IPTV kraluje českým domácnostem, je to hlavní typ příjmu televizního signálu

10. 2. 2025

Sdílet

Televize, hokej, televizní ovladač Autor: Lupa.cz s využitím DALL-Eití

Aktuálně nejpoužívanějším hlavním typem příjmu TV signálu v České republice jsou IPTV a kabelové služby. Využívá je 46 % domácností, v posledních letech tento způsob distribuce roste na úkor ostatních platforem.

Uvedla to Asociace televizních organizací (ATO) ve své souhrnné zprávě za rok 2024. Pozemní vysílání „přes anténu“ využívá jako hlavní typ příjmu 41 % domácností a satelit pouze 13 %. 

Protože IPTV umožňuje zpožděné i zpětné sledování odvysílaných pořadů, zvyšuje se podíl takzvané odložené sledovanosti na celkovém počtu diváků. Dodatečná sledovanost během tří dnů od živého vysílání už loni tvořila 11,1 % z celkové sledovanosti.

Z výsledků Kontinuálního výzkumu ATO, v rámci kterého se za rok dotazuje více než 12 tisíc českých domácností, vyplynulo, že televizní pořady sleduje 92 % českých domácností. Alespoň jeden funkční televizor s příjmem TV signálu vlastní 87,4 % českých domácností. 

Další 4,2 % domácností sice nemá televizor s příjmem televizního signálu, ale pořady sledují na počítači, tabletu či mobilu. Televizor tak každopádně zůstává nejběžnější mediální zařízení v českých domácnostech i přes rostoucí penetraci dalších digitálních zařízení, jako jsou notebooky (65 % domácností), tablety (32 %) či smartphony (82 %).

Stále více domácností také deklaruje, že alespoň jeden z jejich televizorů je připojený k internetu: v roce 2024 to bylo již 57 % domácností. Připojením k internetu disponuje 86 % tuzemských domácností.

„S rozvojem moderních technologií se sice rozšiřují způsoby, jakými lidé konzumují video obsah, ale televizor jako primární zařízení pro sledování televize stále dominuje. Neustále se zlepšují technické parametry televizorů v českých domácnostech (velikost, rozlišení obrazu, konektivita) a data Kontinuálního výzkumu ukazují, že rostoucí procento českých domácností je ochotno platit si za nadstandardní možnosti sledování televize a videoobsahu,“ poznamenal jednatel ATO Michal Jordan.

Žádný z pořadů nepřekonal mimořádný úspěch finálového zápasu Mistrovství světa v hokeji 2024. Triumf českého národního týmu, korunovaný ziskem zlatých medailí, se stal nejsledovanější televizní událostí roku. Finálový zápas Švýcarsko – Česko 26. května 2024 průměrně sledovalo 3,5 milionu diváků na televizorech a dalších čtvrt milionu na počítačích, tabletech a chytrých telefonech.

Tradičně se mezi nejsledovanějšími tituly roku objevily také vánoční pohádky. Premiéru pohádky Tři princezny sledovalo na ČT1 2,4 milionu diváků v cílové skupině 4+ (share 53 %). Vedle nových pohádek ale neztratily na popularitě ani další tradiční kousky, například pohádku Anděl Páně 2 sledovalo 2,1 milionu diváků starších čtyř let. Rekordní úspěch zaznamenala také Televize Seznam, kde si pohádku Tři oříšky pro Popelku našlo v průměru 722 tisíc diváků.

Diváci z cílové skupiny 15+ strávili v roce 2024 největší procento času s dramatickými pořady (seriály a filmy). S odstupem následuje zábava, zpravodajské, sportovní a dokumentární pořady.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).