Meta chce nabídnout Instagram a Facebook bez cílených reklam za předplatné, šlo by o stovky Kč měsíčně

3. 10. 2023

Sdílet

Facebook - Instagram - logo - aplikace Autor: Depositphotos

Buď nám povolíte používat data o vašem chování online k cílení reklamy a budete mít aplikaci zadarmo, nebo vaše data používat nebudeme, ale za Facebook a Instagram budete platit předplatné. Takovou nabídku zvažuje pro evropské uživatele společnost Meta. Informoval o tom americký deník Wall Street Journal (WSJ).

Instagram v mobilu bez cílených reklam by podle listu měl stát asi 13 eur měsíčně (v přepočtu cca 320 Kč). Pokud by uživatel chtěl používat Facebook nebo Instagram bez reklam na desktopu, přišlo by ho to na 10 eur měsíčně (v přepočtu asi 245 Kč). Za každou další službu by přidal dalších 6 eur (cca 150 Kč) za měsíc. Balíček desktopového Facebooku a Instagramu by tak stál v přepočtu asi 400 Kč měsíčně. 

Jde o reakci společnosti Meta na verdikt Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB), potvrzený později Soudním dvorem EU (C‑252/21). Podle něj Meta na Facebooku a Instagramu porušila nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR), když od uživatelů nezískala dostatečný souhlas s využíváním jejich osobních dat.

Meta nechala uživatele využívání dat odsouhlasit jen v podmínkách používání obou služeb. Bez tohoto souhlasu přitom nemohli Facebook či Instagram používat. Podle soudu ale uživatelé musí mít možnost souhlas udělit či neudělit individuálně, aniž by se v případě nesouhlasu museli používání služeb vzdát, „… což znamená, že uvedeným uživatelům bude nabídnuta, případně za přiměřenou odměnu, rovnocenná alternativa, se kterou nejsou spojeny takovéto operace zpracování údajů,“ konstatoval soud.

Právě na této větě zakládá Meta svou současný záměr zavést pro uživatele, kteří cílené reklamy odmítají, měsíční poplatky. Podle WSJ by firma mohla nabídku představit během několika týdnů.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).