To je úplně jednoduché: za ty peníze, co za půjčení e-knihy chtějí, to nemůže fungovat. A je to jako s muzikou (to se už mohli poučit) - vyšlo poslední album Leonarda Cohena, tak jsem to chtěl koupit. Možnost 1: iTunes - nemám iDevice, takže nic, možnost 2: web s mp3, ovšem nápis "not available in your region".
Takže klik, klik, klik a mám stažené mp3 zdarma. Jo, chtěl jsem to koupit, ale když to nejde...
Vrácení ani to, aby knihy nebyly dále užívány a šířeny, není knihovna schopna samozřejmě zajistit ani u knih papírových. Neřekl bych, že půjčováním v knihovně vzniká pohodlnější cesta – pokud někdo nedokáže najít ukradenou knihu na internetu, jak jste psal, tuplem ji nedokáže ukrást při půjčení z knihovny. A když se někdo rozhodne tu knihu ukrást a zveřejnit, může si jí normálně koupit – dostupnost v knihovně pro něj nepředstavuje nějaké zásadní zlepšení situace. Naopak dostupnost v knihovně je pro něj vlastně konkurencí.
Co se týče zábran a porušování zákonů, problém je, že v ČR se 10 milionů lidí chová k zákonům tak, jako by patřili k horním deseti tisícům a byli to právě oni, kdo bude z porušování zákonů těžit.
Kdo je tu pro koho? Obchodník pro zákazníka, nebo zákazník pro obchodníka? Pravidlo č. 1: Náš zákazník, náš pán! Pravidlo č. 2: zákazník se, když není totální lempl, bez obchodníka obejde. Obchodník bez zákazníků chcípne hlady. Nechceš prodávat? Fajn, seženu si to jinde zdarma, já ušetřím a ty se jdi pást!
Co se týče audiovizuálního obsahu, tak z vlastní zkušenosti můžu doporučit ochranu pomocí sociálního DRM. Což funguje tak, že do díla je vložena skrytá jednoznačná identifikace kupujícího a jinak to uživatele nijak neomezuje - může ho volně používat, dokonce i kopírovat jak mu je libo. Akorát, kdyby takto chráněný obsah "unikl" na Internet, je velká pravděpodobnost, že mu přijde předvolání k "podání vysvětlení", kde se ho jenom zeptají jestli o tom něco neví...
Výhodou je, že poctivého uživatele to nijak neomezuje a naopak nepoctivého to odrazuje od dalšího kopírování, kdy to zkopíruje opravdu jen třeba rodině, ale ne už kolegovi v práci, protože nemá jistotu, že ten by to nešoupl na uloz.to a on by pak musel vysvětlovat jak se to tam dostalo.
Navíc tam funguje i ten psychologický efekt, že jako "anonymní uploader" si člověk dovolí cokoliv. Ovšem, pokud už ví, že i majitel práv ví, že tohle tam pravděpodobně šoupl Jan Nováček, Ulice 13, Město, tak si prostě tohle nedovolí.
Rozsudek se týká půjčování e-knih, knihovna přitom samozřejmě není schopna zajistit"vrácení", tedy to , aby knihy nebyly dále užívány či šířeny.
Ve skutečnosti tak vzniká další pohodlná cesta pro krádeže knih úro ty, kdo je nejsou schopni nalézt na úložištích typu uložto´.Ve specifických podmínkách velmi malého knižního trhu v Čechách, kde téměř nikdo nemá zábrany si knihu stáhnout "zadarmo"/ukrást/, to bude znamenat, že některé náročnější tituly s menším počtem potenciálních zákazníků ochotných zaplatit za vlastnictví papírové čí eklektronické knihy, prostě nebudou vycházet, protože se nezaplatí překlad, autorská práva , náklady na grafickou upravu atd.
Z audio CD není problém zlikvidovat vše. Stačí tu placku vrazit do běžného jezevčíka a analogový signál z výstupu pro sluchátka pustit do počítadla s kvalitní zvukovou kartou, která umí nahrávat ve formátu 192 kHz/24 bit. Vhodný SW je Adobe Audition do verze 3 včetně, ve vyšších už je zablokována možnost úpravy křivky. Pak stačí projet špičky signálu a pokud jsou zvlněné, tak to zvlnění srovnat. Dále se aplikuje filtr proti šumu, (opatrně, je nutno citlivě dávkovat!), případně se zvuk jemně oživí použitím ekvalizéru a ve finále se výsledek zkomprimuje na CD formát. Ochrany i identifikační data z nahrávky zmizí a digitální výsledek se od digitálního originálu liší natolik, (nikoli poslechově, ale skladbou dat), že je vyloučeno zjistit, z jakého zdroje byla kopie pořízena. Je samozřejmé, že takto získanou placku lze bez problémů kopírovat dál.