Konec osvobození od cla, nové poplatky a vyšetřování e-shopu Shein. Komise oznámila kroky proti tržištím

5. 2. 2025

Sdílet

E-commerce - trziste - marketplace - Shein Autor: Depositphotos

Evropská komise oznámila opatření, která mají zmírnit rizika vyplývající ze stoupajícího množství zboží z mimoevropských e-commerce tržišť. Ta podle Komise často dodávají padělané či nekvalitní zboží a porušují evropská pravidla, čímž mimo jiné vytvářejí nekalou konkurenci pro evropské obchodníky, kteří se zákony řídit musí. Stěžují si na to i české e-shopy.

V loňském roce podle Komise do zemí EU doputovalo přes 4,6 miliardy zásilek s hodnotou zboží pod 150 eur, které jsou podle unijních pravidel osvobozeny od cla. Meziročně se jejich počet zdvojnásobil a velké množství takového zboží nevyhovuje evropským zákonům, říká Komise.

Navrhuje proto lépe využívat nástroje, které mají členské státy či organizace na ochranu spotřebitelů už dnes k dispozici. Chce ale také zrychlit přijímání nových opatření.

Jednou ze změn má být konec výjimky pro zásilky s hodnotou pod 150 eur. Komise vyzvala k urychlenému přijetí celní reformy, která by tuto výjimku v EU zrušila. Vyzývá také ke zvážení dalších opatření, například zavedení manipulačního poplatku, který by se musel platit za zásilky dodávané ze zemí mimo EU. Podle Komise by měl pomoci financovat náklady na kontrolu zásilek.

Nakupujete na zahraničních tržištích jako jsou Temu, Shein, AliExpess nebo Amazon?

Komise vyzvala také k častějším koordinovaným kontrolám kvality dodávaného zboží, aby měla data pro analýzu, jaké riziko jednotliví prodejci představují. Kontroly mají probíhat ve spolupráci s celními úřady jednotlivých členských států.

Evropské sdružení národních organizací na ochranu spotřebitele (Consumer Protection Cooperation Network) má také zahájit společnou prověrku čínského tržiště Shein. Ta může vést až k otevření formálního vyšetřování.

Podobné šetření loni proběhlo i u tržiště Temu, kterému evropští ochránci spotřebitelů vyčetli řadu nedostatků: nabízení falešných slev, poskytování chybějících či zavádějích informací, zobrazování nepravých recenzí či vyvíjení tlaku na to, aby zákazníci nakupovali. Temu také aktuálně čelí oficiálnímu vyšetřování kvůli možnému porušování nařízení o digitálních službách (Digital Services Act, DSA).

Pavel Pinkas (Luigi's Box): Čínské e-shopy doručí objednávku i za 10 minut a používají drony či autonomní vozy Přečtěte si také:

Pavel Pinkas (Luigi's Box): Čínské e-shopy doručí objednávku i za 10 minut a používají drony či autonomní vozy

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).