Po devíti letech fungování evropské platformy pro řešení spotřebitelských sporů on-line (ODR) tato možnost v červenci skončí. Informovalo o tom Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).
Důvodem ukončení provozu portálu ODR je klesající počet zájmu o řešení stížností a sporů touto cestou. „Platformu denně navštíví mnoho spotřebitelů (až 3 miliony návštěvníků ročně), jedná se však pravděpodobně o spotřebitele, kteří pouze hledají kontakty na subjekty ADR (pro mimosoudní řešení sporů), avšak spor prostřednictvím platformy ODR vést nechtějí,“ domnívá se MPO.
Rozdíl mezi oběma způsoby řešení sporů je v tom, že u ADR je nutné se obrátit na subjekt mimosoudního řešení sporu, kdežto v rámci ODR se vede kompletně celé řízení online.
Už od konce března nelze podávat tímto způsobem nové stížnosti. 20. července pak evropská platforma zcela ukončí svou činnost. Pro obchodníky to znamená, že jim odpadne povinnost informovat své zákazníky o platformě ODR na svém webu, v obchodních podmínkách a dalších dokumentech. Nicméně povinnost upozornit na možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů podle tuzemského zákona o ochraně spotřebitele i nadále zůstává zachována.