Asi neslyšeli o /etc/hosts ublock origin,: wp-content/plugins/Gdprcomplianz/* nebo ##body>div.cookielista a bylo by jednoho euro:úředníka méně
23. 9. 2025, 12:29 editováno autorem komentáře
Ono by hlavně bylo daleko logičtější tohle řešit na úrovni prohlížeče a v pár definovaných úrovních (povolit vše, povolit analytiku, zakázat vše), a ne šílené cookie lišty nabízející nastavení sledování pro 30 kritérií, a v každém 40+ partnerů, tak si říká jestli vůbec někdy někdo tohle zkoušel proklikat.
Přesně to má EK v plánu. Píše se to i v odkazovaném článku na Politico: the Commission is pondering how to tweak the rules to include more exceptions or make sure users can set their preferences on cookies once (for example, in their browser settings) instead of every time they visit a website.
Píšete něco nebo něco (jiného), a s tím že jsou to možné by se tak mohla změnit pravidla.
Takže je to spíš jedna z možností, která možná nastane a možná ne, a navíc se to zatím zřejmě "jen" zvažuje.
Nastavovat to na úrovni prohlížeče by samozřejmě dávalo smysl. Současný stav je totiž do velké míry dílem reklamní lobby. Kdybychom si totiž nastavili v prohlížeči jednu politiku pro všechny weby, tak by ztratili příležitosti zas o znova nás manipulovat do souhlasu. Navíc prohlížeč by nemusel být motivovaný na tom, abychom souhlas udělili, takže ten formulář by ani nemusel mít typické dark patterns.
Ono se o tom před lety dokonce uvažovalo. A v Česku jsou lišty povinné až od roku 2022, do té doby jsme měli unikátní implementaci evropské směrnice a hodně benevolentní výklad ÚOOÚ (viz. https://www.lupa.cz/clanky/od-1-ledna-se-zmeni-pravidla-pro-cookies-pripravte-si-listy-radi-pravnicka/).
možnost zakázat "partnery" prohlížeči na dobro, aby to weby musely respektovat, by nebyla vůbec špatná. Případně si vybrat tolerované/netolerované.
Mor dnešní doby je, že většina pohybu po internetu končí u Mety a Alphabetu, ať už člověk chce nebo ne. A zrovna ten "Facebook" je kontroverzními aktivitami s daty vyloženě proslulý..
Současná situace je opravdu na houby. Řeším to tak, že pro normální surfování používám anonymní okno, kde to klidně povolím, příště se to zase otevře čisté. Myslím, že ani nová regulace nic použitelnějšího nepřinese.
Otázka je, jak moc to pomůže právě proti těmto korporátům, jelikož fingerprinting je v dnešní době u těchto společností extrémně Pokročilý. Troufam si tvrdit, že minimálně
uBlock, Cookie Autodelete (pozor, Cookie Auto Delete je nějaký podvod, nebo to minimálně moc nefunguje) a těch pár co přežijí Idontcareaboutcookies. Samořejmě dobrý browser který smaže cookes při každém restartu, znemožní tracking atd. V kombinaci s VPN reklamní byznis nemá šanci. A portable prohlížeč v Dropboxu, takže to nemusím instalovat pokaždé znovu.
Mně je celkem jedno, že mě tyhle firmy sledují. Automaticky počítám s tím, že to udělají, i když se tomu budu bránit sebevíc. Reálně ze mě nic moc nemají, protože stačí jen ten výsledek jejich práce odstranit z dosahu mých očí. Čili stačí nějaký účinný blokátor reklam.
Reklamy jsou důvod, proč jsem některé produkty/služby/whatever přestal využívat. Na poštovní schránce je adblock v podobě štítku typu "neházejte sem reklamy". Občas něco projde, ale popelnice je hned vedle, takže OK (teď před volbami se to docela plnilo). V prohlížeči mám také něco podobného. Televizi jsem zrušil téměř úplně, protože tam jsou reklamy v podstatě majoritním obsahem (existují světlé výjimky, ale funguje to tak, že tvheadend to nahrává a já si to pak přeskakuju ručně - nekoukám se na ty věci v době, kdy se to vysílá, ale v době, kdy já chci). Do kina nechodím vůbec, protože platit za reklamy je asi největší bizár, který v téhle věci lze aplikovat.