Asi se to dá formulovat tak, že Krejčí je lepší krizový manažer než Bartoš, takže to zvládl.
Protože pokud by šlo o to srovnání " organizace, která se stará o vzdělávání a přijímačky, kde není prostor pro riskování a nejistotu", tak v tom případě narážíme na mnohem širší problematiku zadávání výběrových řízení ve státní správě, kde je tolik potíží, že by pro oba z těch pánů platilo jediné a společné.
Hned na začátku to stopnout a nedělat vůbec nic.
domnívám se, že největší problém je forma jakou to vzniklo, kdo na projektu a jak pracoval a že to bylo riziko do poslední chvíle, ač to nakonec dobře dopadlo, je to pořád manažerské selhání, to není řízené nasazení systému, to je vabank.
Podobně to risknul Bartoš se stavebním úřadem, také obešel spousty procesů, ale je mu to nevyšlo. Za mě v obou případech není rozdíl.
Krejčí to nějak dokázal, za to mu patří uznání, ale zároveň prokázal, že není vhodný manažer do organizace, která se stará o vzdělávání a přijímačky, kde není prostor pro riskování a nejistotu. Takhle se nemá chovat odpovědný manažer v servisní organizaci.
To není moc dobře. Protože, i vloni během toho přijímacího řízení bylo v DIPSY pár problémů a pan Krejčí to pak osobně a v přímém kontaktu s vývojáři rychle řešil. Nechci si ani představit co se stane, pokud nějaký podobný problém nastane letos. a měl by to řešit - bez něj někdo z vedení Cermatu. To by taky mohlo trvat půl roku, a mezitím DIpsy pozastavit, at se to udělá zase postaru a ručně..
ty opravdu chceš, aby ředitel státní organizace si dělal co chce? Nedodržoval schválené postupy? Podílel se na realizaci ač to nepatří do jeho povinností? Zaměstnával z protekce rodinné členy?
Tohle ať si funguje v soukromém sektoru, ale ve státní organizaci? Kdo ponese odpovědnost za to, až to někdy nevyjde? Tady se bavíme o dost vysokém riziko, mohou vzniknout nejen výrazné finanční náklady ale i systémové problémy, které se budou hodně blbě napravovat.
Sice všichni říkají jak ušetřil, ale do toho systému lejou peníze celý rok a dodělávají se tam věci, které tak původně měly být.
Co myslis pod tou manualni digitalizaci? V US muzu nahrat dokument soudu pres internet, rozhodnuti taky dostanu taky klidne “pres internet”, kdyz pujdu na soud s 500 strankovym dokumentem tak je ten samy den digitalizovan (ne jenom oskenovan ale i preveden na text pripadne na konkretni formular) ten samy den a ten samy den je online,… v CR je nutne zamestnavat nekoho kdo to prepisuje nebo co myslis pod tou manualni digitalizaci?
Solidni statni IT nevznikne, dokud si to kazdy resort (ministerstvo) bude hrabat na svem pisecku. A budou se resit kraviny typu ze i datacentrum se musi soutezit - i kdyz stat sve datacentra ma. Potazmo vubec kdyz se budou cinnosti na jednotlivych rezortech duplikovat... aneb v dobe, kdy skoro do kazdyho toho baraku vede optika fakt neni duvod, aby si "serverovnu" zrizovalo kazde ministerstvo v nejakem kumbale a resilo "sve" lidi, co ty servery tam chodi oprasovat. Uz jen tohle prostredi tem "prisavkam" nahrava.
nejen ŘSD, ale třeba i Katastr, dobře funguje ČNB, v posledních letech je ČSSZ na steroidech. Policie začíná výrazně modernizovat IT systémy a kupodivu tam mají lidi, kteří problematice rozumí.
Jak jsem jednal u několika státních zakázek, hlavní problém vidím v tom, že ten kdo to vypisuje naprosto nerozumí jak postavit zadání, rozumí jen své doméně a zákonům. Projekťák a architekt za stát jsou opět přenašeči papírů, v ničemu ti neporadí. Pak si to dodavatel dělá po svém a zůstává mu know-how.
Bartoš to chtěl změnit, ale udělal to naprosto stejně, sice vybral neokoukanou společnost, ale jeho lidi na úřadu nebyli schopní napsat rozumné zadání, projekťák a architekt za úřad byl člověk bez zkušeností s takovými projekty. Pak Bartoš vypadalo jako ko**t a snažil se to napravit lhaním, mlžením a útoky na názorové oponenty, jak lidské.
Jako malému dodavateli mi nejvíce chybí, aby na druhé byl někdo, kdo rozumí tomu, co mám dělat, kdo mě dokáže nastavit hranice a poskytnout podporu pro meziresortní závislosti. Pokud ale jako zadání dostanu 20t xml dokumentů, 1500 stránek zákonů, nařízení a vyhlášek a 20 stránek popisu jak má systém fungovat, něco z toho ukuchtím, ale stát to nemá rozhodně pod kontrolou, je mým rukojmím, mě to bude stát tisíce dní práce a takhle probíhají i velké zakázky.
Osobně si myslím, že by se státní zakázky měli centralizovat přes jednotný úřad, který tuhle komunikaci, archikteturu a zadání bude řešit, bude mít na to lidi a odbornost. Podobně jako stavby se řeší přes stavební úřad, který je garantem odbornosti a dodržení předpisů, nově jako jediný kontaktní místo, což doufám, že se uchytí a bude to funkční.
Já narážel hlavně na e-sbirku, kdy se vše ručně přepisovalo a otagovávalo, zákony za posledních 100 let. Ten projekt běží snad 20 let.
Ale "e-sbirku" jsme tady už měli, naprosto funkční. Pak se to v rámci jakési portálové reorganizace vypnulo a místo vyhledávání, fulltextu a konsolidovaných znění jsme měli h...., eeee, totiž akorát úplně zcestný odkaz na PDF "stejnopisy" Sbírky na webu MV.
Někomu se asi nechtělo platit licenci, nebo tunel nebyl dostatečně lukrativní, nebo nevím. Nikdy jsem to znovuvynalézání kola nepochopil (viz Zákony pro lidi, ASPI atd. atd. atd.)
Já narážel hlavně na e-sbirku, kdy se vše ručně přepisovalo a otagovávalo, zákony za posledních 100 let. Ten projekt běží snad 20 let.
Pokud předřečník myslel slovem "justice" systémy eISIR/eSPIS, tak ty se už nělikrát vypisovali znovu a překopávalo zadání.
Jinak ano, u českých soudů se spousta dokumentů ručně přepisuje, spousta digitálně vytvořených formulářů poslaných do datovek dorazí na soudy a ty to přepisují. Všude samej papír.
Narážel jsem na obojí. Bez toho aby vzniklo nějaké solidní státní IT s vývojem tu budou stále dokola tyhle dva extrémy. Buď se ten projekt šíleně zpozdí a bude stát šílené prachy a nabalí se na to nějaká firma co to bude dojit. Nebo se jednou za čas objeví nějaký střelec, který zavře oči a pošle tam nějaký paskvil a ten se pak bude ladit v produkci se spoustou chyb. Bohužel se obávám, že toho stát resp. politici a úředníci nejsou schopni a tak stát je odkázán na dodavatele. Na druhou stranu jsou tu i světlé výjimky, kde to takhle funguje viz ŘSD, kde se po spoustě průšvizích dostal do vedení člověk (Radek Mátl), který je schopný a problematice rozumí a najednou to začalo jít. Třeba má stát někde schovaného svého IT Mátla a po ještě pár problémech vyplave na povrch. Jenže IT je plné obchodníků co se snaží spíš přisát na penězovod, než svému zákazníkovi pomoc a snažit se o to aby byl projekt úspěšný a něco přinesl. Pro státní IT tohle platí dvojnásob.
S tímhle naprosto souhlasím. Současné prostředí vyhovuje firmám co už jsou na stát napojené a umí v tomhle bordelu chodit. Bohužel tyhle firmy umí lobovat, což je na jednu stranu pochopitelné a chápu je, aby se moc změn nedělalo a jelo to stále stejně.
Smutné na tom je, že stát by měl mít dostatek lidí, kteří digitalizovanému oboru rozumí a měli by být schopni tomu, kdo to implementuje/analyzuje odpovědět. Zajímalo by mě čím to je, že tohle nefunguje, jestli jsou ty lidi tak neschopní, neochotní nebo líní.
Tu ŘSD jsem uvedl, protože tam vidím tu historickou podobnost s dnešním stavem státního IT a digitalizací.
Krejci mel problemy i u sveho predchoziho pusobeni u Policie.... a zrejme se nedokazal dohodnout ani s novym vedenim Cermatu. A ve vedeni Cermatu skoncil krom jineho kvuli sporum s podrizenymi. Ten "primy kontakt" s vyvojari byl krom jineho za cenu toho, ze (dle jeho vlastnich slov) byl v praci 16h denne... mno, to nemohlo byt dlouhodobe udrzitelne reseni, zejo...
"Na druhou stranu jsou tu i světlé výjimky, kde to takhle funguje viz ŘSD, kde se po spoustě průšvizích dostal do vedení člověk (Radek Mátl)" - dostal se tam pred tim ransomware a ztratou dat nebo az pak? Jiz maji vyresene zalohovani a nejakou bezpecnost? Treba momentalne mi nefunguje www.rsd.cz (US nebo VPN v CR) zatimco kraje.rsd.cz mi funguje...
Rek bych, ze to dramatizujete.... aneb na tohle jsou data a rozhodne nejde o zadne major issues. Ostatne uz to zase jede.
Ale prdlajs. Krejčího znám. Jako IT je špička, ale jinak naprostý magor. Katastrofální manager, egocentrický, narcis. Lidi, který si sám přivede do projektu to s ním vydrží 14 dnů a pak odchází naprosto zhnusení. To nemluvím o jednom specifiku, které je naprosto neprofesionální a nepřijatelné. Krejčího bych osobně nikdy nezaměstnal do žádného týmu. Jako individualista super výkonná jednotka. Ale pro velké projekty nepoužitelný.