Meta v USA hrozí, že přestane na Facebooku zobrazovat zpravodajský obsah

6. 12. 2022

Sdílet

Nejen v Evropě (a aktuálně v Česku) hoří boj o to, zda a jak mají velké internetové platformy platit vydavatelům médií za zobrazování jejich obsahu. Americký Kongres právě projednává zákon, který má dát tamním vydavatelům možnost společně o platbách vyjednávat s velkými online službami jako je Facebook či Google.

Jak upozornil například deník Financial Times, Společnost Meta v reakci na jednání o zákonu v oficiálím prohlášení pohrozila, že pokud norma projde, nemusí Facebook obsah médií vůbec zobrazovat.

„Pokud Kongres nepromyšlený zákon schválí, budeme nuceni zvážit úplné odstranění zpravodajského obsahu z naší platformy, spíše než bychom se podřídili vládou garantovanému vyjednávání, které nespravedlivě pomíjí přínosy v podobě zvýšené návštěvnosti a počtu předplatitelů, které médiím poskytujeme,“ stojí v prohlášení, které na Twitteru zveřejnil Andy Stone z tiskového oddělení firmy Meta.

Návrh amerického Journalism Competition and Preservation Act má vydavatelům poskytnout zejména výjimku z antimonopolních pravidel, která by jinak jednotným postupem při jednání o platbách mohli porušovat. Stanovuje také postup, jak má jednání probíhat nebo dává médiím ochranu před případnými odvetnými kroky platforem.

Českým parlamentem aktuálně prošla novela autorského zákona, která na základě evropské směrnice dává vydavatelům také právo požadovat za používání jejich obsahu online licenční poplatky. Česká pobočka firmy Google v reakci na zákon hrozí tím, že přestane ve svých službách zobrazovat náhledy mediálních článků a bude nadále ukazovat jen prosté odkazy, za které platit nemusí. 

Pokud Google vypne náhledy článků, vydavatelé s tím nic nenadělají, říká právník Kučera Přečtěte si také:

Pokud Google vypne náhledy článků, vydavatelé s tím nic nenadělají, říká právník Kučera

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).