsou zbytečné, kritická infra na našem území není potřeba a vše můžeme klidně třeba outsourcovat jinam do jiných států
Kdybyste měl skutečné argumenty, asi byste mi nemusel podsouvat věci, které jsem nikdy netvrdil.
Jen doufám, že jsme se poučili a lidé jako vy nebudou už mít vliv a nebudeme si opakovat tu drahou lekci s C19.
Já doufám, že jsme se poučili a lidé jako vy nebudou už mít vliv a nebudeme si opakovat tu drahou lekci s C19. Protože už se ukázalo, že zavírat hranice uvnitř EU ničemu nepomůže, jenom to napáchá škody. Protože EU už je uvnitř (naštěstí) dost provázaná a spoléhá na vzájemnou spolupráci a přerušení těchto vazeb nikomu nic nepřinese, jenom to škodí.
Naposledy, protože se už jen přehujeme a ani jeden z nás pohled nezmění a už je to jen ztráta času.
Skutečné argumenty jste něměl vy, protože stále jen píšete obecné fráze, že jsme na někom závislí. Ano to bude platit vždy a všude a pro každého. Jen vy s tím, že netěžíme ropu bagatelizujete význam SHR.
Ad cloud. Nejvíce utažené regulace mají ti, odkud ty cloudové služby jsou, tedy USA s dedikovanými gov datacentry. Neplatí to jen pro DoD, ale pro kritické systémy pro energetiku a další utilities a státní instituce. CISA v tomto nastavila velmi přísné podmínky na provoz v cloudu a ke všemu aktuálně řeší díky hacknutí O365 do gov další zpřísnění regulací pro CSP pro provoz cloudu pro státní instituce. V Evropě je nejdál asi NCSC, mají jejich Goverment Framework pro cloud a postup na vyhodnocování vhodnosti nasazení cloudu pro gov systémy. Ano, mají výhodu, že tam ty DC fyzicky mají. Stejně jako Německo, které připravuje něco podobného. Ale všude dochází ke zpřísnění včetně specifických požadavků na lokalitu služeb.
Příklad s SHR ukazuje, že všechny státy, je jedno jestli členové EU nebo mimo EU, mají tento koncept pro krize implementovaný. Nijak to není proti spolupráci, jen se jedná o decentralizovaný model. EU není federace, takže nemůže mít nějaký centralizovaný model řízený v době krize federální vládou jako v USA. Až bude EU federace, bude to něco jiného. Ale je nesmysl subsidiární rozhodování nazývat nacionalismem. Pokud si EU země samy vyhodnotí rizika jako vysoká, tak v rámci subsidiarity ať si je regulují. Je to základní pilíř EU.
Ad C19 - My jsme nepřikazovali Němcům zavřít hranice, ani Italům, Američanům. Rozhodli se sami a vy tvrdíte, že by příště jednali jinak. Na základě čeho? Ona EU a USA a další přijaly nějaký zákon po C19 toto zakazující? Nebo jste si to jen vycucal z prstu? Samozřejmě, že se nic nezměnilo, naopak po útoku Ruska se situace ještě zhoršila a kdyby došlo na lámání chleba, zopakujeme si historii. Jen nyní na to máme být připraveni. Nikdo tady nerozporuje spolupráci ani využití cloudu pro scénáře vhodné v době míru a klidu. Ale máme počítat s kritickými scénáři, dokonce s těmi, co si teď myslíme, že nikdy nenastanou, a snažit se vytvořit si takovou autonomní infrastrukturu, abychom alespoň po nezbytně nutnou dobu dokázali fungovat nezávisle.
Vy ale zrovnatak bagatelizujete, treba rizika spojena s tim, jak SHR realne dnes funguje. A do tech jejich smluv ani vy nevidite, protoze verejne ze strategickych duvodu nejsou. A samozrejme, ze v takovem prostredi se pripadne prusvihy kolem smluvnich dodavatelu tech rezerv lepe tutlaji :-) A vy pakmuzete naivne verit tomu, jak skvele to funguje... navzory par kiksum, co na verejnost utekly.
A ani Microsoft fakt nebude stavet DC v Cesku, pokud jim samotnym to nebude davat ekonomicky smysl. Ze prijdou o par zakazniku? No pokud naklady na splneni tech zakonnych pozadavku prevysi vynosy z takovych sluzeb, tak se na to samozrejme vykaslou a zakaznici at teda jdou kam chteji, kdyz se jim DC v Nemecku ekluje. Cesko fakt neni stredobod vesmiru. Srovnavat se ani v tomhle s Nemeckem nemuzeme, nas lokalni trh zas tak velky neni. A predstava, ze soukroma firma bude bezmezne skakat, jak stat piskne je zcestna sama o sobe.
SHR ale ty sklady nevlastni. Ma smlouvu se soukromou fimou, jen nejaky papir a nic vic. A nikdy nevite, co se v te firme prihodi. Taky se vam muze stat, ze firma sve potize vyresi tak, ze ty uskladnene zasoby rozproda a pak se posle do konkurzu... na papire sice tu naftu SHR mit stale budou, ale nadrze budou fakticky prazdne. A neudelate s tim vubec nic.
SHR tak jak jsou pojate dnes proste prinasi nova rizika, protoze ty rezervy jsou z pohledu SHR jen na papire, nemaji to ve svych skladech - coz je pro urad jiste pohodlnejsi a mene pracne. Ale obcas se ty veci ze soukromeho skladu ztrati, viz napr. Fruta Lednice a konzervy z rezerv, co meli byt na sklade pan podnikatel smele prodal a prachy pouzil pro sebe. Nastesti je zirovna nikdo nepotreboval, ale kdyby nedejboze zrovna jo, tak vas ze SHR nakrmi leda kusem papiru ;-)
Situace byla různá i v jednom státě. Je hodně naivní myslet si, že virus bude respektovat čáry na mapě. Pravidla mohou být třeba také nastavena způsobem „pokud je podíl nakažených v daném správním obvodu > X, zavádí se pravidlo A, pokud vzroste nad Y, zavádí se pravidlo B“ atd. Virus samozřejmě nebude respektovat ani hranice okresů, ale pořád dává daleko větší smysl přizpůsobovat pravidlo tomu, co se děje na území okresu nebo kraje, než to průměrovat za celé Německo nebo Francii. Ostatně ona i ta pravidla ve státech nebyla jednotná, v Německu měli různé spolkové země různá pravidla, u nás se to někdy lišilo po krajích nebo snad dokonce po ORP.
Instrumenty krizoveho zakona ale take nejsou bezbrehhe a jsou podmineny naslednou nahradou. A tam vas zase mj. limituji financni prostredky, co mate k dispozici. Takze limitace tam jsou taky a par uziti krizoveho zakona to ostatne uz prokazalo - vc. toho, ze slapnout vedle taky jde (treba kauza zabavenych rousek v Lovosicich, kdyz tak rad vzpominate na C19) a pak se z toho blbe vybrusluje...
U tradicnich telefonnich siti toto zajistit a vymahat muzete pokud k tomu mate pravni ramec. Delaji to i zeme ktere nazyvame rozbojove.Protoze aspon bude fungovat spojeni uvnitr statu.
Nejedna se jen o prevenci prusvihu na kabelech pres hranice statu, ale i moznost utoku na zahranicni ustrednu ktera zpracovava domaci signalizaci z nasi zeme.
Vemte si se kdyz je nejhur NOCak vola telefonem. Tady by v pripade krize neslo ani tohle.
21. 7. 2023, 12:23 editováno autorem komentáře
Dobře, moje chyba – neměl jsem se ptát, zda to dokážete definovat, ale jak ta definice zní.
Myslím, že EU je dobrá ukázka toho, že je pro všechny lepší, když země hájí zájmy EU a ne svoje zájmy. Už se to mnohokrát prokázalo a snad to vidí čím dál víc lidí.
Životně závislí na jiných zemích jsme dávno. Nejsme potravinově soběstační, elektrická energetická soustava je provázaná s okolními státy. A ta nafta, o které pořád píšete, by se z těch hmotných rezerv vyčerpala, i kdyby nádrže byly u nás – a na našem území nedokážeme vytěžit tolik ropy, aby to pokrylo naši spotřebu.
Ne, státy jsou i v kritických věcech závislé na jiných státech, je to úplně běžné. Akorát teď Rusko některým lidem v EU otevřelo oči, že není být dobré závislý na státu, který nás považuje za nepřítele. (Akorát si pořád nechceme připustit, že i Čína nás považuje za nepřítele, akorát asi trochu jiným způsobem, než Rusko – naštěstí pro nás.)
Mícháte hrušky a jablka jako potrevinová soběstačnost vs. krizový stav. Celou dobu se tu bavíme o krizovém stavu a jeho překonání a vy do toho vtáhnete potravinovou soběstačnost nebo totální haluz s těžbou nafty na našem území. Státní hmotné rezevky neexistují, aby nám zajistily navěky soběstačnost. Jsou proto, abychom překonali určitý krizový interval a získali jsme čas. Totéž platí pro ostatní kritickou infrastrukturu, prostě abyste získal čas a mohl jednat rychle, bez zprodlení a překonal krizovou situaci. Nic víc na tom není k diskuzi.
Takže už jste pochopil, že autonomie není nějaká absolutní hodnota. Píšete „abychom získali čas“, přičemž jste si dal dost pozor na to, abyste nespecifikoval, jak dlouhý ten čas má být. Jestli se počítá ve dnech nebo v letech. Mimochodem, ruská válka na Ukrajině trvá už přes rok.
Vaše představa, že odpojením od internetu bychom získali nějaký čas, je naivní. Mimochodem, Základní registry, na kterých mají záviset všechny ostatní systémy veřejné správy, mají několik vícehodinových odstávek za rok. Použití principů cloudových technologií by byl výrazný krok vpřed.
O žádném odpojení od internetu jsem nic nepsal, pouze o tom, že se k některým službám nemusíte v době krize dostat. A neustále podsouváte nějaké vaše konstrukty. Ani jsem nepsal nic o tom, že autonomie je absolutní hodnota. Ani jsem si nedával pozor na žádný čas, jak tady fabulujete, protože jsem netušil, že si to zase vytáhnete z paty za pseudoargument.
Pochopitelně distribuovaná architektura kombinující do sebe jednotlivé prvky je zcela v pořádku a pro vybrané scénáře je ok, ale pro některé je zcela nevhodná. A rozhodně bychom neměli kritickou infra v základních službách přenášet mimo naše uzemí, abychom v krizové chvíli byli závislí na rozhodování třetí strany No nic, tohle je dokola a o ničem.
Když víte, že za současné situace byste se k některým službám nedostal, má to dvě možná řešení – buď se bez těch služeb obejít, nebo zařídit, abyste se k nim dostal. Třeba SHM jsou právě příklad toho druhého způsobu řešení. ČR se nerozhodla, že se v době krize musí obejít bez nafty, místo toho ji má v rezervách, aby se k ní dostala i v době krize.
Je fajn, že už jste pochopil, že autonomie není absolutní hodnota. Tím pádem tvrzení „přišli bychom o autonomii“ je nesmysl. Maximálně můžete říkat, že by se autonomie snížila – a pak právě musíte zkoumat, co ji snižuje víc a co méně.
A rozhodně bychom neměli kritickou infra v základních službách přenášet mimo naše uzemí, abychom v krizové chvíli byli závislí na rozhodování třetí strany No nic, tohle je dokola a o ničem.
Ano, když jenom opakujete své výchozí tvrzení, bez toho, že byste to podpořil nějakými argumenty, je to dokola a o ničem.
Proč to tedy neděláme s naftou stejně, jako to navrhujete s kritickou IT infrastrukturou? Tedy proč nepočítáme s tím, že v době krize naftu mít nebudeme a neorientujeme se třeba na koňskou sílu?
Jenze to, ze se k tem sluzbam obcane nedostanou se muze stat navzdory tomu, ze vynucene pobezi na uzemi CR. Porad jste odkazan na rozhodovani treti strany (soukromych provozovatelu siti) a jejich propojovaci politiku. A jakekoliv teoreticke narizeni od statu z druhe strany znamena povinnost statu uhradit naklady s tim spojene. A ted tyhle veci samozrejme nikdo neresi... a v pripade datovych siti to neni jako u te vasi energetiky, kde si jen virtualni dodavatele hraji nad jednim fyzickym dratem. Ty datove site jsou oddelene az do urovne fyzickeho media. A operatoru, co poskytuji sluzby je spousta. A vyresit tohle je slozitejsi nez befel o zakazu zahranicnich cloudu, ktery ale sam o sobe proste bude nefunkcni paskvil.
Ted je otazka jak tu definici postavite a jak autonomii definujete. Samozrejme ze ji nebudeme mit absolutni. Ale to aby sluzby kriticke infrastruktury fungovaly nezavisle na okolnich statech je zaklad. Nez to ministerstvo pravdy a CTU zaclo ignorovat, tak necelych 20 let nas vnitrni telefonni provoz byl nezavisly na sluzbach za hranicemi.
Dovolím si jeden ilustrační příklad: před rokem a půl napadlo Rusko Ukrajinu - a i Česko se zapojilo do pomoci, spočívající v provozu důležitých internetových (infrastruktyrních, státních, bankovních, atd...) služeb z Ukrajinského zahraničí.
Je hloupé trvat na umístění v rámci kterékoliv země - důležité je, aby služby byly stále bezpečně provozované a dostupné. Skoro tak hloupé, jako mít všechno v cloudu.