U DABu možná dokonce hrozí, že u Media Bohemia příjmy dokonce poklesnou. Třeba se do digitálního rozhlasu dostanou stanice, pro které v FM už nezbylo místo, nabídnou něco jiného, než současné kolovrátky a poslechovost se změní.
Každý přechod z analogu na digitál vždy představoval vyšší náklady u stanic i posluchačů/diváků. Alespoň ty investiční. Samotné vysílání ale může být v DVB-T2 i DABu levnější a nabídka programů a žánrů pestřejší.
no vzhledem k tomu že na FM pro mě vůbec nic není, tak mi nevadí do DAB rádia investovat pokud tam radio typu Triangl/Zlatá Praha bude ... tedy já už jej mám ač zatím na něm poslouchám netová dance2trance rádia -je to combi :-p . Lidé taky musí například odstavit kotlel nesplńující emisní limity a taky se jich nikdo neptal jestli chtějí a ty kotlíkové dotace nepokryjí 100% vlastníků takových kotlů.
ono to je jak s tou slepicí a vejcem. Uvažoval jsem nad novým AVR a tak jsem začal hledat něco s FM+DAB a výběr mizerný. Zato jsem zjistil, že stejné modely se prodávají v ČR s FM a v Německu s DAB+. Zákazník si musí vybrat a obchodníci neriskují, berou to provedení v jakém se vysílá. Ví že zákazník si pak koupí zase nový model a zase u nich, prachy jsou prachy ...
No a já se na ten nákup vykašlal, Dolby Atmos vlastně nepotřebuji a statistici budou správně upozorňovat, že domácnosti nejsou u nás na DAB připravené :-)
to platilo u přechodu na DVB-T, u přechodu na DAB+ něco jako nárok na další jednu licenci není zatím stanovený, aspoň o tom nevím,, Jinak kapacitá DAB+ je o dost vyšší než dvojnásobek současných programů I kdyby všichni chtěli vysílat (téměř) celoplošně.... Sítí lze postavit 7-8 (při nějakém 80-90% pokrytí - myslím že o tom takto mluvil zástupce ČTÚ na Digimedia také ) a krát 15 stanic, to znamená že asi ani všechny možné sitě nebudou postavené, protože by v nich neměl kdo vysílat.
2. 7. 2019, 10:09 editováno autorem komentáře
Ne pokles přímu není o stanicí ale jak už sme na psali jeto čistě problém hardware a ceny.
-teflony s DAB+ prakticky nejsou
-pevné DAB+ přijímače jsou o xxx% dražší než FM / nebo to jsou komba
-povinnost pro výrobe aut v EU bude asi až od roku 2022 + 14 let starý vozový park = 2030 možná skoro každá auto bude mít DAB+.... ...okolo 2030 možná spousta lidí již auto nebude vlastni také z ekonomických důvodů ale nebude to zrovna protože se posunou na vyšší ekonomickou úroveň ale protože EKO předpisy a recese.
Vysílací provozní náklady v DAB+ jsou skutečně nižší, komerční rozhlasové stanice ale argumentují zvýšenými náklady v době souběhu, ale hlavně potřebou zdvojnásobit počet stanic a nálady s jejich provozem spojenými (studia, lidské zdroje, poplatky OSA a další), současný zákon totiž každému kdo přejde na DAB+ zaručuje navíc jednu další transformační licenci, v podstatě je tak stávajícími rozhlasovými mediálními skupinami zablokován přístup do DABu novým zájemcům, v chystané novele se uvažuje o zrušení možnosti přidělení transformační licence, což by mohlo vzbudit zájem ze strany nových rozhlasových projektů.