Více než dva měsíce poté, co Google přestal zobrazovat ve svých službách náhledy článků českých médií, se tento krok na návštěvnosti velkých českých online médií příliš neprojevil. Vyplývá to z informací, které Lupě poskytli zástupci největších tuzemských vydavatelských domů. Dosavadní čísla ale nejspíš ovlivnily lednové prezidentské volby, které zvýšily zájem uživatelů zejména o zpravodajství.
„Našich webů se nezobrazování tzv. snippetů ve vyhledávání na Googlu dotklo různou intenzitou. U organických příchodů jsme změnu zaregistrovali pouze u menších webů, těch velkých se to nedotklo,“ odpověděl na dotazy Lupy Head of Business Intelligence vydavatelství Czech News Center (CNC) Luboš Pamánek. CNC provozuje například servery Blesk.cz, E15.cz, Živě.cz nebo Reflex.cz.
"Negativní vliv desnipetizace ze strany Googlu od 16. prosince 2022 jsme doposud nezaznamenali. Na webech HN.cz, Centrum.cz, Respekt.cz, Ekonom.cz, Žena.cz, Aktuálně.cz a Vareni.cz jsme u zdroje trafficu z Googlu neviděli žádný pokles v PV. Samozřejmě se to může změnit. Jedná se velmi krátké období s výrazným pozitivním vlivem prezidentských voleb,“ podotýká technický šéf vydavatelství Economia Tomáš Eder.
„Za VLM můžeme říci, že změna velkých platforem nás zasáhla, konkrétní čísla ale právě vzhledem k atypičnosti posledních měsíců sdílet nebudeme,“ odpověděla na dotazy vedoucí firemní komunikace Vltava Labe Media (VLM) Aneta Koudelková. VLM stojí za weby Denik.cz, Vlasta.cz či Annonce.cz.
Také mediální weby Seznamu zatím fungují bez větších propadů. „Žádné dramatické výkyvy v návštěvnosti našich obsahových služeb jsme v důsledku nezobrazování snippetů nezaznamenali. Proto v tuto chvíli nechystáme ani žádná konkrétní opatření,“ sdělila Lupě mluvčí Seznam.cz Aneta Kapuciánová.
Vydavatelství Mafra zatím nechce konkrétní čísla sdělovat. "S ohledem na to, že aktuálně řešíme, jak na vzniklou situaci právně reagovat, vám tyto informace nemůžeme poskytnout. Kauze ‚desnipetizace‘ se ale samozřejmě intenzivně věnujeme,“ napsala na dotazy Lupy mluvčí Mafry Tereza Sedláková.
U návštěvnosti z Facebooku, který snippety přestal zobrazovat krátce po Googlu, je podle vydavatelů situace výrazně jiná.
"U příchodů z Facebooku je to znatelnější. Tam, kde je návštěvnost z Facebooku velmi vysoká, teď vyčíslujeme pokles návštěv z tohoto zdroje někde až na 50 %. Testujeme různé alternativy, jak návštěvnost vrátit, příkladem jsou třeba dynamické linky,“ říká Luboš Pamánek z CNC.
„U Aktuálně.cz jsme meziročně na zdroji z Facebooku klesli o 50 %, jedná se o kombinaci vnitřní neefektivity a externích faktorů,“ doplňuje Tomáš Eder z Economie.