Poslední roky jsme svědky přesunu sportovních soutěží na placené kanály. Na pravní pohled se to pro dané soutěžě může zdát výhodné, protože zvýšení ceny za prodaná práva je skokové, nicméně to je dle mého názoru pouze krátkodobá zaslepenost bafuňářů penězi.
Sport pro to aby byl populární, aby se o něm mluvilo a aby měl nějakou významnou marketingovou sílu potřebuje fanoušky, čím víc tím lépe. Pokud je sledovanost fotbalového derby pražských S na O2 cca 220000 lidí, tak je to pro fotbal velmi málo v zemi s deseti miliony obyvatel. Většina přenosů bude mít samozřejmě sledovanost menší a např. zápasy typu Dukla- Karviná nebude sledovat víc něž pár desítek tisíc diváků (a to ještě kdo ví jestli).
Jedna věc je jasná už teď, že většina lidí nebude kvůli fotbalu migrovat k O2, kdyby jim to přineslo 50 tisíc klientů tak bych byl velmi překvapen. Nedostupnost fotbalu na neplaceném kanálu dlouhodobě zapříčiní pokles zájmu o českou ligu mezi veřejností a tím i pokles její hodnoty. Lidé si najdou jinou zábavu, většina domácností ligu v TV mít nebude, tudíž ani fotbal nebude získávat nové fanoušky z řad vyrůstající generace, která už beztak má jiné preference než sledovat TV. A tím, že se sporty přesunou na placené TV, tak většinu této generace navždy ztratí. Vztah ke sledování nějakého sportu si člověk vytváří v mladém věku a když ho nezíská, tak už ten sport později sledovat nebude, natož aby za něj někdy platil v TV.
Existuje velmi malá skupina sportovních fanoušků, kteří se jsou schopni každý rok přesouvat napříč platformami a zaplatit téměř "jakoukoliv" částku za to, aby svůj oblíbený sport viděli. Ale ta skupina je jen velmi omezená, a hlavně se nerozšiřuje, protože každoročně střídat operátora většinu lidí nebaví, a ani nemají proč. Navíc je Česká fotbalová liga mezi, lidmi kteří fotbal nesledují, brána jako nevalná soutěž vedená korupčníky.
Dlouhodobě tak sportovní soutěže, které budou pouze na placených kanálech ztratí fanoušky a tím i jakoukoliv marketingovou sílu, tudíž v delším horizontu i většinu své hodnoty. Protože sport, který nikoho nezajímá, negeneruje žádné příjmy a je pro firmy marketingově nezajímavý. Který sponzor by chtěl dávat miliony do fotbalového klubu, když jednou za 14 dní přijde na domácí zápas 4000 lidí a v TV to sleduje dalších 30 tisíc?
Taky si myslím, že je to další hřebíček do rakve fotbalu. Nebude popularita nebudou děti a rodiče, které se budou chtít věnovat tomuto sportu, nebude kvalitní národní tým...
A jestli někdo chce argumentovat zahraničím , tak třeba v německu jsou na veřejnoprávní TV ty nejpopulárnější zápasy, takže přesně naopak jak zde.
Podivej, platim si UPC a nevidim duvod platit si nejakou o2 televizi, protoze je to duplicitni. O2 sport se neda koupit samostatne (na rozdil treba od HBO). Takze za me ani nahodou. Pokud bych se na to chtel koukat, umim to na netu najit, ale vetsinou to nestoji ani za to hledat. Kdyz chci mermomoci koukat na fotbal, tak si ho v UPC/Horizon GO najdu vic nez dost.
Na tomto místě se k fotbalu nevyjadřuji, ale v tomto případě mi to nedá. Tento problém se netýká jen naší ligy, ale i zahraničních fotbalových lig, hokeje, apod.
Mi osobně nevadí za tyto přenosy platit. Dělal jsem to tak dříve a klidně bych to dělal dál. Problém je někde jinde. Dříve takové přenosy koupily televizní společnosti a nabídly je operátorům - většinou satelitním a kabelovým, v terestrice pro tyto kanály nebylo místo. Můj satelitní operátor pak tyto přenosy zprostředkoval.
V poslední době ale kupují tato práva přímo jednotliví operátoři. Důsledek je jasný: Protože za ně vydali své peníze, poskytují přenosy pouze v rámci vlastní sítě. Na tři, čtyři roky je to jednou ten, podruhé onen. Já jako divák zásadně odmítám přizpůsobovat této situaci své chování. Prostě a jednoduše, nebudu každou chvíli měnit svého poskytovatele jen proto, že zrovna on na nějakou dobu koupil něco, o co bych měl zájem.
Představme si situaci za čtyři roky. O2 např. zjistí, že česká liga netáhne a ¨nechá práva koupit jinému poskytovateli. Takže když se budu chtít dívat na např. naši, anglickou a španělskou ligu a LM, budu si muset objednat služby tří operátorů? A to ještě většinou jejich prémiových balíčků? No ani náhodou. Prostě se nebudu koukat a drtivá většina potenciálních zákazníků udělá totéž. Copak to nikomu nedochází?
Nebude popularita nebudou děti a rodiče, které se budou chtít věnovat tomuto sportu
Přirozený výběr. Dnes už také není nikdo dráteníkem. A když vídím co za "materiál" se kolem tohoto sportu nabaluje, tedy ty různě tlupy tzv. fanoušků, které musí hlídat stovky policistů, protože jim chybí základy chování ve společnosti, tak je to myslím jedině dobře.
Podívej zase ty: je to tvůj vlastní výběr operátora a máš na něj svaté právo. A co O2 sport na den, jen tak mimochodem?
Ale řeč byla o jiném, argumentovalo se, že nejlepší zápasy patří na veřejnoprávní tv a argumentovalo se (zcestně) Německem. Jako když bude souhlasit majitel práv a veřejnoprávní tv práva zaplatí a poskytne tomu patřičný servis, tak OK. Ale majitel práv rozhodl jinak. Tečka. A je to jen a výhradně on, kdo rozhoduje. Všechno je o penězích...
Vrcholový sport je v dnešní době výhradně komerční záležitost a není ani sebemenší důvod, aby do něho lila veřejnoprávní televize stamilióny z kapes koncesionářů (i když by se to některým zainteresovaným jistě velmi líbilo). A jestli se to vyplatí nějaké privátní firmě, to je její věc a její peníze..
Na svobodně volbě mi nevadí vůbec nic, tos mě nepochopil. A oni na to "vejrat" stejně budou, sociální sítě jsou dnešní ekvivalent hospody, oni si ponadávají a pak stejně zaplatí. To samé bylo při zavádění serpo Skylinku, strašný řev a nakonec hodně nadpoloviční většina stejně zaplatila....
Módu přepočítávání jsem nezavedl, tak nemůžu odpovědět.
Jde o to, že jaksi někdo při té "svobodné volbě" zapomíná, že na stadiónu obyvkle za lupen musí také zaplatit. Ceny práv jdou nahoru a veřejnoprávní televize hospodaří s penězi koncesionářů - diváků. Tedy to ani před tím nebylo "zadarmo"... Proto práva kupují soukromé subjekty, co jsou do toho ochotny jít a mají peníze. A protože nejsou charita, tak své náklady na práva zákonitě promítnou do poplatků za službu. A lidi řvou proto, že je tu móda kopat do úspěšných lidí...
Tady jedna svobodná reakce: "Naše liga ma patřit lidem a tedy veřejným mediím."
A BTW: já zase svobodně reaguju na jejich komentáře, vadí na tom něco tobě?
A co ti vadí na svobodné volbě? Tady jen lidi říkají, že když to nebude volně dostupné, tak na to vejrat nebudou, toť vše. Ať si klidně pořídí ten tvůj slavný karton cigaret (a propos, co to je za módu, přepočítávat všechno na půllitry piva a krabičky cigaret...). Svaz udělal svobodné rozhodnutí, a lidi na něj jen po svém svobodně reagují. Uvidíme, já osobně si taky myslím, že to povede k poklesu popularity fotbalu, a podle mého, žádná škoda.
Skutečný fotbalový fanda nemá problém střídat operátory jak ponožky, resp. si platit služby víc operátorů současně. To jenom tlachalové, co čekají všechno zadarmo, si představují, jak se budou koncesionáři svorně skládat na jejich "sport" a oni to pak budou sledovat na ČT4 jen tak. No, holt smůla :-)
To je ovšem situace ve světě naprosto běžná. A drtivá většina klientů to akceptuje.
Protože spousta operátorů je totiž zároveň i výrobci obsahu, viz mnou rozebíraný Comcast.
Z první části vašeho příspěvku jsem měl za to, že máte rozumný náhled, bohužel tím třetím a čtvrtým odstavcem jste se zařadil spíše do té skupiny, o které píše "bez přezdívky" hned pod vámi. Navíc jste s tím "v terestrice pro tyto kanály nebylo místo" poněkud mimo mísu, ona totiž nejdřív byla terestrika a pak až modla některých satelit (až vývojem techniky, víme?).
Sportovní práva jsou totiž hned po blockbusterových seriálech tou nejcennější komoditou na trhu a majitel práv i pořizovatelé práv chtějí vydělat peníze, nejsou charita, aby něco vysílali pro něčí krásné oči.
Elementary, dear Watson...
Ano, budu argumentovat zahraničím, protože tu pletete jablka a hrušky.
Kolik obyvatel má Německo a kolik ČR? Víte, jaký je poplatek veřejnoprávní televizi u nás a jaký v Německu?
Poplatky WG (měsíčně)
jeden poplatek za celý byt / WG: 17,97 Euro
polatek za firemní auto: 5,99 Euro
Postižení ("RF"): 5,99 Euro
Letní chaty: první zadarmo, každá další 5,99 Euro
Nezaměstnaní a jiné podpory (Hartz IV, AG II, BAföG apod): možné na žádost se osvobodit
Navíc tam mají i jasnou terestrickou koncepci a na její uplatňování zvláštní společnost, ve které spolupracují (opravdu) jak veřejnoprávní, tak placené subjekty. A mimochodem, kdo někdy minulý rok (přesně nevím) tuhle společnost opustil? Německá pobočka M7...
Problém není v tom, že O2 koupila práva na Fortuna Ligu, ale v celkovém nastavení TV trhu u nás.
Televizní operátor (libovolný placený) funguje za účelem tvoření zisku, to je jeho základní funkce. A kdo mu vyčítá, že chce vydělávat peníze, ten si s odpuštěním nevidí do pusy...