No tak třeba ve Francii lístky z automatu také nijak označené (validované) nejsou. A to ani lístky na RER vlak z letiště do města, nebo z automatů, co jsou v metru. Lístky se tam označí až v turniketech před vlakovými nástupišti nebo dál při vstupu do metra.
A jo, kupuji si tam někdy lístky dopředu. Oni tam třeba mají jednorázové jízdenky za asi 1,9 €, ale také je možné koupit tzv. "carnet", což je deset lístků za 14,90 €. Takže jeden pak vyjde na 1,49 € a to se celkem vyplatí. A asi bych fakt nechtěl, aby mi je to všechny označilo.
V Praze se také může vyplatit kupovat si lístky dopředu - ani ne tak kvůli ceně, ale máme tu docela bohatou síť tramvajových a autobusových linek a na zastávkách této dopravy automaty většinou nejsou. A trafiky jsou dost na houby, když mají třeba jen do 16.00 nebo 17.00. To ty automaty většinou fungují 24 hodin denně.
Nejlepší řešení by asi bylo, kdyby se automat při nákupu ptal, jestli se lístek při nákupu má hned označit, či ne. A některé modernější automaty to opravdu umí - já si myslím, že se s nimi budeme postupně setkávat i v Praze (prioritně třeba na letišti, na větších nádražích a podobně), ale prostě to bude nějakou dobu trvat - ony takové automaty jsou také dost drahé a ty současné přeci jen také fungují, takže se to bude spíš řešit při nějaké postupné obměně těch automatů - a ne že se teď několikset automatů prostě vyhodí a za mnoho desítek milionů se nakoupí nové jen kvůli tomuto.
A ještě k těm revizorům - nevím, jaké zážitky s nimi máte Vy, já se k nim chovám slušně a tak se pak chovají také slušně. A jednou jsem viděl právě v autobusu 119 z letiště, jak kontrolovali cizince - za prve mě překvapilo, že to byl zrovna revizor, co uměl i anglicky - takže se s cizincem i domluvil. Ten mu ukázal lístek - ale právě nebyl označený, tak revizor vzal lístek a ukázal mu, že ho musí dát ještě o označovače - označil mu ho a zase vrátil. Takže asi tak. Tím nevylučuji, že mezi revizory se možná někdy nevyskytoval i takový, který má chování řeznického psa, ale asi není dobré házet je všechny do jednoho pytle...
OK, nic proti trosce demagogie. Smutnym faktem ale zustava, ze turisti v Praze listky kupuji a presto kvuli zastaralemu systemu dostavaji pokuty, ktere jsou navic vymahane dost potupnym zpusobem.
Cimz DPP bohuzel aktivne prispiva k tomu, ze slusni turisti jezdi do Prahy pomerove min nez ti, kteri maji za cil udelat si v centru akorat mejdan..
Nevim, jak to má Oyster Card s Apple Pay, ale třeba v Ostravě to taky nebude fungovat - při nástupu i výstupu si "pípnete" a na konci dne systém spočítá nejvýhodněji kombinaci jízdenek a tu neúčtuje.
Napadá mě jediná možnost, že Apple Pay identifikuje Oyster a v tom případě dá skutečně číslo fyzické karty.
Dobrý den,
kartu emulovanou v Apple Pay, jakožto identifikátor k časové jízdence, chce Operátor ICT zavést v dohledné době. Již nyní probíhá testování a systém je plně funkční, ale jelikož zatím není úplně opora v tarifních pravidlech, tak prozatím v rámci uzavřeného kruhu testerů. Pokud máte zájem, rád Vás do testování zapojím. Potvrzuji informaci, že tzv. DAN, tedy virtuální ekvivalent k PAN - číslo fyzické bankovní karty, je odlišný a tudíž nelze mít přiřazen kupon k fyzické kartě a automaticky se prokazovat emulovanou kartou v telefonu. Pro systém jsou to dvě zcela rozdílná čísla karet, pro nás tedy pouze tokeny, jelikož OICT ani DPP nikdy nezná čísla karet. Zná pouze šifrovaný token vypočítaný na základě čísla karty + data platnosti. Informace "vyslané" telefonem v rámci tohoto odbavení se dle všech zdrojů a testů nemění a tudíž je možné Apple Pay pro odbavení použít. Změní se jen v momentě kdy člověk kartu zablokuje, resetuje telefon apod. a dochází ke opětovnému přidání té samé karty. Byť je stejná, tak virtuální číslo již má jiné. Jediný háček je, že kartu v Apple Pay je nutné pro odbavení registrovat pouze na přepážce, fyzickým prvotním přiložením na bankovní terminál. Je to z důvodu, že uživatel nezná číslo karty, které by zadal to registrační brány v rámci eshopu PIDLitacka.cz
Za nereakci na Váš emailový dotaz se omlouvám, zkusím zjistit u kolegů kde se odpověď ztratila.
Michal Beránek,
Operátor ICT, a.s.
No, ale tak to neni. Problem, ze by dopravni podniky uvadely cestujici do nesnazi a i kdyz zaplati, tak je kvuli spatnemu systemu obirali o penize, ten je jenom v Praze (OK, neznam dokonale Afriku). Vetsina mest prechazi na placeni kartou, v Ostrave treba zrusili papirove listky uplne. V Plzni se listky kupuji v tramvaji nebo autobuse a obecne nikde neni nutne kupovat listky nejak dopredu. Takze je celkem logicke, koupit listek u vstupu a mit ho hned platny.
Jasne DPP argumentuji podobne jako ty - nejde to, bylo by to komplikovane. Jenze to znamena bud ze to neumi, nebo ze se jim nechce. Nevim co je horsi. Vsude jinde to jde, je to jednodusii, praktictejis a intuitivnejsi. Ostatne - dukazem budis automat v Praze na Radlicke, ktery vydava listky ktere plati okamzite. A zadny problem s nim dozajista neni. Obecne neni nutne mit u vstupu do metra automaty na kupovani listku ktere je nutne hned vedle cvaknout. Nema to logiku. Kdo si tam koupi listek, tak ho hned pouzije. Jestli si chce nekdo koupit listky do zasoby - jo, pri zastaralem prazskem systemu to obcas portreba je, tak to muze udelat jinde nez u vstupu do metra. Treba v trafice.
A jinak ve vetsine mest ve svete maji v metrech turnikety. K podobnemu problemu vubec nemuze dojit.
Co se tyka prepinani mozku - opet nesouhlasim. Cizinec logicky predpoklada, ze ma za neco zaplatit a druha strana se postara aby vse zafungovalo. Ze se ho pokusi smenarna nebo DPP obrat proste nepredpoklada. Prazdniny neprazdniny. Kdykoliv. Chyba vazne neni v turistovi.
Podobný systém má většina MHD na světě, není to nic specifické pro Prahu. Naopak by bylo výrazně komplikovanější, kdyby se měl automat u každé jízdenky ještě ptát: „Chcete ji označit?“ A pokud uživatel koupí pět lístků, má jich být označeno všech pět, nebo jen jeden?
Obecný problém je spíš v tom, že turista, jakmile dorazí do destinace, přepne mozek do „prázdninového režimu“ a veškerá inteligence jde stranou. Nikdo normálně myslící by například nešel do směnárny, která má kurz valuta nákup o polovinu nižší než kurz valuta prodej. Přesto takové směnárny existují a lidi k nim chodí. Druhá možnost je, že pro spoustu turistů je příjezd do Prahy zároveň prvním setkáním s MHD jako takovým, protože ve své domácí zemi buď MHD nemají, nebo ignorují. Když se to spojí s prázdninovým režimem, je na problém zaděláno.
Prosím, poradíte mi, kde přesně mohu v aplikaci koupit jízdenku pomocí Revolutu? Lítačku mám instalovanou, Revolut taky, přesto nikde v nabídce není způsob placení Revolutem. Doufám, že se tím "placení Revolutem" nemyslí, že mě to přesměruje na platební bránu, kde zadám číslo revolutí platební karty,
Ne.
Protože číslo karty z Apple Pay je pokaždé jiné. To je ochrana soukromí,aby vás obchodník nemohl sledovat, a tohle je vedlejší efekt.
Revizor získá (a dopravní podnik eviduje) číslo karty a konec platnosti, to je moc do databáze. Konec platnosti proto, že banky leckdy vydávají pokračovací kartu se stejným číslem a teprve včetně údaje o platnosti to poté považovat za jedinečný údaj.
Když si člověk koupí kartou jízdenku v tramvaji, tak už ji nikam strkat nemusí, když si ji koupí kartou v metru, tak ji musí strčit do označovače, to je přece náramně logické, ne?
BTW spojení s Revolutem, o které se nikdo neprosil, už dokázali. Spojení kupónu na kartě s jízdenkou na jednu jízdu, o které je žádala na FB spousta lidí, jen slibují a stále oddalují.
Jestli chteji DPP udelat neco pro turisty, tak by mely zmenit zpusob prodeje jednotlivych jizdenek tak, aby je nebylo nutne u vstupu do metra koupit a o dva kroky dal cvaknout.
Turisti se nikde nedozvi ze to musi udelat, tak si ty listky jenom kupuji, o zastaralem cvakani nemaji potuchy. A revizori to vedi, delaji na turisty s kuframa zatahy, zabavuji jim pasy, lzou jim a snazi se z nich vymlatit pokutu v hotovosti. Aby z kazdeho turisty dostali kilo provizi. Docela hnus. Na urovni toho, co delaji podvodne smenarny.