Vrácení ani to, aby knihy nebyly dále užívány a šířeny, není knihovna schopna samozřejmě zajistit ani u knih papírových. Neřekl bych, že půjčováním v knihovně vzniká pohodlnější cesta – pokud někdo nedokáže najít ukradenou knihu na internetu, jak jste psal, tuplem ji nedokáže ukrást při půjčení z knihovny. A když se někdo rozhodne tu knihu ukrást a zveřejnit, může si jí normálně koupit – dostupnost v knihovně pro něj nepředstavuje nějaké zásadní zlepšení situace. Naopak dostupnost v knihovně je pro něj vlastně konkurencí.
Co se týče zábran a porušování zákonů, problém je, že v ČR se 10 milionů lidí chová k zákonům tak, jako by patřili k horním deseti tisícům a byli to právě oni, kdo bude z porušování zákonů těžit.
Rozsudek se týká půjčování e-knih, knihovna přitom samozřejmě není schopna zajistit"vrácení", tedy to , aby knihy nebyly dále užívány či šířeny.
Ve skutečnosti tak vzniká další pohodlná cesta pro krádeže knih úro ty, kdo je nejsou schopni nalézt na úložištích typu uložto´.Ve specifických podmínkách velmi malého knižního trhu v Čechách, kde téměř nikdo nemá zábrany si knihu stáhnout "zadarmo"/ukrást/, to bude znamenat, že některé náročnější tituly s menším počtem potenciálních zákazníků ochotných zaplatit za vlastnictví papírové čí eklektronické knihy, prostě nebudou vycházet, protože se nezaplatí překlad, autorská práva , náklady na grafickou upravu atd.
Z audio CD není problém zlikvidovat vše. Stačí tu placku vrazit do běžného jezevčíka a analogový signál z výstupu pro sluchátka pustit do počítadla s kvalitní zvukovou kartou, která umí nahrávat ve formátu 192 kHz/24 bit. Vhodný SW je Adobe Audition do verze 3 včetně, ve vyšších už je zablokována možnost úpravy křivky. Pak stačí projet špičky signálu a pokud jsou zvlněné, tak to zvlnění srovnat. Dále se aplikuje filtr proti šumu, (opatrně, je nutno citlivě dávkovat!), případně se zvuk jemně oživí použitím ekvalizéru a ve finále se výsledek zkomprimuje na CD formát. Ochrany i identifikační data z nahrávky zmizí a digitální výsledek se od digitálního originálu liší natolik, (nikoli poslechově, ale skladbou dat), že je vyloučeno zjistit, z jakého zdroje byla kopie pořízena. Je samozřejmé, že takto získanou placku lze bez problémů kopírovat dál.
Co se týče audiovizuálního obsahu, tak z vlastní zkušenosti můžu doporučit ochranu pomocí sociálního DRM. Což funguje tak, že do díla je vložena skrytá jednoznačná identifikace kupujícího a jinak to uživatele nijak neomezuje - může ho volně používat, dokonce i kopírovat jak mu je libo. Akorát, kdyby takto chráněný obsah "unikl" na Internet, je velká pravděpodobnost, že mu přijde předvolání k "podání vysvětlení", kde se ho jenom zeptají jestli o tom něco neví...
Výhodou je, že poctivého uživatele to nijak neomezuje a naopak nepoctivého to odrazuje od dalšího kopírování, kdy to zkopíruje opravdu jen třeba rodině, ale ne už kolegovi v práci, protože nemá jistotu, že ten by to nešoupl na uloz.to a on by pak musel vysvětlovat jak se to tam dostalo.
Navíc tam funguje i ten psychologický efekt, že jako "anonymní uploader" si člověk dovolí cokoliv. Ovšem, pokud už ví, že i majitel práv ví, že tohle tam pravděpodobně šoupl Jan Nováček, Ulice 13, Město, tak si prostě tohle nedovolí.
Kdo je tu pro koho? Obchodník pro zákazníka, nebo zákazník pro obchodníka? Pravidlo č. 1: Náš zákazník, náš pán! Pravidlo č. 2: zákazník se, když není totální lempl, bez obchodníka obejde. Obchodník bez zákazníků chcípne hlady. Nechceš prodávat? Fajn, seženu si to jinde zdarma, já ušetřím a ty se jdi pást!
To je úplně jednoduché: za ty peníze, co za půjčení e-knihy chtějí, to nemůže fungovat. A je to jako s muzikou (to se už mohli poučit) - vyšlo poslední album Leonarda Cohena, tak jsem to chtěl koupit. Možnost 1: iTunes - nemám iDevice, takže nic, možnost 2: web s mp3, ovšem nápis "not available in your region".
Takže klik, klik, klik a mám stažené mp3 zdarma. Jo, chtěl jsem to koupit, ale když to nejde...