Mrkněte se, prosím, pod jakým článkem diskutujeme. Jaký je technický rozdíl mezi "internetovou platbou" a platbou z mobilní aplikace v obchodě?
Sice jsem tuto konkrétní aplikaci neimplementoval, ale tak nějak pocitově bych si tipnul, že to bude hodně podobné, tedy pravděpodobně přes nějaké API, kterému se předávají nějaká data. A myslíte, že ta aplikace nezná mé jméno, email, telefon, polohu (tj. obchod, kde platím), produkty, které jsem koupil atd.?
A ano, pokud by ty údaje byly pouze za účelem bezpečnosti tak by asi nešly použít jinak, ale ono stačí dát do smlouvy třeba dovětek "...a za účelem zlepšování našich služeb a našich partnerů" a hned můžete "služby" zlepšovat třeba analýzou zákaznického chování, ne?
To, co odkazujete, jsou tzv. „internetové platby“, nikoli platby kartou přes kartový terminál. Že se při platbě v kartou v obchodě nikam neposílá vaše jméno, e-mail ani telefon, poznáte jednoduše tak, že tyhle údaje po vás v obchodě před platbou nechtěli. A na numerické klávesnici terminálu jste je také nezadával, že.
Když kartová společnost ty údaje získá za účelem větší ochrany plateb, nemůže je použít k ničemu jinému, natož je někomu prodat.
Tím, že nic jiného z obchodu neodchází jste si jistý nebo si to myslíte? Doporučuji k přečtení: https://www.comgate.cz/blog/nove-parametry-platby-kartou
Jasně, jméno, telefon a email jsou informace, které pravděpodobně stejně karetní společnost zná od banky, ale povšimněte si dalších položek jako je "kategorie zboží" nebo "název produktu". Nevím, jestli tyto informace jdou dále ke karetním společnostem nebo je používá pouze (v tomto případě) platební brána. Nicméně jasně to ukazuje, že touha po datech je hodně velká.
Možná, že na počátku ta data sbírají v dobrém úmyslu zlepšit práci s platební bránou pro microfirmy (info za co ta platba je) nebo tak mohou odhalovat zneužití karty pomocí AI (člověk, který si kupuje jenom potraviny v Malé Lhotě si najednou koupí předplatné hambatého serveru v Bolívii), ale známe to... ...když už ta data máme, tak co kdybychom je ještě trochu podojili...
Neřešil jsem, jestli je to málo nebo moc. Jenom jsem uváděl na pravou míru omyl, že se vydavatel karty dozví za co jsem platil.
A za mne jsou to informace, které nejsou vydavateli karty k ničemu jinému, než aby bylo možné zúčtovat, komu peníze strhnout a komu vyplatit. Vydavatel je nevyužívá a nemůže využít k ničemu jinému.
"on má bambilion různých kupónů"
a s těmi kupony si vystele pelech, nebo co? Může dostat k devíti talířům desátý zdarma a růžového plyšáka navrch? Při nákupu za 1000 Kč dostane 50 Kč slevu? :-)
Neříkám, že by se něco nenašlo, ale myslím si, že bezdomovec nebude ta cílová skupina kampaně a možnosti využití budou velmi omezené.
"navíc neživím placením DPH vládu, kterou jsem nevolil"
OMG :-) Takže až vyhraje Babiš, tak začněte utrácet peníze v Česku, ideálně za produkty z Agrofertu, protože pak už to bude ta správná vláda? A já bych neměl odvádět sociální pojištění, protože přispívá i na Váš důchod? Co je tohle za uvažování?
Mně ani tak nevadí samotné sbírání dat jako to, když se s nimi obchoduje nebo se kradou a vytěžují se z nich další informace a modely, které mohou být použity proti nám. A samozřejmě platí, že čím více takových dat existuje, tím je to nebezpečí větší.
Danny:
Raději budu ,,otrokem papíru v peněžence" než majetkem zlodějů dat! Několik bankomatů mám cestou do obchodu, kde stejně kupuji jen občas chleba a rohlíky, (vše ostatní vozím ze zahraničí, protože je to tam kvalitnější a levnější a navíc neživím placením DPH vládu, kterou jsem nevolil) a pohyb Eur v bývalé NDR a zlotých v Polsku, ať si klidně sledují. Auto mám z r. 2015, takže bez šmírovacího HW a mobil bez O.S. před cestou vždy vypínám. Takže pár kamer na dálnici mne sice vyfotí, ale zjistí jen tolik, že jsem vyjel z ČR. Ale jestli jsem uhnul do Polska, nebo jel do Zittau už nezjistí a co jsem všechno nakoupil už tuplem ne, zejména, když z Polska jedu z Bogatynie na Dětřichov a tam nic šmírovacího, (silnice III třídy), není. Banka zjistí jen to, že jsem příkazem k úhradě zaplatil bydlení, elektřinu a koncesionářské poplatky a z libovolného bankomatu vybral hotovost, (v ČR z korunového účtu, v Německu a Polsku z Eroúčtu) Ale za co a kolik jsem utratil už nezjistí. (TAKÉ DO TOHO NIKOMU NIC NENÍ!) A už vidím, jak bankovka, která projde bůhví kudy a za jak dlouho, než se vrátí do banky, bude někoho zajímat. Zrovna dnes jsem za zboží zaplatil v hotovosti pánovi, který bydlí u Příbrami. Ten ty peníze časem utratí v hospodě, nebo je dá melouchářovi, ten si odjede někam na druhý konec republiky do kempu zaplatí tam za pivo... Nechtěl bych dělat toho, kdo to bude hlídat, i když by to znamenalo vytvoření mnoha zcela zbytečných pracovních míst,že?
No tak jste prozmenu otrokem papirku v penezence... :-) A musite k nejakemu tomu bankomatu naklusat, ze? Samy v kapse se vam taky nezhmotni. Diskuze na tema "soukromi" - i pohyb bankovky jde sledovat, ono ma kazda ma unikatni cislo, ze? Umistit do bankomatu scanner, co cislo kazde vam vydane bankovky nekam ulozi take tezke nebude :D Kdyz uz si tu chcete hrat na paranoika...
Ripper:
Do Alberta za roh chodím pouze, a to ještě zřídka, pro rohlíky, nebo chleba, i když je to darda, protože jakžtakž slušnější chleba se šplhá k 50 Kč a stejně je za tři dny nepoživatelný. (Pamatuji časy, kdy voňavý dvoukilový bochník s křupavou kůrčičkou stál dvě koruny padesát a vydržel v jedlém stavu týden. Dnes ho vzdáleně připomíná jen horalský chléb z Globusu, ale ten vydrží max. 30 hodin) A na dotaz pokladní, (platím zásadně a pouze hotově), zda chci účtenku, odpovídám: Ne, nikdo mi ji neproplatí.
Ono je ještě lepší, když je programátor b.lb do té míry, že app hlásí "nefunguju, máte rootnutý telefon" a vy přitom máte úplně normální kus z ofiko distribuce od operátora.
A podpora na to, že to není pravda, naše app se tak nechovala, ani nechová...
Doplním, že nejde ani o žádnou app od řetězce, ani jakkoliv sideloadovanou.
11. 9. 2024, 10:12 editováno autorem komentáře
Zvýhodňování zákazníků, platících jinak, než hotovostí, řeším tak, že do takovýchto obchodů nechodím. V Polském Lídlu zaplatím bez problémů hotově, (Zloté vydoluji bez jakýchkoli poplatků z bankomatu) a dostanu se s cenou na slabou polovinu toho, co zaplatím ,,po slevě", (čili odevzdání osobních dat a ztrátě soukromí, u nás), o kvalitě ani nemluvě. Dtto v Dinu, Biedronce a dalších. Opravdu nestojím o to, být otrokem různých pofidérních aplikací ve šmatlafounu a být bombardován cíleným reklamním hnojem. A vzhledem k vývoji inflace u nás, v porovnání s Německem a Polskem, je tato nákupní turistika stále výhodnější, tedy pokud máte účet u banky,která za transakce v cizině nevybírá žádné poplatky. (V ČR vím jen o jediné).
11. 9. 2024, 10:07 editováno autorem komentáře
Jo takhle.
Albert aplikace je v mnohém vynikající a mají to fakt vymakaný, to se jim musí uznat a Lidl, ať se jde zahrabat.
Nicméně, co nepochopim, proč má mít ta aplikace Albertu na nákupy emoce?
Rozumíte tomu?
Pustim Albert aplikaci a ona na mě hned vyhodí hlášku: "Pozor, aplikace se necítí bezpečně." Dop.dele, jak se aplikace může nebo nemusí cítit bezpečně?
Spíš je programátor prostě blb, který nechápe, že někteří lidi prostě normálně potřebují používat rootnutý telefon.
Viděl jsem na YouTube bezdomovce, který zveřejnil svůj čárový kód Tesco Clubcard a poprosil liji, aby to při nákupu používali. Docela win-win. Lidi mají slevu bez poskytování osobních dat a on má bambilion různých kupónů. Čekal jsem, že to Tesco brzy utne, když to lidi používají souběžně v obchodech napříč republikou, ale chválil si to ve videích vydaných s relativně velkým rozestupem, tak to asi neřeší.
Sběr dat už dneska přes kódy jede a většina lidí pípá, tak to šlape.
Cílem je snížit náklady:
1. Poplatky za platby
2. Zrychlení na kase. Stejně ten kód většina nakupujících zadává a když se to rovnou strhne, účtenka je v aplikaci, to je 30 sekund na nákup úspora.
Když to neni povinný je to dobrý.
A Albert to taky jednou zavede :-)
Jestlipak by tyhle věrnostní aplikace šly provozovat v nějakém "sandboxu" na serveru, takže by více uživatelů sdílelo jednu nebo několik instancí těch aplikací?
S věrnostními kartami s čárovým kódem to je snadné. Jednou mi dokonce podobný postup doporučil pracovník u automatických pokladen. Neměl jsem u sebe zrovna kartu ani vyfocený kód v mobilu a pracovník sám požádal jiného zákazníka, jestli by mi mohl půjčit svoji kartu. Jindy zase prodavačky u pokladny použily svou věrnostní kartu, když ji zákazník neměl, ale předpokládám, že to mají zakázané, protože tím vnášejí chaos do sběru informací o zákaznících.
S platebními kartami už to sdílet nepůjde. Že by to byl jeden z cílů? :-)
Nějakou platební kartu měl Julius Meinl koncem devadesátých let. Zákazník si na tuto kartu "dobil" peníze a pak s ní mohl platit. Tuším, že tam byla i nějaká sleva. Obchod tak dostal od zákazníků "půjčku", za kterou ručil zbožím, protože peníze se už z karty vybrat nedaly. Zároveň obchod mohl snadno zjistit, kdo a kdy nakupuje které zboží. Už si nepamatuji, jestli ten systém zrušili ještě dříve než odešli z trhu.
Jsem zkoušel aplikaci Lidlu, zaplatil jsem u samoobslužné pokladny a pak jsem se z obchodu nemohl dostat. Lidi, co si brali papírovou účtenku, ji prostě přiložili k tomu snímači na otevření dvířek, ale nevim, co jsem měl dělat já.
Radši už do Lidlu nechodim, protože tohle byla poslední kapka. Do Kauflandu už nechodim delší dobu, protože to co tam prodávají, jsou podle mě potraviny druhořadé kvality a toho nemám zapotřebí.
Kdyby tohle zapracoval Albert, tak do toho asi jdu, proč nakonec ne, když tam stejně ten čárový kód přikládám kvůli slevám.