Průměrný čech dá za kulturu 3000kč ročně - to dělá 30mld kč ročně. [1]
Rozpočet ministerstva kultury je 15mld kč a řekněme, že 80% skutečně použije na dotace kultuře, což dělá 12mld kč.
Praha rozdělí 368 milionů[2]. To je cca 400 kč na obyvatele. Praha je bohatá, takže nejspíš dá víc na obyvatele než je reálný průměr toho, co dají menší obce a jiné kraje. Za celou ČR tak tyto dotace dělají 4mld kč.
Součet dotací a toho, co utratí lidé je tedy 46 mld. Dotace tvoří 1/3. Většina kultury se tudíž uživí i bez dotací.
Stačí takhle?
[1] https://www.divadelni-noviny.cz/za-kulturu-utratime-3000-kc-rocne
[2]https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/praha_rozdelila_kulturni_dotace_ve_vysi.html
No já myslím, že taková filmová laboratoř pod NFA by dávala smysl, ale také nevím, jestli by o ni stáli a jestli by na její provoz měli prostor a peníze.
A pokud jde o směrnici na bezúplatný převod a efektivní hospodaření, silně pochybuji, že něco takového někde funguje.
14. 6. 2022, 14:38 editováno autorem komentáře
Takže by se to třeba převedlo na Národní filmový archiv a studio by se někam přestěhovalo, aby nezabíralo prostory v budově ČT?
Třeba - pokud tedy o to bude NFA (nebo kdokoli jiný) stát. Nemyslím si, že by vedení ČT tu laboratoř chtělo rušit z nějakého zvráceného kazisvětského rozmaru, takže by neměli mít problém s tím, když to převezme někdo jiný. Aspoň pokud právníci nepřijdou s tím, že by bezúplatný převod vybavení a materiálu odporoval nějaké směrnici o efektivním hospodaření.
Takže se buď najde někdo jiný, kdo to zaplatí, nebo to skončí, stejně jako skončila spousta jiných aktivit, které už nikdo nechtěl financovat.
Takže by se to třeba převedlo na Národní filmový archiv a studio by se někam přestěhovalo, aby nezabíralo prostory v budově ČT?
Podpora české filmové tvorby je ale něco jiného než podpora technologie natáčení na klasický film.
"Film" je trochu nešťastný termín, protože představuje tenký pás a to už přímo nepasuje na polovodičové archivační metody. To by bylo lepší: "Podpora české kinematografické tvorby".
To ale pořád ignorujete ten zásadní problém, že požadujete, aby provoz kompletně platila ČT, která to pro svou vlastní novou tvorbu nepotřebuje prakticky vůbec. Nanejvýš nepřímo, když se podílí na produkci nějakého filmu (a ani tam ne vždy), ale co z vlastní tvorby ČT se dnes točí na film? Je to smutné, ale ČT si tuhle formu dobročinnosti za současné situace, kdy jí nezadržitelně klesají reálné příjmy a naděje na zlepšení je mizivá, už nemůže dovolit. Takže se buď najde někdo jiný, kdo to zaplatí, nebo to skončí, stejně jako skončila spousta jiných aktivit, které už nikdo nechtěl financovat.
Zrovna podpora české filmové tvorby patří mezi zákonné úkoly ČT
Podpora české filmové tvorby je ale něco jiného než podpora technologie natáčení na klasický film. A i když se to tradicionalistům nelíbí, ty dvě věci spolu souvisejí čím dál méně.
Tak to ale není, to jste špatně pochopil. ČT ze zákona dělá program (y) v celé šíři a spektru pro obyvatele ČR. To je dáno zákonem. Myšlenka platit jen to, na co se dívám, je stará a v podstatě je to princip on-demand televize. Tento systém ale nikde nefunguje tak, aby se vyplatilo jej provozovat právě v té šíři a rozsahu, o kterých mluvíme. Takže ano, vy platíte také za to, co vás nebaví sledovat, stejně tak jako jiní zase platí to, co zajímá vás a oni to vidět vůbec nechtějí. Je to stejné, jako byste tvrdil, že chcete silnici jen z místa A kde bydlíte, do místa B, kde pracujete a kam jezdíte. A ostatní cesty vás nezajímají a ať je platí někdo jiný. Nebo byste mohl chtít platit jen tu nemocnici, do které chodíte.
No vidíš a já přitom dotuji divadla, abys právě ty mohl koupit lístek za lidovou cenu, víš, že velká část našich divadel se pouze z lístků neuživí? Proč mám já platit tvoji zábavu?
Zrovna podpora české filmové tvorby patří mezi zákonné úkoly ČT, nikoliv pouze a jen zpravodajství.
Nežijeme ve společnosti, kdy si platíš pouze co využíváš, ale peníze se rozdělují mezi jednotlivé agendy bez ohledu, jestli to zrovna ty využíváš či nikoliv, solidární systém se tomu řiká. Pokud se ti nelíbí, můžeš se odstěhovat, ale argumentovat tím, že zrovna ty to nevyužíváš, tak to zakážeš využívat všem ostatním je dost sobecký argument.
Ať si Česká asociace kameramanů místo protestů vezme filmovou laboratoř pod svá křídla a hradí její provoz ze svých příjmů.
Proč já mám jako koncesionář platit poplatky na nějakou laboratoř?
Já mám platit za nezávislou zpravodajskou činnost ČT.
Zábava ať je klidně komerční, lístky na kulturu tedy do kina platím, do divadla platím, na koncerty platím... tak proč mám dotovat vznik spousty pořadů, které nesleduji? Zaplatím si jen to, na co se chci podívat.